Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

Landelijke rit

Landelijke rit MGCC  “De Drie Provinciën”
georganiseerd door Regio West op 8 maart 2020

Deze eerste MG-rit van het jaar was een uitgelezen gelegenheid om je een dag
af te wenden van het dagelijkse media-geweld zoals Conronavirus hype,
de afspraken schendende Turkse president, het al dan niet samengaan van
Asscher’s PvdA met Groen Links of de non-discussie of Amsterdam wel
voldoende vrouwelijke straatnamen bezit. Nou ik kan mevrouw Halsema melden
dat er maar één Hemweg in 020 bestaat en honderden Zijwegen!!

Zo’n 29 equipes verschenen in Restaurant La Place, te Bodegraven om hun uit de winterslaap
ontwaakte  vierwielers weer eens goed de sporen te geven, of zoals ze op Schouwen Duiveland zeggen, een Straô-rit te maken. Het stemde de organisatie plezierig dat er 10 leden uit de regio’s Oost Brabant, Zuid, en Zeeland West Brabant deelnamen.
Na een woord van welkom en enkele wijze aanwijzingen van  Roel Stassen, mochten we van start. Met enige fantasie had de rit  een hoefijzervorm op de kaart. Als eerste passeerden we, noordoostwaarts, Nieuwerbrug a/d Rijn, raakten we Woerden in het noorden aan en passeerden we (de drukke) A2 en het Amsterdam-Rijnkanaal naar Breukelen a/d/ Vecht. Bij Nieuwersluis, bij oud-dienstplichtigen nog wel bekend om de militaire strafgevangenis, hadden we een prachtig gezicht en vervolgden we aan de oostzijde van de Vecht.

Hier zijn nog veel overblijfselen van de rijkdom uit de Gouden Eeuw in de vorm van statige landhuizen, te bewonderen.


Tot aan de Loosdrechtse plassen  was slechts enkele minuten. Links en rechts konden we prachtige optrekjes van BN’ers en TV-coryfeeën bewonderen in Boomhoek Muyeveld.  Via Hilversum-Zuid en de lange weg door ’s-Graveland bekend  als domicilie van Natuurmonumenten, richtten we de neus van onze MG weer westwaarts om even voorbij Weesp het noordelijkste punt t.w. Driemond te bereiken.
Hierna vervolgden we 6 km lang, slingerend het rustieke riviertje Het Gein, naar Abcoude.

Inmiddels hebben we hiermee ook de 3e provincie van de rit-titel bereikt.  Niet onvermeld  mag de passage blijven van het Fort Nigtevegt. Een fort waarvan de ouderdom minder is dan het uiterlijk doet vermoeden. Nl. het kwam in 1904 gereed en had als doel, het beschermen van de sluis tussen de Vecht en het Merwedekanaal, thans Amsterdam-Rijnkanaal.
We kwamen al eerder de A2 tegen, maar gelukkig konden we er met viaduct onderdoor. Bij de “nederzetting”,  ”Stokelaarsbrug”, volgden we elke bocht die het riviertje De Waver maakt. Van een waterloop noemt met dat meanderen. Wat ons opviel dat we boerderijtjes passeerden waarvan de muurankers aangaven dat ze al vanaf 1676 de voorgevel sierden.
Via Waverveen reden we langs de Mijdrechtse Zuwe, ( oorspronkelijk looppad door een moeras) naar Mijdrecht om van daar uit in Zuidwestelijke richting in Nieuwveen uit te komen.
Nieuwveen duidt meer dan eens aan dat de het opgebruiken van de  natuurlijke brandstoffen
van alle tijden is. De Hollanders wilden natuurlijk niet in de kou zitten. Begonnen met hout, daarna turf en kolen, olie en gas en nu wind en zonne-energie. De mens mag de aarde gebruiken voor het doel waarvoor hij “geschapen” is nl. LEVEN.
Vanaf Ter Aar was het nog slechts een paar laatste loodjes om de finish te bereiken, bij Golfbaan Zeegersloot.in Alphen a/d Rijn.
Wie “Old Skool” ( papieren beschrijving ) reed of via My Drive ( Tomtom/Garmin) waarvan er 16 een GPX bestand hadden gedownload, de uitzetters waren op geen enkel foutje in de route te betrappen. Hulde daarvoor!!. Wat een gemak trouwens om met het geluid aan (wij luisteren altijd naar Bram)

 

Nu heeft de navigator ook volop kunnen genieten van de deze schitterende omgeving en pittoreske plaatsjes. Hulde ook aan de weergoden die ons een droge rit bezorgden.
Team van Regio West heel hartelijk dank voor deze subliem georganiseerde Landelijke rit, in het bijzonder Roel Stassen en Ad Stuurman.
 
