Ombouw van stalenvelgen naar spaakwielen

Nu de restauratie bijna klaar is overweeg om mijn MGB mk1 b.j. Oktober 1964 te voorzien van spaakwielen. Ik heb daar verschillende leveranciers over benaderd, maar ik krijg geen eenduidig antwoord. Volgens De één heb ik een conversieset nodig en natuurlijk de velgen en vleugelmoeren, maar een andere gaf aan dat ik dan de Banjo achteras moet vervangen. Voordat laatste voel ik niet zoveel. Tevens schijnt er ook nogal wat kwaliteitsverschil te zijn. Wie heeft er ervaring en kan mij op weg helpen? Ik hoor het graag.

Groet,
John

Re: Ombouw van stalenvelgen naar spaakwielen

Officieel is het niet zo eenvoudig.
Je hebt zowel voor als achter nieuwe naven nodig dat is niet het grote punt, maar officieel achter ook steekassen van een andere lengte.
Het uit en inbouwen van de steekassen is best wel een klusje, maar het differentieel kan gewoon onder de auto blijven, zie Haynes Pag 145. en fig 8.2

Er zijn echter tegenwoordig ombouwkits in de handel waarbij het vervangen van de steekassen niet nodig lijkt te zijn
Limora uit Duitsland verkoopt ze, afhankelijk van bouwjaar van je MG is hun onderdeelnr voor de complete kit 12801 of 3773
Dit heeft te maken met de twee verschillende types differentieel die onder de MGB gebruikt zijn, banjo tot 1967 en buis na 1967.
Bel Limora in Aken, zij spreken nederlands en kunnen je het vertellen.
Heb je een lokale onderdelen leverancier, die Moss onderdelen voert, dan moet die het je ook kunnen vertellen, volgens mij levert Moss ook zo'n kit.

succes er mee

Bert Ewalds

930086 schreef:Officieel is het niet zo eenvoudig.

Dit heeft te maken met de twee verschillende types differentieel die onder de MGB gebruikt zijn, banjo tot 1967 en buis na 1967.

succes er mee

Bert Ewalds
Mochten er eigenaren van latere B's ook geïnteresseerd zijn: banjo achterassen zijn óók op Tourers nog jarenlang richting de States zo uitgeleverd. Mijn eigen 72-er chrome bumper USA-Tourer is er zo een. Ik neem aan omdat het verwijderen van de klok uit een Salisbury een speciaal hulpstuk, de "stretching tool" vereist, terwijl je een banjo-as makkelijk kan demonteren. Zelfs als de as onder de wagen blijft.

Gezien de vele B's die in latere jaren alsnog vanuit de States alsnog een plekje in Nederland kregen, geen onbelangrijk detail. Het is niet altijd Salisbury wat de klok slaat.. :!: Verder dacht ik dat John Twist ook nog een video op YouTube heeft staan over de diverse productieverschillen op de assen voor spaak- dan wel schijfwielen. :-D on

john,

het verschil tussen een gewone banjo achteras en een spaakwiel achteras is de breedte van het as lichaam zelf. een spaakwiel achteras is 2 inch smaller. als je een gewone achteras voorziet van spaakwiel naven met de originele steekassen, dan zijn deze dus te kort. daarom zijn er speciale steekassen voor de ombouw gemaakt die de bekende leveranciers allemaal leveren. je moet wel oppassen met de breedte van de banden die je monteert anders gaan ze aanlopen in de spatborden.

mvg

Sander

John, Willem.

Voor alle types assen (MGA (rondom trommelremmen) (voor MGA met schijfremmen neem je de set voor de vroege MGB met banjo as) alsmede voor de latere tube as is een kit te krijgen.
Monteren is een niet al te moeilijke recht vooruit sleutelklus. Steekassen vervangen is niet aan de orde.

Zie onderstaand knipsel uit de Moss webshop.

Henny

Centre Lock Hub Conversion Kit

Convert your conventional steel wheel rear and front hubs to accept splined hubs, enabling the fitting of either chrome wire wheels or centre lock alloy wheels.

This is a straightforward operation, though there is more than one route you can take to fit classic centre lock wheels to your MGA. The simple way to convert to wire wheels is to use our conversion kit. These kits use special hub adaptors for the rear axle, which simply fit against the brake drum. This means that expensive and complicated changing of drive shafts and hubs is not necessary. The front conversion is done using original type wire wheel front hubs to replace the steel wheel type. Existing bearings and seals are retained, but if their condition is questionable please replace them. The kits contains front hubs, rear hub adaptors & special nuts, 2-eared spinners, copper & hide mallet and necessary hardware.

The conversion kits do not include road wheels, you can choose from painted or chrome wire or our knock-on Minilites to suit your requirements. Check local regulations for eared spinners.