Ik heb een MG B uit 1978 met Zenith Stromberg Carburateur die niet meer goed is af te stellen en ook start problemen geeft.
Ik overweeg deze nu te vervangen door een enkele SU . Advies van Karel Daamen, van Daamen en Kroes.
Het omzetten naar een dubbel SU systeem blijkt een nogal bewerkelijke missie en bovendien duur.
Hoe zijn de ervaringen met een enkele SU ?
Groet Eus Sassen
Re: Vervangen Weber Carburateur naar Enkele SU
#2Beste Eus,
Het vervangen van de Zenith Stomberg naar een enkele SU is inderdaad de goedkoopste methode van ombouwen, ooit eens zo'n set laten inbouwen door een firma in Eindhoven.
Het systeem beviel redelijk, let op het was wel een nieuwe carburateur die werd ingebouwd.
Verwacht geen vermogens toename e.d., maar ik neem aan dat het je daarom niet te doen is. Voordeel je hebt meteen een handchoke i.p.v. de "automatische".
Ombouwen naar dubbele SU's en of Weber carburateur is duurder daar dan ook de in- en uitlaat spruitstukken vervangen dienen te worden incl. een complete uitlaat tot aan de achterbumper.
M vr Gr
Rob
Het vervangen van de Zenith Stomberg naar een enkele SU is inderdaad de goedkoopste methode van ombouwen, ooit eens zo'n set laten inbouwen door een firma in Eindhoven.
Het systeem beviel redelijk, let op het was wel een nieuwe carburateur die werd ingebouwd.
Verwacht geen vermogens toename e.d., maar ik neem aan dat het je daarom niet te doen is. Voordeel je hebt meteen een handchoke i.p.v. de "automatische".
Ombouwen naar dubbele SU's en of Weber carburateur is duurder daar dan ook de in- en uitlaat spruitstukken vervangen dienen te worden incl. een complete uitlaat tot aan de achterbumper.
M vr Gr
Rob
#3Dank Rob voor je reactie.
Maar wat me prikkelt is wat je bedoelt met redelijk.
Ik begreep dat hij mooier zou gaan lopen.
Of veel het jouw wellicht ook wat tegen.
Groet Eus.
Groet Eus.
#4Hallo Eus,010346 schreef:Dank Rob voor je reactie.
Groet Eus.
Met redelijk bedoel ik eigenlijk dat het me tegenviel dat de auto niet wat vlotter was geworden, maar de auto reed er goed mee en ook starten met de handchoke was beter dan met de stomberg. Die auto heb ik eigenlijk maar kort gehad, na ombouw misschien 1.000 km mee gereden en het is bijna 10 jaar geleden.
Het is natuurlijk ook mogelijk om de stomberg te laten reviseren, ik heb een low mileage MGB in originele staat met de Stomberg en hij rijd er goed mee.
Ik weet niet wat de door jouw genoemde firma noemt als kostenplaatje voor levering en inbouw als je het zelf niet kunt, ombouw naar SU's en/of Weber is duurder.
M vr Gr
Rob
#5Was dat niet de SU HIF44? Dat wordt veel in de States gedaan by single carb oplossingen. Je kan het te verwachten vermogen inschatten via wagens uit die tijd van British Leyland met de B-motor en enkele carburateur, bv de Morrs Marina die zowel in enkel als dubbel carb uitvoering (TC) werd geleverd. Practical Classis spring 2016 nummer: Marina Estate 82 PK single, 95PK in TwinCarb (gelijk MGB dus)
Niet vergeten dat er in die Marina's met B motor geen catalysatoren e.d zaten, dat kwam pas met de O-motor die het als twincarb in de MGB nooit gered heeft en als single carb in de Marina slechts 87PK leverde (door dat cat effect?)
PS Zet je een turbo op een B motor is een enkele HIF 44 sowieso voldoende, die blaast de motor wel vol....
Niet vergeten dat er in die Marina's met B motor geen catalysatoren e.d zaten, dat kwam pas met de O-motor die het als twincarb in de MGB nooit gered heeft en als single carb in de Marina slechts 87PK leverde (door dat cat effect?)
PS Zet je een turbo op een B motor is een enkele HIF 44 sowieso voldoende, die blaast de motor wel vol....
#6Hoi Don,
Welke SU het qua nummer/model is weet ik niet, maar het is die zoals gebruikt werd in de Rovers met een V8 3.500 liter motor en twee van die SU's
en derhalve misschien dezelfde als in de MGBGTV8 af fabriek.
De filosofie een MGB heeft een 1.800 cc motor dus een van die SU's voldoet, echter het inlaatspruitstuk van de modellen met de Stromberg is net zo vloeiend
van kanalen inwendig als een labyrinth in een franse kasteeltuin (90 graden bochten) dus de inwendige gasflow is niet om er een spannend boek over te schrijven.
Terzijde de Moss Supercharger (Eaton 45) wordt ook gevoed door een SU carburateur en zo'n uitgeruste MGB gaat behoorlijk van zijn plaats weet ik uit eigen ervaring,
geen info over Turbo's in mijn bezit.
Aftermarket Turbo kits zijn in Amerika leverbaar geweest, een "1982" RB B in Carmine Red spookt al jaren in Nederland van handelaar naar handelaar.
Safety Faster met Skinner Union
Rob
Welke SU het qua nummer/model is weet ik niet, maar het is die zoals gebruikt werd in de Rovers met een V8 3.500 liter motor en twee van die SU's
en derhalve misschien dezelfde als in de MGBGTV8 af fabriek.
