Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

Thema verslagen 2017

Terugblik Clubavond UK reis 2016

Op 9 november presenteerden Kees en Jeroen van Helsdingen een boeiende filmimpressie van hun recente 3-weekse reis door de UK met hun MG-B.

Het zaaltje in Austerlitz zat vol, de grote opkomst verraadde duidelijke interesse om een keer zelf naar het UK af te reizen. Hun reis startte vanuit Rotterdam naar Midden Engeland, Hull om precies te zijn. Via het Noorden net onder Schotland reisden zij met hun MGB langs de Westkust van het eiland en Wales weer naar het Zuiden om bij Calais weer over te steken naar het continent. Fantastische beelden van (berg) landschappen, pittoreske haventjes, meer-tjes, lokale ferries, stoomtreinen en eigen-lijk helemaal niet druk als je de weg weet. Ook voor deze reizigers was het een ware verrassingstocht!

Dat prikkelt de reislust zoals ook de bedoeling was. Na afloop meldde zich een tiental equipes als geinteresseerde voor een gezamenlijke reis door good old Engeland. Ad Tetteroo heeft zich aangemeld als derde organisator. Wordt vervolgd. Hou onze website in de gaten.

Grt Hans


Taxatiedag bij Ataxatie in Utrecht op 8 mei.

De papieren werden conform de taxatie ingevuld en vervolgens werd de auto minutieus professioneel beoordeeld op diverse facetten.

Ook ik had mij ingeschreven met mijn MG B met kenteken DM-05- 22 voor de taxatie bij Andre Pisa taxaties op 6 mei jongstleden te Utrecht.

Voor ik deze ervaring aan het papier toevertrouw, geef ik eerst aan hoe mijn liefde voor de MG B is ontstaan. Het zal in 1963 zijn geweest, 16 jaar oud toen ik in mijn belevenis voor het eerst een MG B ontwaarde en het was liefde op het eerste gezicht. De belijning, de spaak wielen, het geluid.. kortom alles zoals een sportwagen diende te zijn.

Toevallig of niet, kort daarop zag een advertentie van garage Arij Jansen uit Utrecht waarin de auto werd aangeprezen. Daar wilde ik wel documentatie van hebben. Woonde toen in Vreeswijk, tegenwoordig Nieuwegein, telefoon aansluitingen waren toen nog geen algemeen goed en wist dat er bij de Beatrix sluizen een telefooncel stond, daar heen gefietst en van daaruit de garage gebeld voor het aanvragen van documentatie. Een paar dagen later werd er ’s-avonds aangebeld en hoorde mijn vader de deur openen en met iemand een gesprek aangaan. Op enig ogenblik hoorde ik mijn vader zeggen, dan zult u denk ik mijn zoon moeten hebben en werd ik erbij geroepen. Het was een in pak gestoken vertegenwoordiger van de garage met de betreffende documentatie bij zich. Daar stond ik als blozende, schuchtere tiener… Bij een kopje koffie heeft hij mij (en mijn vader) verteld over de bijzonderheden van de auto en toen hij met een lach vertrok deelde hij mij nog mede “en die auto komt er nog wel een keer”. Overigens kreeg ik in datzelfde jaar van mijn ouders als verjaardagscadeau een set MG manchetknopen die ik al die jaren heb gekoesterd en nog steeds draag.

 

Wat betreft het krijgen van de auto heeft de vertegenwoordiger gelijk gekregen. Ruim 50 jaar later.. Na het stichten van een gezin, maken van carrière en het laten studeren van 4 kinderen, was er recent eerst ruimte om tot aanschaf over te gaan. Maar niet minder verheugd, in tegendeel. In 2015 de mogelijkheid gekregen een MG B uit 1970 aan te schaffen, die na eerst naar de USA was geëxporteerd in de 90er jaren weer naar Nederland is ingevoerd en een totale “off body” restauratie heeft ondergaan en van geel naar nu racing green is omgetoverd. Ben er dan ook bijzonder content mee. De wijzigingen die ik inmiddels heb laten aanbrengen zijn elektronische ontsteking en een “vaste” soft kap in plaats van het “tent” model. En voor de rest is het poetsen en gelukzalig rijden.

