Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

Register

V8 / RV 8

MG Car club holland: vacature voor een nieuwe registerbeheerder


Algemene introductie

MG B GT V8  Welkom bij het V8-register!

Het V8 register beheert de gegevens van de MGB GT V8 en de MG RV8 alsmede de ombouw van een MG naar een met een V8 motor. En verder de MG ZT met Mustang 8 cylinder en de MG X power SV en SVR.

Onder gegevens worden verstaan de voertuigegevens. Eigenaarsgegevens huidige eigenaar en de eigenaren in het verleden.

Het register probeert een historisch beeld te geven van een auto. Tevens kan de registerbeheerder worden benaderd voor een aankoopadvies en het chassis- en motornummer, kleur, uitvoering etc..

 

Historie van de MG B GT V8

Eind jaren zestig van de vorige eeuw kwam Ken Costello, een garageeigenaar in Engeland, op het idee een V8-motor in een carrosserie van een MG B te plaatsen. Er waren op dat moment twee opties: de motor van de Daimler Dart en de motor van de Rover P5 Saloon. Het werd de laatste. De combinatie van een aluminium motor in de relatief lichte carrosserie van de MG B was een goede gok van Costello en hij had over klandizie dan ook niet te klagen.
Dat viel British Leyland (de eigenaar van MG) ook op, zij leverden immers de nieuwe motoren aan Costello. BL besloot zelf een MG B GT V8 te gaan bouwen.
Uiteraard was de aanpak van BL ietwat professioneler dan die van Costello. Bijvoorbeeld de aanpassingen aan het stuurhuis, uitlaatspruitstukkken, luchtfilteroplossing, dashboard en speciale wielen zagen er verzorgd uit.
In tegenstelling tot Costello werd het vermogen van de 3500 cc motor van de GT V8 beperkt tot op 137 PK. Standaard was een vierversnellingsbak met overdrive gemonteerd. Voor het overige was de auto gelijk aan de 1800 cc MG B GT.
De fabriek heeft nimmer een cabriolet V8 gebouwd. Een cabriolet zou een te grote concurrent worden voor andere produkten binnen de BL-groep zoals de Triumph Stag, de TR 6 en de E-type.

De MG GT V8 is in chroom- en rubberbumper gebouwd in de periode van 1972 tot en met 1976. De totale produktie bedroeg 2.591 eenheden. Het eerste chassinummer van de chroombumper GT V8 was GD2D1 114 G en de nummering liep door tot GD2D1 1956 G. Vanaf chassisnummer GD2D1 2101 tot chassisnummer GD2D1 2632 G betroffen het rubberbumper GT V8'en. Op een klein aantal na zijn alle GT V8'en rechtsgestuurd.

De MG RV8

Toen Rover eenmaal MG had overgenomen van BL wilde men een nieuwe open sportwagen gaan bouwen: de MG F. Teneinde de naamsbekendheid van MG te revitaliseren werd bedacht dat er een kleine serie - voorafgaande aan de introductie van de MG F - met een Rover V8 uitgeruste sportwagen moest komen.

Dat werd de MG RV8. Er werd gebruik gemaakt van een bodyshell van British Heritage. In grote lijnen lijkt de auto op een MG B. Er werden echter nieuw gemodelleerde voor- en achterspatborden gemonteerd, een motorkap met een fraaie bult erop, leren interieur, houten dashboard, speciaal gemaakte achterlichten en wielen, een 3.9 ltr. V8 motor met 190 PK en 320 Newtonmeter koppel, een achteras met een sperdifferentieel, reactiearmen en een nieuw ontworpen voortrein met, evenals achter, telescopische schokbrekers. De voor- en achterbumper zijn eveneens opnieuw ontworpen en gemaakt van kunststof. Alle MG RV8'en zijn rechts gestuurd.Er zijn in totaal 2000 stuks van de MG RV8 geproduceerd. De chassisnummers beginnen bij 000251 tot en met 2251.

Het register neemt ook de MG X Power SV en SV-R in het register op. De X Power SV, geboren als MG X80, is op zijn beurt weer geboren als Qvale Mangusta. Deze vindt weer zijn oorsprong in de De Tomaso Mangusta. De auto is voorzien van een V8 motor van Ford. Het belangrijkste kenmerk is echter de geheel uit koolvezel gemaakte carrosserie. De totale produktie bedroeg slechts 88 exemplaren. Links en rechts stuur.

