Beste clubleden,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Europese MGB uit 1975. Om een beetje frisse start te hebben heb ik hem een servicebeurt gegeven en dus ook de bougies gewisseld. Nu viel mij op dat 1 & 2 vrij gelijk zijn van kleur en bougie 3 & 4. Ik ben technisch aardig op de hoogte maar over het aflezen van je bougies lees ik veel verschillende theorieën. Klopt het bijvoorbeeld inderdaad dat cilinder 3 en 4 worden gevoed door de achterste carburateur? Of moet ik dit schil ergens anders zoeken? Voor de verduidelijking heb ik een foto toegevoegd. Links is cilinder 4 en rechts is cilinder 1.
Vriendelijke groet,
Antonie.
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#2Hallo Antonie,
Bougie 1 is veel te wit, bougie 2 lijkt goed van kleur, bougie 3 en 4 zijn veel te zwart.
De voorste carburateur voedt de eerste 2 cilinders en staat veel te arm, de achterste carburateur voedt cilinder 3 en 4 en is veel te rijk.
In het spruitstuk is er een verbinding tussen de carburateurs.
Waarschijnlijk snoept cilinder 2 mee van het rijke mengsel van de achterste carburateur.
Controleer eerst of de choke goed terug komt.
Als je aan de choke trekt worden de jets onder aan de carburateur iets naar buiten getrokken hierdoor wordt het mengsel rijker.
Als je de choke terug doet moeten de jets terug tegen de zeskant messing moer aan komen.
Als je op de jet drukt mag deze niet nog ietsje naar binnen gaan, dat is niet goed, dan blijft je choke hangen en loopt de motor veel te rijk.
Als dit goed is, is de simpelste oplossing de voorste carburateur rijker zetten en de achterste armer.
Verdraai de messing moer van de voorste carburateur 1/6 slag zodat de jet iets meer naar buiten gaat, deze wordt dan rijker.
Verdraai de messing moer van de achterste carburateur 1/6 slag zodat de jet iets meer binnen gaat , deze wordt dan armer.
Bougies schoonmaken en monteren, stuk mee rijden dan weer bougies demonteren en naar de kleur kijken.
Indien nodig weer de messing moeren 1/6 slag draaien.
Als ze goed staan zijn alle bougies koffie bruin.
Ik weet niet hoe de staat van de carburateurs zijn, anders van de winter de hele gasfabriek demonteren, reviseren, monteren en opnieuw afstellen.
Succes,
Henry.
Bougie 1 is veel te wit, bougie 2 lijkt goed van kleur, bougie 3 en 4 zijn veel te zwart.
De voorste carburateur voedt de eerste 2 cilinders en staat veel te arm, de achterste carburateur voedt cilinder 3 en 4 en is veel te rijk.
In het spruitstuk is er een verbinding tussen de carburateurs.
Waarschijnlijk snoept cilinder 2 mee van het rijke mengsel van de achterste carburateur.
Controleer eerst of de choke goed terug komt.
Als je aan de choke trekt worden de jets onder aan de carburateur iets naar buiten getrokken hierdoor wordt het mengsel rijker.
Als je de choke terug doet moeten de jets terug tegen de zeskant messing moer aan komen.
Als je op de jet drukt mag deze niet nog ietsje naar binnen gaan, dat is niet goed, dan blijft je choke hangen en loopt de motor veel te rijk.
Als dit goed is, is de simpelste oplossing de voorste carburateur rijker zetten en de achterste armer.
Verdraai de messing moer van de voorste carburateur 1/6 slag zodat de jet iets meer naar buiten gaat, deze wordt dan rijker.
Verdraai de messing moer van de achterste carburateur 1/6 slag zodat de jet iets meer binnen gaat , deze wordt dan armer.
Bougies schoonmaken en monteren, stuk mee rijden dan weer bougies demonteren en naar de kleur kijken.
Indien nodig weer de messing moeren 1/6 slag draaien.
Als ze goed staan zijn alle bougies koffie bruin.
Ik weet niet hoe de staat van de carburateurs zijn, anders van de winter de hele gasfabriek demonteren, reviseren, monteren en opnieuw afstellen.
Succes,
Henry.
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#3Goed verhaal Henry, maar het gaat over de HS carburateur en de '75 MGB heeft HIF carburateurs. Zonder nadere informatie moeten we hier dus vanuit gaan.
Het is duidelijk dat de cylinders 3 en 4 een te rijk mengsel krijgen.
Om het simpel te houden zou je, na verwijderen van de dashpots, de hoogte afstelling van de sproeier van de voorste carb met de achterste kunnen vergelijken.