 

Terug naar de taxatie. Had hiervoor bij de koop verkregen dikke A4 ordner meegenomen die bijzonder uitvoerig het relaas van de auto met alle oorspronkelijke details weer geeft. Inclusief een complete fotoreportage en beschrijving van de totale restauratie. Bij ontvangst door Andre Pisa stond de koffie met gebak klaar en was het na een lange grauwe tijd met regen en somber weer, in vele opzichten voor het eerst weer een zonnige dag. De papieren werden conform de taxatie ingevuld en vervolgens werd de auto minutieus professioneel beoordeeld op diverse facetten. De eerste indruk was dat het een “harde” auto betreft met slechts zeer lichte gebruiksschaden. De verdere slotconclusie, alsmede marktwaarde wordt na het verwerken van alle gegevens nog nagezonden.Het bijzondere is ook dat sinds de aanschaf van de auto (zie foto) mijn zoon Maxime, toen 17 en inmiddels ook in het bezit van een rijbewijs, het MG virus ook op hem is overgeslagen en wij al afgesproken samen binnenkort een tourrit te gaan rijden. Het is toch een leuke wetenschap, dat mijn MG stokje ter zijner tijd aan hem kan worden overgedragen.

Al met al was het een bijzondere belevenis hoe een en ander in zijn werk gaat en nu in spanning afwachten wat het eindresultaat zal zijn.

Met MG groet,

Will P.J. Jansen


Autoglym poetsworkshop 8 april 2017

In de schitterende showroom van Wilco (Imparts) met fraai volwassen ‘speelgoed’ hebben wij geleerd over de drie stadia van onderhoud aan onze klassieker: reinigen, poetsen en beschermen.

Met een stralende MG het seizoen in? Dat was de aankondiging van de workshop op zaterdag 8 april. ’s Ochtends moest ik nog wat werken en alleen al om die reden had ik best wel zin in een verzetje met de MG Car Club. Niet te ver weg (ik kom uit Zeist), lekker een beetje ouwehoeren met MG liefhebbers, zonder verplichtingen (dacht ik). Je wordt er altijd wel wijzer van. Met die gedachte haalde ik mijn MG-A coupe van stal en gaf ik haar de sporen richting Ede, naar Imparts, alwaar Wilco Beijer ons gastvrij zou ontvangen.

Eenmaal aangekomen trof ik nog 11 andere liefhebbers voor de poetsworkshop aan. Wellicht dat ook zij vinden dat de auto lekkerder rijdt als hij schoon is en glimt! AutoGlym (hoe zouden ze aan die naam komen?) biedt daarvoor natuurlijk dé ingrediënten. De workshop werd enthousiast gegeven door Klaas Commandeur van AutoGlym. Hans van Egmond, onze regio coördinator, wist mij te enthousiasmeren tot het schrijven van een verslag, zij het na enige aarzeling mijnerzijds. Immers, nu moest ik echt opletten!

 

Vinyl & Rubber Care maakt de binnenklus af. U heeft nu al minimaal 11 producten zien langskomen voor de uiterlijke reiniging en verzorging van uw klassieker. En mocht u echt serieus aan de gang gaan, dan is een stukje (speciale AutoGlym-) klei onontbeerlijk voor de diepe reiniging van onze lak. Dat kan met water, maar AutoGlym is AutoGlym niet als ook daarvoor weer een speciale AutoGlym-‘melk’ voor het beste resultaat kan worden aangewend. Realiseert U zich dat AutoGlym maar liefst 125 producten heeft om ons te dienen, variërend van diverse reinigingsproducten, poets- en beschermmiddelen en speciale super microvezel doekjes voor in- en uitwrijven en verwijderen van vogelpoep? Jawel, aan alles is gedacht.In de schitterende showroom van Wilco met fraai volwassen ‘speelgoed’ hebben wij geleerd over de drie stadia van onderhoud aan onze klassieker: reinigen, poetsen en beschermen. Dus begin je met het schoonmaken. Ik leerde dat schuim eigenlijk niet zo goed is, immers, de zeep tast de oude waxlaag aan en dat wil je natuurlijk niet. Reinigen met AutoGlym Body Work Shampoo Conditioner beschermt en brengt een waterafstotend laagje aan dat de glans opfrist. Als je denkt dat je dan klaar bent kom je bedrogen uit. Na het reinigen moet je namelijk poetsen! Een tweede product van AutoGlym, de Super Resin Polish zorgt voor een langdurig werkende schoonheidsbehandeling. Onbewust dacht ik aan een kapsalon, ook vanwege de eerder genoemde conditioner. Deze polish bevat geen schuurmiddel of krijt. Daarom vond ik de term toch wat verwarrend. De polish, op siliconenbasis, wordt met een zogenaamde applicator (in de volksmond ook wel spons genoemd) lineair, ofwel wrijvend in lengterichting (jawel), aangebracht en beschermt voor minimaal drie maanden. Omdat dat natuurlijk nog niet genoeg is voor onze dierbare klassieker dient een derde behandeling met Extra Gloss Protection te volgen, die een additieve bescherming biedt voor 9-12 maanden (mits met circulaire bewegingen aangebracht). 