Evert & Henny Reedijk ( 910182 )


LANDELIJKE RIT REGIO WEST.

“de Drie Provinciën rit”

De weersverwachting zag er op zaterdag avond niet best uit. De weerman van de NOS, Peter Kuipers Munniken, gaf geen goede weersverwachting op. Dan is het altijd weer afwachten hoeveel equipes er op de rit afkomen.

In ieder geval ben ik met mijn schoonzoon wel gegaan, maar wel met het kapje op, want onderweg naar de startlocatie in Bodegraven kwam er nog een buitje over ons heen.

We waren wat aan de vroege kant, er waren nog niet zoveel mensen aanwezig, maar de locatie had voor de MGCC een uitstekende ruimte verzorgd, waar de grote leider, Roel Stassen, uitleg kon geven aan alle equipes. Hij had daarvoor deze keer een megafoon meegenomen, waarmee hij probeerde boven alle bijgeluiden uit te komen. Zonder lukte eigenlijk beter, de stem wordt nogal vervormd door zo’n apparaat en komt dan rauw over.

De rit was uitgezet door Ad Stuurman en Roel Stassen, waarbij uiteraard alles met “my route app” in elkaar gezet was, een prima programma om mee te werken. Je kunt je route tot in detail uitzetten.

Er kon gestart worden met navigatie, voor Tom 2 en Garmin, en er was een versie in “Old School” beschikbaar.

Met 29 equipes ( bikkels) werd er gestart. Er kwamen 4 equipes uit Oost-Brabant, 3 equipes uit regio Midden, 2 equipes uit regio Zeeland/ West Brabant, en 1 equipe kwam Uit Zuid ( Zitterd oftewel Sittard ).

 In totaal reden er 16 equipes op een navigatie systeem. Wij zelf reden zowel op navigatie als op “Old School” waarbij we constateerden, dat alles klopte.

De route was gemaakt door het “GROENE HART”van Nederland, en langs de Loosdrechtse plassen en Vinkeveense Plassen.

Vele riviertjes werden aangedaan, waarbij je goed kon zien dat er veel water was gevallen de afgelopen tijd. De sloten stonden vol met water. Via de Oude Rijn liep de route richting via Woerden naar Kamerik, en via “waarbij je een stoot voor je KANIS” kon krijgen, het plaatsje Kanis. Via de brug over het Amsterdam Rijn Kanaal ging het richting Breukelen, Loenen en Breukelerveen langs de Vecht. Hier bouwden rijke Amsterdammers, uit de VOC periode, enorme “BUITENS”, kapitale gebouwen langs de rivier.

Allemaal plassengebied en rustige landwegen tussen de meren door. Zo reden we richting Vreeland en ’s-Gravenland, daar waar de vereniging Natuurmonumenten gevestigd is. Wat een groot complex hebben ze daar en het was er ook druk met allemaal natuurvorsers.

Van Weesp naar Ankeveen en Driemond. Daar hadden we de bijlage nodig die de uitzetters gemaakt hadden, over de brug scherpe draai naar linksen terug over de brug en dan rechtsaf naar Abcoude waar de volgende foto verwijzing kwam bij de Broekzijdselaan, om vervolgens via het 30km wijkje naar de “Waver”te komen. De “Waver”is een riviertje van waaruit het water van de “Botshol” een natuurgebied met “groene” boeren en “groene” koeien hun bedrijf uitvoeren.

De Botshol ligt aanmerkelijk lager dan de boezems waardoor het water afgevoerd wordt, dat kon je zien toen je over het dijkje langs de Waver reed.

Het is eigenlijk verwonderlijk, dat dit gebied nog niet is opgeslonken door Amsterdam, want het ligt daar onder de rook.

Na de Vinkeveense plassen reden we richting Mijdrecht en Uithoorn om vervolgens langs de Amstel richting de Hoef en Papeveer te rijden.

Daarna was de route richting Alphen aan de Rijn waar we na afloop bij Restaurant “de Zeeger” gezellig na konden praten onder het genot van een drankje.

We hebben een fijne rit gehad en dank daarvoor aan de uitzetters, Ad en Roel, en ik hoop jullie allemaal terug te zien bij de rit van Joop en mijzelf, de Bikkel kaartleesrit en Toerrit.

De groeten van de reizende reporter

Wim


 

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com