Als deze (gemeten met de achterkant van een schuifmaat) verschillend zijn zou je de achterste met de mengselschroef gelijk kunnen maken aan de voorste.
Als er geen verschil te meten is kan het ook zijn, dat de O-ring in de startverrijking van de achterste carb lekt en vervangen moet worden.
Zoals Henry al zegt oogt de #1 bougie wat schraal en zou de mengselschroef van de voorste carb een kwartslag rechtsom kunnen hebben.
Echter, de enig juiste aanpak is natuurlijk een totale afstellings procedure volgens het werkplaats handboek, eventueel vooraf gegaan door een compressie vergelijking van de vier cylinders.
Het is duidelijk dat de cylinders 3 en 4 een te rijk mengsel krijgen.
Om het simpel te houden zou je, na verwijderen van de dashpots, de hoogte afstelling van de sproeier van de voorste carb met de achterste kunnen vergelijken.
Als deze (gemeten met de achterkant van een schuifmaat) verschillend zijn zou je de achterste met de mengselschroef gelijk kunnen maken aan de voorste.
Als er geen verschil te meten is kan het ook zijn, dat de O-ring in de startverrijking van de achterste carb lekt en vervangen moet worden.
Zoals Henry al zegt oogt de #1 bougie wat schraal en zou de mengselschroef van de voorste carb een kwartslag rechtsom kunnen hebben.
Echter, de enig juiste aanpak is natuurlijk een totale afstellings procedure volgens het werkplaats handboek, eventueel vooraf gegaan door een compressie vergelijking van de vier cylinders.
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#4Beste Antonie,
Ter aanvulling op Steef.
Steef geeft een goed advies. Controleer eerst de toestand van de motor. Een compressie test (nat en droog) geeft een goede indicatie. Dit omdat de donkere kleur en roetaanslag op de bougies ook kan komen door olieverbruik. En meestal laten (gezien de plaatsing van de motor in rijrichting) de achterste twee cilinders het eerst slijtageverschijnselen zien door de hogere thermische belasting. .
Succes Henny Beumer
Ter aanvulling op Steef.
Steef geeft een goed advies. Controleer eerst de toestand van de motor. Een compressie test (nat en droog) geeft een goede indicatie. Dit omdat de donkere kleur en roetaanslag op de bougies ook kan komen door olieverbruik. En meestal laten (gezien de plaatsing van de motor in rijrichting) de achterste twee cilinders het eerst slijtageverschijnselen zien door de hogere thermische belasting. .
Succes Henny Beumer
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#5Op mij maakt de diepzwarte aanslag op bougies 3 en 4 eerder de indruk door verbrande olie te komen. Is dat niet het geval dan toch op zijn minst de achterste HIF op de mengselschroef 2x een 1/4 slag zuiniger (linksom) te stellen. Die kleur van bougie 1 valt volgens mij nog net binnen de marge, wel vreemd dat die nogal van nummer 2 afwijkt. Zeker niet meer dan één slag rijker stellen. Er wordt niets vermeld over de conditie van de wagen en wat de vorige eigenaar daar over te zeggen had...990316 schreef: ↑07 aug 2024, 21:16Beste Antonie,
Ter aanvulling op Steef.
Steef geeft een goed advies. Controleer eerst de toestand van de motor. Een compressie test (nat en droog) geeft een goede indicatie. Dit omdat de donkere kleur en roetaanslag op de bougies ook kan komen door olieverbruik. En meestal laten (gezien de plaatsing van de motor in rijrichting) de achterste twee cilinders het eerst slijtageverschijnselen zien door de hogere thermische belasting. .
Succes Henny Beumer
Overigens: bij een in perfecte conditie verkerende B die net als die van mij zuinig is afgesteld zouden alle vier bougies de kleur van de huidige nummer 2 hebben
Wel meteen gecheckt na stilstand direct na een wat langer ritje op de grote weg (of eerst met nieuwe bougies erin getest, dan kan ook). Het is op de foto lastig te zien welke bougies er nu inzitten: de op dit moment beste NGK BP6ES of de vroegere, ook goede Champion N9YC? NGK brandt op korte ritjes iets beter schoon..
PS Tussen de cylinders 3 en 4 komen vaak koppakking fouten voor met lekkage van olie en/of koelvloeistof. Soms helpt het natrekken van de kopbouten daar, soms kan je kleine lekkages met een Toralin copperbased product proberen te herstellen en soms is er aan een nieuwe koppakking gewoonweg niet te ontkomen. Alles begint met een compressiemeting in een garage of met een zelf aangeschafte compressiemeter, die zijn namelijk maar een paar tientjes en simpel te bedienen. Weet dat het B blok na zo'n 80.000kms meestal wat meer olie gaat gebruiken, maar zeker tot de dubbele afstand ervan draait dit blok normaliter wel gewoon door...
