Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

-NAP rit

 

Daar gaat het eindelijk weer los, van GVB naar MGB op één van de laagste golfbanen van waterig Holland of te wel Hitland. Daar is de start. Het Coroniale tijdperk verzacht langzaam naar een acceptabel niveau, dus in dit vroege voorjaar begeven zich al een veertigtal teams naar Nieuwerkerk a/d IJssel. Op nog gepaste afstanden onderling, wordt een ieder eindelijk weer begroet en volgt de welkomspeech. Na de gemalen koffie, volgen de gemalen op foto, die ons NAPpie in stand houden. Nieuwerkerk, Moordrecht, Berkel, Oude Leede, Achtermolen, Dorppolder en Holierhoek om maar wat te noemen, met de waterhoogte meterschalen natuurlijk meestal aanwezig. Bij van Vliet Trucks bij de -NAP schaal worden we allen gefotografeerd in onze Mooie Genieters. Het weer is prachtig, petten zonnebrand –en brillen zijn buitenverwachting, hard nodig. Na voor ondergetekende een terugkerend euvel of te wel de kassen in het Groene hart, waarvan wij steeds weer dezelfde tegenkomen, besluiten wij de scheepsbel maar te luiden en zetten koers direct naar Schipluiden, waar wij natuurlijk een uur van te voren al vlakbij zijn geweest. Heerlijk koersen wij naar Brasserie Vlietzicht aan de Vlaardingsevliet. Wij nemen een toast, terwijl een zeilboot langs glijdt, op dit mooie MG begin, waarop zo lang gewacht is. Het AD en de MG als uitzetter, of te wel Marco Gonsalves of Gonslaves, wat op het routeboek stond en Ad Dekker : Het was Lekker !

Met Groet,

Gerrit & Catharina van Herk-nap rit17 


-NAP rit

In het begeleidende overzicht van de gemalen in Zuid-Holland is te zien hoeveel gemalen er zijn om het- NAP land droog te houden.

Ik heb ze niet geteld, maar het zijn er behoorlijk wat.

De rit uitgezet door Ad Dekker en Marco Gonsalves was een erg leuke rit. De route voerde door het laagste gedeelte van Nederland en geloof me als daar water komt te staan, dan houd je in huis tot aan zolder geen droge voeten. De start was in Nieuwerkerk aan de IJssel, bij de Hitlandse golfbaan. Een leuke locatie om te starten met al die golfers om je heen.

Ik heb het vergeten na te vragen, maar ik denk dat er ongeveer 45 equipes waren.

Rinus Molenaar was er ook, met zijn nieuwe hondje, een kooiker, Floortje genaamd. In mijn ogen een leuk beestje, maar ik las op facebook dat hij/zij wel een gebruiksaanwijzing had, maar alla komt goed.

Na de start via Moordrecht, snel naar het laagste punt, waar de foto’s genomen werden van de deelnemers.

Daarna via naar Nesselanden en Zevenkamp. Daar kwamen we toch wel vreemde straatnamen tegen. B.V. Laan van Avant-Garde, maar ook de laan van Magisch Realisme, wie verzint zoiets. In Terbregge was het behoorlijk druk en via de Molenlaan ging het richting Doenkade, daar waar een aantal opbrekingen en omleidingen waren voor de aanleg van de A16. Maar vooraf gewaarschuwd door Ad om daar vooral goed uit te kijken, want het route punt stond daar ongeveer in het weiland, geen probleem.

In Oude Leede zit je heel dicht tegen de Ackerdijkse plassen aan, een mooi gebied om doorheen te fietsen. Via Delfgauw, Delft en Den Hoorn kwam de route in het Westlandse kassengebied. Daarna deden we voor de eerste keer Schipluiden aan. Om vervolgens door Delftland te rijden en de volgende gehuchten aan te doen, Negenhuizen (Ik heb ze niet geteld) en de Kapel, smalle weggetjes, onvoldoende om elkaar te passeren, dus oppassen bij de passeerstroken, voor de tweede keer naar Schipluiden, waarna de finish in zicht kwam bij Restaurant Brasserie Vlietzicht. Daar was het een drukte van jewelste, maar Evert, Hennie, Pinet en ik hadden mazzel, er kwam net een tafeltje vrij en we konden zo neer ploffen, waar we onder het genot van een wijntje en trijntje van het water en uitzicht konden genieten.

Een fijne rit die goed in elkaar zat. Ik hoop jullie te zien op de volgende rit, t.w. de BOERENKLOMPEN rit door de Hoeksche Waard onder auspiciën van Evert en Hennie Reedijk, Wim en Pinet Arends. Tot ziens op 24 april a.s.

Gegroet door jullie reizende reporter,

Wim Arends

-nap rit35 


-NAP rit, verreden op zondag 27 maart 2022 uitgezet door: Ad Dekker en Marco Gonsalves

Het was al gezellig druk op het zonnige terras van Golfclub en Restaurant Hitland, aan de Blaardorpseweg in Nieuwerkerk a/d IJssel. Waren wij node afwezig op de aftrap bijeenkomst van het nieuwe regioteam op 4 maart, nu werden we hartverwarmend en belangstellend welkom geheten, niet in de laatste plaats vanwege gezondheidsperikelen. Helaas ben ik niet de enige in deze strijd. In elk geval was het zeer plezierig al onze MG-vrienden weer te ontmoeten. Hartelijk dank daarvoor.