De MG COSTELLO en MG V8 Conversions. Ook worden MG B's en MG B GT's  in het register opgenomen die zijn gebouwd door Ken Costello en zij die omgebouwd zijn naar een MG met een Rover V8 motor. Deze MG's betreffen meestal zeer fraaie, in eigen beheer omgebouwde MG's.


Registerbeheerder

Jos Neuteboom  06 40135592

Mail: v8register@mgcarclub.nl

 


Het inschrijfformulier

register-inschrijfformulier

Het formulier kan naar de registerbeheerder per post worden gestuurd dan wel per e-mail worden verzonden.


Technisch advies

Vacature, neem contact op met V8-registerbeheerder Jos Neuteboom. Telefoon 06 401235592 of e-mail: v8register@mgcarclub.nl


Toegelaten types

MG B GT V8 af fabrieksgeleverd
MG RV8
MG X-Power SV (R)

MG ZT(T) met Mustang V8 motor

MGB met Costello v8 ombouw

MGB en BGT met een ombouw naar V8 motor

 

Tevens worden MG'S opgenomen met een V8 motor


Externe links

www.mgrv8.com


Internationale MG registers

www.v8register.net


De in het register bekende chassinummers van de GT V8, RV8, MG SV-(R), Costello en MG V8 Conversions, X-Power SV-S en SV-R en ZT V8.

MG B GT V8: GD2DUD 104 G, 105 G en 108 G : 3 van de origineel linksgestuurde GT V8'en !! van de totaal origineel 7 linksgestuurde GT V8'en.

Hierna zijn alleen de origineel rechtsgestuurde auto's genoemd met het chassisnummer:
GD2D1 (etc.)117 G,147 G, 229X-X, 230 G, 231 G, 233 G354G, 277 G, 370 G, 421 G, 471 G, 480 G, 523 G, 531 G, 565 G, 646 G, 688 G, 800 G, 926 G, 943 G, 1007 G, 1056 G, 1078 G, 1081 G, 1246 G, 1267 G, 1273 G, 1319 G, 1390 G, 1502 G, 1563 G, 1769 G, 1796 G, 1816 G, 1861 G, 1900 G,  1944 G,  2194 G, 2286 G, 2316 G, 2332 G, 2346 G, 2366 G, 2522 G, 2569 G, 2570 G, 2795 G en  2829 G.      Een aantal van deze auto's is omgebouwd naar links stuur.


MG RV8: Hierna zijn alleen de origineel rechtsgestuurde auto's genoemd.

Alle RV8 chassisnummers beginnen met de letters SARRAWBMBMG en dan het chassisnummer.
259, 265, 266, 307, 318, 528, 533, 536, 718, 808, 811, 831, 863, 956, 957, 1240, 1331, 1597, 1612, 1666, 1672, 1757, 1935, 1962 en 2167. Een aantal van deze auto's is omgebouwd naar links stuur. 
Daarenboven is in het register ingeschreven een RV8 prototype met het chassisnummer GHD 5-374254G.

MG SV: Het betreft een linksgestuurde MG SV-R met chassisnummer S49SVGCCN5M625.

MG V8 Costello: GHD 5413959 G, GHN5 405631 G, GWD 5284114 G.

MG V8 Conversions: GHN 3123258, GHN 5UF 385082 G, GHN 5UG 388280 G, GHN 389411 G, GHN 5UH 414358 G, GHN 5UH 418315 G, GHN 5UH 439150 G, GHN 5UJ 453729 G, GHN 5UL 497917 G, GHN 5 404461G,  GHN 5 405831, GHN 5 407011, GHN 5 4056319, GHN 5372973 G, GHN 5373885 G, GHN 5476882 G,  GHD 4 149819, GHD 5 277912 G, GHD 5 317727 G, GHD 5 461325 G en GCD1 5871, GO2 D12876 G, GVVD 2AG 509026.

MG X Power SV-S en SV-R: ​SA9 SV6 CCN5 M130604,   SA9 SV6 CCN5 M130621,               SA9 SVG CCN5 M130626.

MG ZT V8:  SARRX GLGN 5D 000727.  SARRX GTGN 5D 000719 (ztt)

Het register kent aldus bijzondere V8'en: de drie origineel links gestuurde GTV8'en, de GT V8 met het originele Engelse kenteken HOH 903 L, deze auto is voor de kennismaking met de pers gebruikt als testauto. Ondermeer in de bladen Wheels en Road and Track zijn over deze auto testverslagen gepubliceerd.


 

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com