Ook hier geeft een compressietest uitsluitsel over: sterk ongelijke en gezakte compressiewaarden komen bij oudere blokken vaker voor
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#6Goedenavond,
Dank voor alle antwoorden! Vanavond een compressie test uitgevoerd. Alle meetwaarden zaten strak tussen de 175 en 182 psi, waarvan cilinder 4 de 182 aantikte. Hier mag ik volgens mij wel tevreden mee zijn. Ik heb geen geschiedenis van de auto. Ik weet dat ik de derde eigenaar ben. Ik heb de mogelijkheid gehad om hem uitgebreid te bekijken. Hierbij viel mij op dat de nieuwe onderdelen mij tegemoet glomen. (Remklauwen, koppeling cilinder, brandstofpomp enzovoort) En onder de motor was hij ook zichtbaar bijgehouden. De kilometerstand zou zo'n 130.000 km zijn. Hij werd in opdracht verkocht en heb de oude eigenaar nooit gesproken. Wellicht is hij wel lid, hij heeft de auto van 1994 gehad.
Ik heb de balans tussen de carburateurs
nagekeken en het mengsel op jullie advies bijgesteld.
Kleppen staan ook goed afgesteld. Volgens mij is het nu een kwestie van genieten en een aantal wat mooie afstanden
rijden en dan nog eens kijken. Mochten jullie nog tips and tricks hebben dan sta ik daar zeker voor open!
Groeten,
Antonie.
Dank voor alle antwoorden! Vanavond een compressie test uitgevoerd. Alle meetwaarden zaten strak tussen de 175 en 182 psi, waarvan cilinder 4 de 182 aantikte. Hier mag ik volgens mij wel tevreden mee zijn. Ik heb geen geschiedenis van de auto. Ik weet dat ik de derde eigenaar ben. Ik heb de mogelijkheid gehad om hem uitgebreid te bekijken. Hierbij viel mij op dat de nieuwe onderdelen mij tegemoet glomen. (Remklauwen, koppeling cilinder, brandstofpomp enzovoort) En onder de motor was hij ook zichtbaar bijgehouden. De kilometerstand zou zo'n 130.000 km zijn. Hij werd in opdracht verkocht en heb de oude eigenaar nooit gesproken. Wellicht is hij wel lid, hij heeft de auto van 1994 gehad.
Ik heb de balans tussen de carburateurs
nagekeken en het mengsel op jullie advies bijgesteld.
Kleppen staan ook goed afgesteld. Volgens mij is het nu een kwestie van genieten en een aantal wat mooie afstanden
rijden en dan nog eens kijken. Mochten jullie nog tips and tricks hebben dan sta ik daar zeker voor open!
Groeten,
Antonie.
Re: Bougiekleur cilinder 3 & 4
#7Gefeliciteerd met dit resultaat. Met deze klassiek hoge compressiewaarde bij voorkeur RON98 tanken, liefst in de alcoholvrije E5 versie van Shell V Power of BP Ultimate240107 schreef: ↑08 aug 2024, 21:20Goedenavond,
Dank voor alle antwoorden! Vanavond een compressie test uitgevoerd. Alle meetwaarden zaten strak tussen de 175 en 182 psi, waarvan cilinder 4 de 182 aantikte. Hier mag ik volgens mij wel tevreden mee zijn. Ik heb geen geschiedenis van de auto. Ik weet dat ik de derde eigenaar ben. Ik heb de mogelijkheid gehad om hem uitgebreid te bekijken. Hierbij viel mij op dat de nieuwe onderdelen mij tegemoet glomen. (Remklauwen, koppeling cilinder, brandstofpomp enzovoort) En onder de motor was hij ook zichtbaar bijgehouden. De kilometerstand zou zo'n 130.000 km zijn. Hij werd in opdracht verkocht en heb de oude eigenaar nooit gesproken. Wellicht is hij wel lid, hij heeft de auto van 1994 gehad.
Ik heb de balans tussen de carburateurs
nagekeken en het mengsel op jullie advies bijgesteld.
Kleppen staan ook goed afgesteld. Volgens mij is het nu een kwestie van genieten en een aantal wat mooie afstanden
rijden en dan nog eens kijken. Mochten jullie nog tips and tricks hebben dan sta ik daar zeker voor open!
Groeten,
Antonie.
Zelf voeg ik nog een "E10" genoemd Toralin additive aan de benzine toe, omdat ook in E5 benzine tegenwoordig allerlei andere nare toevoegingen zitten!
Een heel ander onderwerp overigens, zie ook elders op MGCC of op MGE over vreemde effecten als neerslaande vernislagen in carburateurs