Beste leden en gebruikers van dit forum,
Sinds enige tijd ben ik in het trotse bezit van een MGB uit 1971en lid van MG Car Club Holland. Voor de verzekering heb ik de MG onlangs laten taxeren waarbij de auto uitgebreid is bekeken. Gelukkig kwamen er geen grote gebreken naar voren maar werd mij o.a. geadviseerd om het chassis van een goede bescherming te laten voorzien. Via wat zoekwerk op het internet kwam ik op een behandeling met Dinitrol uit. Wie van jullie heeft hier ervaring mee of zijn er andere opties die overwogen kunnen worden?
Ik kijk uit naar een reactie.
Met vriendelijke groet,
Arie Schram
Re: Chassisbescherming
#2Beste Arie,
Ik zou je auto niet laten dinitrollen o.i.d.. Je voorziet je auto van een vieze taaie plaklaag. ik heb er vele gezien. Onder deze plaklaag gaat het roesten langzaam door. Bij reparaties e.d. komt de monteur onder de vieze troep te zitten. Ook is beoordelen van de werkelijke staat van de onderzijde nagenoeg onmogelijk. Voor alle duidelijkheid, de MGB is zelfdragend en heeft in die zin geen chassis. De structuren lijken er wel veel op.
Wat kan je wel doen: Losse roest verwijderen, oude tectyl of bitaklagen verwijderen. Onderzijde goed borstelen met een roterende staalborstel. De onderzijde behandelen met een afsluitend verfsysteem. Zelf Hammerite grondverf en aflak is prima. Een hele blanke onderzijde behandelen met RX5 en daarna RX10 blijft jarenlang mooi glimmen.
Groet, Henny Beumer
Ik zou je auto niet laten dinitrollen o.i.d.. Je voorziet je auto van een vieze taaie plaklaag. ik heb er vele gezien. Onder deze plaklaag gaat het roesten langzaam door. Bij reparaties e.d. komt de monteur onder de vieze troep te zitten. Ook is beoordelen van de werkelijke staat van de onderzijde nagenoeg onmogelijk. Voor alle duidelijkheid, de MGB is zelfdragend en heeft in die zin geen chassis. De structuren lijken er wel veel op.
Wat kan je wel doen: Losse roest verwijderen, oude tectyl of bitaklagen verwijderen. Onderzijde goed borstelen met een roterende staalborstel. De onderzijde behandelen met een afsluitend verfsysteem. Zelf Hammerite grondverf en aflak is prima. Een hele blanke onderzijde behandelen met RX5 en daarna RX10 blijft jarenlang mooi glimmen.
Groet, Henny Beumer
Laatst gewijzigd door Henny Beumer (990316) op 01 jan 2022, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Chassisbescherming
#3Beste Henny,
Dank je voor dit advies. Dit klinkt zeer aannemelijk en omdat ik over een brug kan beschikken is dit dan ook prima zelf te doen. Heeft u misschien ook nog een advies over hoe de moeilijk te bereiken plaatsen, b.v. tussen het achterspatbord en de wielkast, behandeld kunnen worden?
Groet,
Arie Scharm
Dank je voor dit advies. Dit klinkt zeer aannemelijk en omdat ik over een brug kan beschikken is dit dan ook prima zelf te doen. Heeft u misschien ook nog een advies over hoe de moeilijk te bereiken plaatsen, b.v. tussen het achterspatbord en de wielkast, behandeld kunnen worden?
Groet,
Arie Scharm
Re: Chassisbescherming
#4Beste Arie,
Mooi dat je over een brug kan beschikken. Met de wielen eraf gaat het zeker lukken om de wat lastigere plekken te bereiken.
Een geverfde onderzijde is makkelijker schoon te maken.
Succes met je klus,
Henny
Mooi dat je over een brug kan beschikken. Met de wielen eraf gaat het zeker lukken om de wat lastigere plekken te bereiken.
Een geverfde onderzijde is makkelijker schoon te maken.
Succes met je klus,
Henny
Re: Chassisbescherming
#6Volgens mij gaat een dinitrolbehandeling over wat er IN de kokerbalken zit, en niet wat er OP/ONDER zit. En dat is precies mijn vraag: gaat het over zichtbare roest? Of over de inwendige bescherming van de kokerbalken?
De hele bodem volkletsen met zwarte meuk kan een hoop ellende camoufleren, maar heeft ook voordelen: minder kabaal, en goede bescherming tegen steenslag (daarom zit het in je wielkasten).
Een bodem schoonmaken met roterende borstel is een verschrikkelijke k*tklus die je je schoonmoeder niet aan wilt doen. Als het doel een schone, blanke bodem is ben je heel wat uren bezig. Vergeet niet dat die zwarte meuk erg goed bestand is tegen geweld (daar is het voor) en dat alles, ook jijzelf, van top tot teen onder de zwarte meuk komt te zitten... Ik waarschuw maar vast,
Stel je vragen over een MGB bij voorkeur op he MGB-deel van het forum. Dat levert gerichtere reacties op.
Succes, Andrys
De hele bodem volkletsen met zwarte meuk kan een hoop ellende camoufleren, maar heeft ook voordelen: minder kabaal, en goede bescherming tegen steenslag (daarom zit het in je wielkasten).
Een bodem schoonmaken met roterende borstel is een verschrikkelijke k*tklus die je je schoonmoeder niet aan wilt doen. Als het doel een schone, blanke bodem is ben je heel wat uren bezig. Vergeet niet dat die zwarte meuk erg goed bestand is tegen geweld (daar is het voor) en dat alles, ook jijzelf, van top tot teen onder de zwarte meuk komt te zitten... Ik waarschuw maar vast,
Stel je vragen over een MGB bij voorkeur op he MGB-deel van het forum. Dat levert gerichtere reacties op.
Succes, Andrys
Re: Chassisbescherming
#7Andrys,
Ook jij bedankt voor je reactie. Het gaat over zowel de holle ruimten maar ook al het zichtbare. Mogelijk moet ik daarom aan twee verschillende systemen denken.
Ik zal ook je tip opvolgen om het op het MGB deel te plaatsen.
Groet van een nieuw en onervaren lid.
Arie
Ook jij bedankt voor je reactie. Het gaat over zowel de holle ruimten maar ook al het zichtbare. Mogelijk moet ik daarom aan twee verschillende systemen denken.
Ik zal ook je tip opvolgen om het op het MGB deel te plaatsen.
Groet van een nieuw en onervaren lid.
Arie
Re: Chassisbescherming
#8https://www.fluidfilm.nl/fluid-film-as-r/
Arie , ik heb zelf alle holle ruimtes met dit product behandeld. Makkelijk zelf te doen en na een paar jaar te herhalen.
Arie , ik heb zelf alle holle ruimtes met dit product behandeld. Makkelijk zelf te doen en na een paar jaar te herhalen.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA

1974/7 MGB roadster USA
Re: Chassisbescherming
#9Dank je Rutger. De taxateur gaf dit ook als tip en had daar goede ervaringen mee. Ik zal me eens verdiepen in hoe dit zelf te doen en welke middelen ik daar voor nodig heb.