Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

Thema verslagen 2019

3 november sleutelochtend in Blaricum

Uitgesteld tot, …… en afgesteld op 3 november

Op 3 november kwamen weer de nodige MG’s bijeen in Blaricum, dit keer om nu toch eindelijk eens goed afgesteld de winter in te kunnen. Waar begin juni eigenlijk nauwelijks tijd en belangstelling was (hoe kon het ook anders met dat mooi weer, dan wil iedereen rijden…..) hadden we deze keer meer aanmeldingen dan we konden verwelkomen.

Net als vorige keren had Marcel zijn sleutelwerkplaats gastvrij opengesteld, zijn eigen bolides (Triumph en Jaguar) stonden buiten te glimmen in een waterig zonnetje. Al snel stroomden de MG’s toe en konden we aan de slag, maar uiteraard niet voordat we hadden genoten van heerlijke koffie van Marcel en Limburgse vlaaien,  aangerukt door Cees.

Wim had zijn probleemkind (B-GT, onregelmatig stationair draaien) nog maar net binnengezet, toen Henny - wederom onze leermeester van vandaag - het lek al boven water had: een niet werkende vacuüm-vervroeger door een defect vacuümpotje. Henny: “De werkvolgorde is: eerst uitgaan van de toestand van de motor - denk aan compressie en klepspeling - daarna check je de ontsteking en als laatste de carburateurs…”

De GT werd weer afgevoerd en Cees kon zijn B  (met elektronische ontsteking) voorrijden. De motor lag behoorlijk te schudden, bij stationair leek het meer een hobbelpaard…… “Losgescheurde motorsteun” was meteen de diagnose. “Ook eerst maar even verhelpen voordat we verder kunnen”

Rob had ook zijn B mee, “afstellen is eigenlijk niet nodig “ had ie gezegd. Toch had hij ook wat problemen met stationair draaien. Na het wegnemen van het luchtfilter op zijn HIV- 44 carburateur had Henny hier ook meteen zijn oordeel klaar. Het “milieu klepje” op de hoofd-gasklep had kuren. “Ondingen zijn dat, gewoon de gasklep vervangen voor een standaard model en dat klepje nooit meer terugzetten. Het veertje ervan raakt lam en dan kan je blijven stellen!” Deze auto had ook een kleine vacuüm aansluiting op het inlaatspruitstuk die niet was afgedicht.

Leuk en leerzaam tot nu toe, maar wanneer konden we nou een auto echt afstellen? Met de witte B uit 1963 van andere Rob  gingen we aan de slag. Eerst natuurlijk het “keepje” zoeken om de kunnen instellen op 10 graden voor BDP (bovenste dode punt). Henny gaf weer een kort college; “Moderne benzine verbrandt iets trager, dus die 10 graden is niet meer heilig. Ideaal is dat de verbrandingsexplosie op 6 tot 8 graden na BDP is afgerond. Let wel op:  de totale voor-ontsteking mag nooit meer dan 32 a 34 graden voor BDP zijn, anders krijg je geheid problemen! De voorontsteking komt wisselend van 3 elementen: +/- 10 graden vast, 6 a 12 graden vacuüm en 12 a 16 graden centrifugaal (begint bij +/- 1000 rpm +)”.     Na het wit maken van het keepje en de 3 tandjes onderaan het carter en het aansluiten van de stroboscoop konden we de ontsteking op Rob’s auto controleren. Hij stond prima op tijd en deze auto had een goed werkende vacuüm en centrifugaal vervroeger!

Nu was de beurt aan Hans, zijn schitterende B uit 67 is echt in topconditie!  Hij wilde wel weten hoe hij de hele verdeler eruit kon halen en weer terugbouwen zodat de auto ook echt weer kon rijden.  Henny liet geroutineerd zien hoe dat met het aanbrengen van een merkteken heel eenvoudig gaat. “Hij kan er immers maar op één manier weer in!”

Nu was het tijd om carburateurs af te stellen en Hans’ B  met dubbele SU’s was daarvoor een prima “slachtoffer”.  Zorgzaam werd een handdoek op het spatbord gelegd en werden de luchtfilters gedemonteerd. Met een slim vacuüm-metertje kan je snel checken of beide carb’s in balans zijn. “Dit kan je ook met een gewoon slangetje en dan luisteren: bij gelijk geluid zit je goed” zei Henny met een korte demonstratie.

“Het mengsel goed krijgen is ook vrij simpel. Iedereen weet dat dat 1 deel benzine op 13 delen lucht is, toch?”  Allen knikten braaf (sommigen met vraagtekens in de ogen..). 

“Je kan het ook controleren door de zuiger even iets te lichten, dan stort het toerental in. Als het daarna weer terugkomt op dezelfde waarde dan is het OK. Blijft het lager dan is het te arm, wordt het hoger dan staat ie te rijk.  Maar….. je moet uiteraard wel het juiste type naald hebben!! En vergeet niet de olie op de zuigerpotten te controleren, gewoon motorolie 20W/50 is goed”

Als toegift had Jan-Willem zijn TD meegebracht en ook die konden we onder de kap goed bestuderen. Eigenlijk min-of-meer dezelfde techniek, alleen met wat andere afstelgegevens. Het kleppendeksel ging er ook af, zodat Henny ook nog even snel het stellen van de kleppen kon uitleggen met zijn regel-van-9. (“motor moet wel koud zijn hoor!”)

