Na mgb uit zijn winterslaap te hebben gehaald werkt de overdrive niet meer.
Wat kan de oorzaak zijn ?
Gr Charles
Re: Overdrive
#2Charles, we weten niet veel van je auto, behalve dat het een MGB is. Er is helaas geen simpele oplossing in de zin van wrijven met een warm doekje. Wil je de fout zelf opsporen?
Verondersteld dat je een overdrive schakelaar in het dashboard hebt die goed bereikbaar is, neem dan één draad van de schakelaar los en sluit een stroom meter aan tussen deze draad en de schakelaar. Heb je een auto van een later bouwjaar en een moeilijk bereikbare schakelaar, zoek dan de gele draad in de verbindingen tussen de voorste kabelboom en de achterste kabelboom (onder de motorkap naast de zekeringkast), neem deze los en sluit hiertussen de stroom meter aan. Als deze met de overdrive schakelaar op "aan", contact aan en de pook in de vierde versnelling ongeveer 1 ampere (800 mA) aangeeft, weet je dat elektrisch alles in orde is. Elke afwijking hiervan wijst op een elektrisch fout, die je kunt vinden door systematisch het circuit te volgen met een spannings meter of proeflampje. Hiervoor zul je een schema voor het juiste bouwjaar moeten raadplegen. Verdachte punten zijn de schakelaar op de versnellingsbak en de aansluitdraad aan de overdrive magneetspoel.
Als je echter wel de 800 mA meet, heb je te zoeken naar een mechanische/ hydraulische fout en dat begint met het controleren van het olie niveau in de versnellingsbak.
Verder kun je nog het reguliere onderhoud doen aan de overdrive (filter, O-ringen) zoals eerder meermaals beschreven op deze pagina's o.a. door Don van Riet.
Wil je zelf de fout opsporen en heb je daarbij hulp nodig, raad ik je aan gerichte vragen te stellen.
Groet, Steef.
PS. Vergat nog te vermelden dat bij een vroege B met een D-type overdrive de te meten inschakelstroom wel aanmerkelijk hoger is dan 800 mA,
Verondersteld dat je een overdrive schakelaar in het dashboard hebt die goed bereikbaar is, neem dan één draad van de schakelaar los en sluit een stroom meter aan tussen deze draad en de schakelaar. Heb je een auto van een later bouwjaar en een moeilijk bereikbare schakelaar, zoek dan de gele draad in de verbindingen tussen de voorste kabelboom en de achterste kabelboom (onder de motorkap naast de zekeringkast), neem deze los en sluit hiertussen de stroom meter aan. Als deze met de overdrive schakelaar op "aan", contact aan en de pook in de vierde versnelling ongeveer 1 ampere (800 mA) aangeeft, weet je dat elektrisch alles in orde is. Elke afwijking hiervan wijst op een elektrisch fout, die je kunt vinden door systematisch het circuit te volgen met een spannings meter of proeflampje. Hiervoor zul je een schema voor het juiste bouwjaar moeten raadplegen. Verdachte punten zijn de schakelaar op de versnellingsbak en de aansluitdraad aan de overdrive magneetspoel.
Als je echter wel de 800 mA meet, heb je te zoeken naar een mechanische/ hydraulische fout en dat begint met het controleren van het olie niveau in de versnellingsbak.
Verder kun je nog het reguliere onderhoud doen aan de overdrive (filter, O-ringen) zoals eerder meermaals beschreven op deze pagina's o.a. door Don van Riet.
Wil je zelf de fout opsporen en heb je daarbij hulp nodig, raad ik je aan gerichte vragen te stellen.
Groet, Steef.
PS. Vergat nog te vermelden dat bij een vroege B met een D-type overdrive de te meten inschakelstroom wel aanmerkelijk hoger is dan 800 mA,
Re: Overdrive
#3Heb een simpel advies.
Begin met de B warm te rijden. Als er warmte is, schakel dan de O.D in en uit.
Er is een kans dat hij het weer gaat doen.
Zo niet, dan het elec. traject van Steef op volgen.
Begin met de B warm te rijden. Als er warmte is, schakel dan de O.D in en uit.
Er is een kans dat hij het weer gaat doen.
Zo niet, dan het elec. traject van Steef op volgen.
Re: Overdrive
#4Nog een simpel advies:
Controleer het oliepeil zoals Steef aangeeft
Rij de MG warm zoals Hans aangeeft
Geef hem warm flink op z'n donder 3500 toeren of meer en schakel dan de overdrive in.
Als hij het voor de winter wel deed heb je kans dat hij het dan nu ook weer gaat doen.
Controleer het oliepeil zoals Steef aangeeft
Rij de MG warm zoals Hans aangeeft
Geef hem warm flink op z'n donder 3500 toeren of meer en schakel dan de overdrive in.
Als hij het voor de winter wel deed heb je kans dat hij het dan nu ook weer gaat doen.
Re: Overdrive
#5Zelf heb ik bij een 1978-er en 1980-er B - met de overdrive schakelaar in de versnellingspook - gehad dat het miniscule schakelaartje stuk in de dop van de versnellingspook was.