En mocht je beschikken over een leuke cabrio met linnen kapje waar het groene mos welig op groeit, dan bestaat ook daar weer een speciale shampoo voor die je op je linnen kapje aanbrengt en die je, na een nacht onder huishoudfolie te hebben laten intrekken, weer uitwast. Natuurlijk wordt nadien een speciaal beschermend AutoGlym product aangebracht en je kapje is weer als nieuw. We zijn nog niet klaar. We gaan nu, wederom in drie stappen, de wielen reinigen, poetsen en beschermen met respectievelijk Clean Wheels of Custom Wheel Cleaner, met Instant Tyre Dressing (niet op de sla doen!) en tot slot Alloy Wheel Seal. Dit laatste suggereert dat het alleen om lichtmetalen velgen gaat, maar wellicht omdat men heeft ontdekt dat het alle metalen beschermt is de naam gewijzigd in Clean Wheels. Echter, gespoten of verchroomde spaakvelgen kun je het beste behandelen met bovengenoemde carrosserie reinigings- en beschermmiddelen. Natuurlijk verdient ook het interieur aandacht en ook daarvoor heeft AutoGlym de nodige producten, zoals daar zijn Interior Shampoo, voor reiniging en verfrissing van tapijt, stoffen bekleding en plastic, Car Glass Polish voor diepe reiniging van de autoruiten, die daarna niet meer condenseren. Ik vraag me intussen af of dit spul ook preventief werkt tegen condens op mijn beschermbril bij mountainbiken. Bij mij beslaat die namelijk als het koud en vochtig weer is, met alle gevolgen van dien. Harder fietsen…?

Na deze theoretische uiteenzetting werd het tijd voor de praktijk. Deskundig en vol overgave hanteerde Klaas diverse poets- en beschermingsmiddelen op de achterklep van een MG-B. Ondanks de enigszins verweerde lak glansde de kont van deze MG na bewerking als een pik en de maneschijn (uitdrukking geleerd van mijn garagist…). Een vlieg zou erop uitglijden!

Ik was verkocht. Mijn stellige voornemen om vooral niets te kopen hield geen stand. Ik was dan ook niet de enige die na anderhalf uur workshop enthousiast met een AutoGlym-lach en gevulde AutoGlym-tas het pand verliet. Het was een leuke en informatieve workshop. Dank aan de organisatie door Hans van Egmond, de fraaie presentatie van Klaas Commandeur (AutoGlym) en de gastvrijheid van Wilko Beijer (Imparts).

8 april, Nico Trap MG-A Coupe, 1959 Zeist


Terugblik 9 maart. Initiatief MG sleutelclub regio Midden

De geanimeerde discussie leverde een aantal zinvolle suggesties op.

Aanwezig waren 12 leden. De veronderstelde doelgroep zonder sleutelervaring met behoefte aan kennisuitwisseling ontbrak, zodat we nog niet echt weten wat daar leeft. Dat mocht de pret niet drukken. De geanimeerde discussie leverde een aantal zinvolle suggesties op. Nog een keer inventariseren van de interesse. Buddy systeem opzetten. Klein beginnen, thematisch te werk gaan. Donderdag een theorieavond organiseren en dan de zondag erop zelf uitvoeren. Gebruik maken van de technische artikelen uit MGNieuws die momenteel worden gedigitaliseerd. Kijk eens naar de opzet van regio Oost Brabant. De concrete uitvoering laat nog even op zich wachten, maar .... Regiolid Marcel Querido wil voorjaar 2018 langs de A27 een bedrijfshal met brug neerzetten en deze dan een aantal zondagen per jaar openstellen voor de leden. Dat zou een mooi begin kunnen zijn. Een gesprek met Gert Stolk van regio OostBrabant op de ALV van 12 maart bevestigde de haalbaarheid van dit plan. Zij hebben een vergelijkbare opzet bij een van hun leden reeds operationeel. Het mobiliseren van leden om er actief gebruik van te maken blijft een terugkerende uitdaging. Mogelijk kan het nieuw te ontwikkelen jeugdbeleid een bijdrage leveren.


 

 

Fotoalbums

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com