Een hele leuke en leerzame ochtend voor alle aanwezigen, wat iemand de vraag ontlokte wanneer de volgende sleutelbijeenkomst zal zijn.  (daar wordt aan gewerkt….)  Met de tips van Henny was iedereen behoorlijk wat wijzer geworden. Na een bedankje voor de gastheer en onze leermeester konden we opruimen en gewapend met de nieuwe kennis weer huiswaarts. Deze winter maar eens uitproberen op onze eigen auto’s!

Hans Hermans

Sleutelcoördinator Regio Midden Nederland


10 oktober Thema avond Smeermiddelen

Wat is de uitwerking van toevoegingen op de smeermiddelen

Donderdag 10 oktober hebben 16 clubleden een interessante lezing bijgewoond van Remco Lablans.
Remco heeft ons op enthousiaste manier meegenomen in de wereld van smeermiddelen en met name de toevoegingen aan de oliën. Remco vertegenwoordigd de TSL smeermiddelenlijn en gaf deze avond een demonstratie met een zogenaamde “Timken testmachine”

                                        

De testmachine bestaat uit een lager ring gemonteerd op een taps toelopende as die met hoge snelheid roteert. Deze lager ring wordt onder een oplopende constante belasting in contact gebracht met een stalen testblokje. Het contactgebied wordt met een  smeermiddel gesmeerd. Wanneer de smering niet meer toereikend is dan wordt de weerstand zodanig hoog, dat de lager ring geblokkeerd wordt en dus stil komt te staan.
Remco liet de verschillen zien met een Castrol motor olie zonder de TSL toevoeging en met de TSL toevoeging.

TSL is oorspronkelijk ontwikkeld voor extreme toepassingen. Maar de unieke eigenschappen van deze olietoevoeging waarbij de wrijving wordt verminderd is ook goed toe te passen onder normale condities.
Al met al weer een leerzame avond, waarbij wij Remco ons verraste met een korting van 10% op de aanschaf van TSL producten. Deze korting geld voor heel 2020, gebruik wel de kortingscode MGCC2020.


6 juni Terugblik avond vullend programma navigatie technieken

Potlood en pen bij de hand. We gaan een route intekenen op een landkaart

Tijdens de thema-avond Navigatietechnieken op 6 juni wist Nico Slappendel een geanimeerde discussie op te roepen rond het thema rally rijden en navigatie. Nico is zelf gepassioneerd en actief lid binnen de Dutch Historic Rally Club (DHRC), een groeiende club.
Binnen de MGCC zijn de navigatieritten gestopt wegens onvoldoende equipes. Dat betekent niet dat binnen de club daar geen belangstelling voor is. Het idee is nu, om bij voldoende deelname, een klasje rallyrijders door Nico te laten ondersteunen, dat gaat deelnemen aan rally’s/navigatieritten van de DHRC.

Wie daarvoor interesse heeft kan zich aanmelden bij Michiel de Jonge (mdejonge27@casema.nl)

                  


Terugblik 10 mei Taxatie dag

Dit was alweer de derde taxatie dag en de animo neemt toe.

Er werden 11 taxaties aangemeld, 3 ervan vielen helaas af.

Edwin Bedijn, nieuw en enthousiast club lid was er ook en schreef,

Vrijdag 10 mei heb ik mijn MGB laten taxeren door André Pisa van A-Taxaties in Utrecht (www.ataxaties.nl).

   

Het was een hartelijk welkom in een loods vol met prachtige Britten, Amerikanen en Duitsers. André is zeer ervaren, nam alle tijd om de auto te inspecteren en heeft ook diverse tips gegeven. Natuurlijk was het ook gezellig om met de andere clubleden bij te praten en enig indrukwekkend restauratiewerk te bewonderen.

 Al-met-al heeft het mij nog meer zin gegeven om mijn auto in goede staat te  houden en ik laat mijn auto over een jaartje of twee zeker nog een keer taxeren.


Terugblik 11 april - Thema avond Nieuwe verkeersregels

60% van de verkeersdeelnemers kent de verkeersregels niet goed!

Als rij-instructeur is clublid Wim Eppink bij uitstek geschikt om ons over de nieuwe verkeersregels bij te praten. En dat is nodig! Uit een onderzoek van de ANWB bleek al dat 60% van de verkeers-deelnemers de regels niet goed kent.

Na deze avond kunnen we stellen dat de MG Carclub hierop geen uitzondering is. De afsluitende test is door geen van de deelnemers met een voldoende afgesloten!

Wim hield in onze nieuwe clublocatie een interessante en boeiende presentatie. We weten nu alles van rotondes, turbo rotondes, richting aangeven en voorrang.

Aan de hand van een filmpje illustreerde Wim dat 2 seconden afstand houden geen loze regel is. Zeker met onze oldtimers is dat geen overbodige luxe.

Wim, bedankt en ik raad iedereen aan om de verkeersregels er nog eens op na te slaan. 

Michiel de Jonge.


Verslag sleutelbijeenkomst Blaricum 31 maart

Voor leden die wat willen leren en zelf de handen uit de mouwen willen steken

sleutel bijeenkomst Blaricum


Verslag technische ochtend in Amersfoort 2 Maart

De techniek van de MG bekijken en leren bij Peter Segers

Verslag bezoek Peter Segers


      

 

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com