Lid worden Forum Links Contact Inloggen op Mijn MG

Thema verslagen 2019

clubavond regio Veluwezoom 12 april 2019

presentatie restauratie MGA MKII 1962 door Harry van Winsen

Tijdens onze clubavond op 12 april j.l. gaf ons regioclublid Harry van Winsen een erg leuke en interessante presentatie over de restauratie van zijn MGA MKII uit 1962.
 
Op zoek naar een body off restauratie project kwam hij via marktplaats in het noorden van het land terecht waar een mogelijke geschikte MGA zou staan. Na eerst gebeld te hebben werd de reis naar het noorden gemaakt. Daar aangekomen werd de auto in onderdelen aangetroffen verspreid over het gehele huis. Dus moeilijk te beoordelen of de auto compleet  was. Na alles zoveel als mogelijk verzameld en gerangschikt te hebben werd tot aankoop over gegaan. Alles werd ingeladen en de terugreis aanvaard. Bij thuiskomst werd alles uitgestald en wat bleek er ontbrak toch nog het een en ander. Dus op zoek naar de ontbrekende onderdelen op beurzen en bij andere MG liefhebbers.

De restauratie begon met het onderstel van de auto en de motoren bak werden nauwkeurig bekeken. Al snel bleek dat deze niet meer goed waren en aan vervanging of complete revisie toe waren. Nu ging dan ook de vraag spelen gaan we voor originaliteit of een een fijne rijders auto. De keuze werd de laatste en er werd gekozen voor een MGB motor en bak. Het onderstel moest hier echter wel op aangepast worden. Nadat het onderstel, de motor en bak weer met elkaar verenigd waren werd begonnen met de carrosserie. Gezien de constructie van de MGA kan de body op eenvoudige wijze van het het chassis gescheiden worden. Hiermee begon het tweede grote deel van de restauratie. 

Na het stralen van de carrosserie werd duidelijk wat er allemaal hersteld en opnieuw van plaatwerk voorzien moest worden. Uiteraard verliep dit niet altijd even voorspoedig. 

Met tussenposen werd er aan de MGA gewerkt en uiteindelijk kon de carrosserie gespoten worden en met het chassis weer verenigd worden. Nu kon het afbouwen beginnen. Het totale restauratie project had 7 jaar geduurd maar het eindresultaat mag er dan ook zijn.

Harry heeft hiermee samen met zijn zoon een hele mooie en fijn rijdende MGA weer op weg gezet waarvan hij nog vele jaren plezier hoopt te beleven. Aangezien hij niet stil kan zitten is hij intussen alweer begonnen aan zijn volgende MGA restauratie project.


Regio Veluwezoom clubavond 8 maart 2019

Verslag clubavond 8 maart door Peter van Poppel en Wilco van Bakel

Sinds het MG Nieuws van juli 2017 maken Peter van Poppel en Wilco van Bakel ons regelmatig deelgenoot van hun belevenissen met hun Lotus (“Lissy”) en verschillende MG’s (“Tiffany” e.a.). Zonder overdrijving kan worden gezegd dat de focus daarbij ligt op de TF (2002-2005). De kennis van de auto en het streven naar perfectie is indrukwekkend.  Nog in het laatste MG Nieuws van maart 2019 doen zij een aanbod voor het laten remappen van de ECU van TF’s voor leden van onze carclub.

Op de regioavond voor Veluwezoom van 8 maart bleken zij op verzoek van ons regiobestuur bereid om hun passie en ervaring met ons te delen op het gebied van zoeken, aanschaf, onderhoud en upgrade van de TF.  Dat er veel belangstelling hiervoor is van (potentiële) eigenaren, bleek uit het aantal aanwezigen, ook van buiten onze regio.