De filosofie een MGB heeft een 1.800 cc motor dus een van die SU's voldoet, echter het inlaatspruitstuk van de modellen met de Stromberg is net zo vloeiend
van kanalen inwendig als een labyrinth in een franse kasteeltuin (90 graden bochten) dus de inwendige gasflow is niet om er een spannend boek over te schrijven.
Terzijde de Moss Supercharger (Eaton 45) wordt ook gevoed door een SU carburateur en zo'n uitgeruste MGB gaat behoorlijk van zijn plaats weet ik uit eigen ervaring,
geen info over Turbo's in mijn bezit.
Aftermarket Turbo kits zijn in Amerika leverbaar geweest, een "1982" RB B in Carmine Red spookt al jaren in Nederland van handelaar naar handelaar.
Safety Faster met Skinner Union
Rob
#7Tja, zoals vaak zit de beperking van de B motor in zijn inlaatkanalen, daar helpt een goede carb niet tegen....
M.i. is de conclusie helder: verander je niet van spruitstuk en voeg je ook geen turbo toe heeft een andere single carb hoogstens zin als die minder vaak problemen geeft, niet voor een enorme vermogenswinst. Uit de MGE site haal ik wel de indruk dat die Strombergs minder betrouwbaar zijn. Gaan ze lekken en er zit nog een hete cat onder is het risico op brand aanwezig.
Maar HIFs lekken ook vaak op de vlotternaalden , het is hun enige tekortkoming, dus wat is wijs?
M.i. is de conclusie helder: verander je niet van spruitstuk en voeg je ook geen turbo toe heeft een andere single carb hoogstens zin als die minder vaak problemen geeft, niet voor een enorme vermogenswinst. Uit de MGE site haal ik wel de indruk dat die Strombergs minder betrouwbaar zijn. Gaan ze lekken en er zit nog een hete cat onder is het risico op brand aanwezig.
Maar HIFs lekken ook vaak op de vlotternaalden , het is hun enige tekortkoming, dus wat is wijs?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 26 mei 2016, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#8Ha Ron en Rob, dank voor jullie meedenken.
Reden dat ik de carburateur wil vervangen is gewoon dat hij goed loopt en goed start.
Sneller hoeft niet.
Heb momenteel veel problemen met af stelling voor de APK, start slecht en de choke blijft soms hangen.
Ik denk dat het dan eigenlijk wel een goed alternatief is als ik het allemaal zo lees.
Zo Marina' tje haalde er toch ook nog dik 80 PK uit.
Alle potjes en dempers in kader van Amerikaanse wetgeving heb ik tijd geleden ook verwijderd en dat scheelde gevoelsmatig al heel erg veel.
Denk dat ik het dus maar ga doen.
Tenzij iemand me het nog met klem gaat ontraden natuurlijk.
Groe Eus.
Reden dat ik de carburateur wil vervangen is gewoon dat hij goed loopt en goed start.
Sneller hoeft niet.
Heb momenteel veel problemen met af stelling voor de APK, start slecht en de choke blijft soms hangen.
Ik denk dat het dan eigenlijk wel een goed alternatief is als ik het allemaal zo lees.
Zo Marina' tje haalde er toch ook nog dik 80 PK uit.
Alle potjes en dempers in kader van Amerikaanse wetgeving heb ik tijd geleden ook verwijderd en dat scheelde gevoelsmatig al heel erg veel.
Denk dat ik het dus maar ga doen.
Tenzij iemand me het nog met klem gaat ontraden natuurlijk.
Groe Eus.
#9Beste Eus
Ga je voor nieuw of gebruikt?
Ga je voor gebruikt, dan kan ik nog een mooie set voor je samenstellen voor een mooie prijs.
Heb een zeer goede passende Hif 44 op de plank liggen compl. met linkages.
Met carb. van Rover 3500 en MGBGTV8 zou het ook kunnen, maar dat vraagt veel uitzoekwerk
m.b.t. het juiste type.
De duurste investering die je moet doen is een K/N taps luchtfilter. Dit is de enigste die past.
Als je wat sleutel ervaring hebt kun je alles zelf doen. Het inlaat spruitstuk behoeft wat sloop w,z.h
en aanpassing.
Indien interesse stuur PB
Groet
Hans Geertse
Ga je voor nieuw of gebruikt?
Ga je voor gebruikt, dan kan ik nog een mooie set voor je samenstellen voor een mooie prijs.
Heb een zeer goede passende Hif 44 op de plank liggen compl. met linkages.
Met carb. van Rover 3500 en MGBGTV8 zou het ook kunnen, maar dat vraagt veel uitzoekwerk
m.b.t. het juiste type.
De duurste investering die je moet doen is een K/N taps luchtfilter. Dit is de enigste die past.
Als je wat sleutel ervaring hebt kun je alles zelf doen. Het inlaat spruitstuk behoeft wat sloop w,z.h
en aanpassing.
Indien interesse stuur PB
Groet
Hans Geertse
#10Ter aanvulling op Hans over de HIF44 http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1, ... sg-3272904
#11Nee ik ben niet zo'n sleutelaar. Dus ga voor een nieuwe 700 Euro inclusief luchtfilter en montage.
Maar dank voor aanbod. Ik ga er morgen in Boxtel maar eens naar kijken.
Groet Eus.
Maar dank voor aanbod. Ik ga er morgen in Boxtel maar eens naar kijken.
Groet Eus.