Er lag een mooie rit in het verschiet van zo’n 63 km met als “hoogte” punten, de laagst gelegen polders van ons land. Als bijlage bij de beschrijving hadden de uitzetters een 8-tal foto’s van bekende gemalen bijgevoegd, die er voor zorgen dat de bewoners altijd droge voeten houden. Langs de parallelweg A20 ligt het allerlaagste punt van NL t.w. - 6,74 m NAB. Je moet er niet aandenken als er geen duinen, dijken en gemalen zouden zijn!

Hier was een foto-shoot, voor een blijvende herinnering, zie de foto hieronder.

We kruisten de A20 en doken de moderne Rotterdamse urbanisatie, de wijk Zevenkamp in. Hier kost de brandstof kennelijk minder als elders, gelet op het enorme drukke autoverkeer, maar goed dat terzijde!

Wat toch steeds weer opvalt is dat oude traditioneel gebouwde boerenwoningen en weggetjes snel worden afgewisseld door moderne “efficiënte” van zonnepanelen en warmtepompen voorziene wooncomplexen. Dat is de vooruitgang, wat ons betreft jammer maar het zij zo! Over de  aanleg van het nieuwe tracé van de verlengde A16 bij de Doenkade, wijd ik niet uit. De aangeleverde TomTomroute via MyRouteApp, herkende de juiste route feilloos. Nu weer een uitermate rustig stuk langs  Delfgauw en dwars door het mooie Delft. Op deze zondag, behalve wat veel verkeerslichten, geen probleem. Richting Den Hoorn viel ons bij een brug  een viertal grote bollen op. Geen Maagdenburger halve bollen maar Den Hoornse hele bollen, die de brug door contragewichten in staat stelt om mede met behulp  van de zwaarte kracht te openen/sluiten. Mooie constructie!!

Altijd weer mooi om de economische motor van het Westland te doorkruisen zeker met het mooie weer dat ons ten deel viel. Ja dan kom je toch al snel bij het eindpunt van de rit in Schipluiden, bij Brasserie Vlietzicht met een prachtig terras aan de Vlaardingervaart.

Met een drankje in de zon en de slogan van het restaurant: #Waer men op de Vliet al ziet, Daer en chagerijnt men niet#,  besloten we deze heerlijke en vooral ontspannen Regio West rit.

Team en uitzetters nogmaals heel erg bedankt!

Vriendelijke groet, Evert & Henny Reedijk

-nap rit38 


Film -NAP rit, klik op de link om film te bekijken. Het is in vogelvlucht een leuke impressie van de -NAP rit.

Groet, Ad van der Horst


200 jaar het Normaal Amsterdams Peil  (NAP)

U kent ze vast wel  die blauwe bordjes met witte markeringen die op vele plaatsen op een paaltje in het water staan of aan bijvoorbeeld een  brughoofd of beschoeiing zijn  vastgeschroefd.

Door ons hele land staan er zo’n 35.000 van die bordjes.  Zij geven ter plaatse de waterstand aan ten opzichte van het Normaal Amsterdams Peil (NAP).

Het NAP bestaat sinds het jaar 1818 en onlangs werd het 200 jarig bestaan hiervan herdacht.

Tot 1818 had iedere regio in Nederland zijn eigen peil. Zo was er voor Amsterdam het Stadspeyl. Het Stadspeyl werd vanaf 1684 bepaald door een jaar lang aan het IJ dagelijkse de hoogte van het hoogwater (vloed) te meten. Het IJ stond toen nog in open verbinding met de Noordzee. Het gemiddelde van deze metingen werd het Stadspeyl. Later werd deze naam gewijzigd in  Amsterdams Peil  (AP).

Op 18 februari 1818 bepaalde koning Willem I  bij koninklijk besluit dat het AP voortaan in het gehele land als standaard zou worden gebruikt.  Vanaf dat moment moest iedereen bij het uitvoeren van hoogtemetingen het AP als uitgangspunt (nulpunt) nemen.

In 1891, toen de meetmethoden wat nauwkeuriger waren werden er enkele kleine correcties aangebracht en vanaf dat moment ontstond een nieuwe naam Normaal Amsterdams Peil (NAP) Deze naam wordt tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Niet alleen Nederland, maar ook heel veel andere landen gebruiken deze standaard voor hun hoogtemetingen.

Alle hoogtes in Nederland worden gemeten ten opzichte van hetzelfde niveau, het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.

Het laagste punt van Nederland ligt heel dichtbij, in de polder Zuidplas bij Nieuwerkerk aan den IJssel. Op het parkeerterrein vóór van Van Vliet Autobedrijven, direct naast de A20 gelegen, staat een gedenkteken op het laagste punt van Nederland, -6,76 m NAP. Het waterpeil van de Reeuwijkse Plassen ligt gemiddeld op ca. -2,24 m NAP.

Mocht je meer willen weten over de geschiedenis van het NAP?  Op internet is veel interessante informatie over dit onderwerp te vinden.

Hartelijke groet,

Henk Olie

-nap rit4

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com