De aftrap werd verzorgd door Wilco die ons meenam in de zoektocht naar een goede TF, de zaken waarop daarbij gelet moet worden in het kader van achterstallig onderhoud en de aandachtspunten bij deze auto. Zo wees hij o.a. op wat een koelvloeistoftankje kan vertellen, de gevolgen van versleten scharnierpinnen bij de deuren of de verborgen lekkage van de luchtinlaat aan de passagierszijde. De wenselijkheid van airco. Wie wist van het bestaan van smeernippels voor het onderstel aan de voorkant? Allemaal zaken die elke TF-liefhebber zeker ter harte zal nemen.

Na de pauze gaf Peter ons een indruk wat er allemaal mogelijk is om de TF te verbeteren of een persoonlijke touch te geven.  Een greep uit de mogelijkheden die de revue passeerden: full xenon-verlichting, elektrische kofferbak-ontgrendeling, laagwateralarm, verstelbare schokdempers en lagere veren. Tot slot nog het actuele (tijdelijke) aanbod om tegen een schappelijke prijs (vanwege het volume) TF te remappen via KMaps (UK).  Zo’n actie doet de auto feller reageren op het gas en maakt ‘m tegelijk zuiniger. Enkele aanwezige leden konden dat al uit eigen ervaring bevestigen. 

Het was een geslaagde avond waar Wilco en Peter ons een amusante en leerzame inkijk hebben gegund in hun hobby en passie.

Jos Reijerink


Regio Veluwezoom bezoek aan Hooper op 8 februari 2019

Verslag van het bezoek aan de RollsRoyce verzameling van T. Bienemann door de MGcarclub regio Veluwezoom op vrijdagmiddag 8 februari 2019.

Toni Bienemann is directeur van Peja en Hooper International in Arnhem. Zijn voorliefde voor bijzondere auto’s heeft tot gevolg gehad dat in Arnhem op verschillende locaties nu ca 200 klassieke auto’s staan, waarvan ongeveer de helft Rolls Royces en Bentleys.Van ca 50 stuks is een verzameling opgesteld, die op aanvraag te bezoeken is. Wij mochten hier een kijkje nemen op onze maandelijkse bijeenkomst, die voor deze keer op de middag was gepland. Er stonden enkele vooroorlogse auto’s. De meeste waren van ver na de oorlog, youngtimers dus. Er is een grote werkplaats met hefbruggen, een spuiterij en een bekledingafdeling. Een enthousiaste groep monteurs is hier dagelijks aan het werk om nieuwe aanwinsten op te knappen, alles regelmatig door de APK te krijgen en rijdend te houden. Tevens worden er auto’s geprepareerd om de eigenaar met succes aan rallly’s te kunnen laten deelnemen.

Onze rondleider legde uit dat de Rolls Royces tot ca 1965 door een groot aantal koetsen- bouwers werden gemaakt. Er werd door RR alleen een chassis, motor, dashbord en radiator geleverd. De koetsenbouwers bouwden er een auto op die moest voldoen aan eisen van RR, maar allerlei verschillen opleverden. We konden dat ook duidelijk zien aan de verschillende ramen, deuren ect. die de verschillende bouwers hadden ontworpen voor dezelfde typen uit hetzelfde bouwjaar. Ook zijn er op aanvraag van klanten toen compleet andere auto’s gebouwd en ook bijvoorbeeld niet bij RR te bestellen cabriolets gemaakt. Deze cabriolets zijn zeldzaam en hebben een grote meerwaarde. Dhr. Bienemann heeft hiervoor een merknaam (Hooper) gekocht van een koetsenbouwer om zelf cabriolets te kunnen maken van bestaande gewone auto’s.

Financieel gezien waren de bezoekers/leden erg gelukkig met hun MG. Een RR rijdend houden bleek die middag een uiterst kostbare zaak. We hadden een leuke middag en mochten ons verheugen in een grote opkomst.

Wim Rademaker


 

 

Overzicht

Startdatum
Dinsdag 01 januari 2019
Einddatum
Dinsdag 31 december 2019
Tijd
Gehele dag

Fotoalbums

Er zijn op dit moment geen fotoalbums gekoppeld...

Copyright 2024 MG Car Club Holland | Privacyverklaring | Realisatie BenedenBoven | Photos courtesy of Petrolicious.com