Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#1
Iemand tips?
Ik heb de laatste tijd regelmatig last van dat rem (naar vermoeden) rechts voor blijft hangen.
Heel soms, na bediening van het rempedaal, blijft rem hangen.
Niet enorm, maar voldoende, dat ik gelijk de stank ruik door de warmte welke dan natuurlijk vrij komt.
Naar mijn vermoeden zit het rechtsvoor.
Het is voor mijn gevoel geen lucht want hij remt goed en eens in de zoveel tijd blijft remklauw soms hangen lijkt het wel.
Gisteren gedemonteerd, helemaal gechecht, remblokken zijn (nog...) mooi glad, net als remschijven.
Geen lekkage, alles ziet er prima uit. Nivo remvloeistof ook prima.
Als de klacht zich voordoet is pompend remmen ook niet mogelijk, dan is het alsof ik gewoon op een blok hout trap , pedaal zakt dan ook totaal niet in.
Als ik dan een keer doortrap is het weer o.k. en kan ik ook weer normaal pompend remmen en zit er weer 'gevoel' in pedaal.
Iemand enig idee waar ik zou kunnen zoeken, zit even met handen in haar waar het aan zou kunnen liggen omdat slechts sporadisch voorkomt.

Re: Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#2
220095 schreef:
30 mei 2023, 10:20
Iemand tips?
Ik heb de laatste tijd regelmatig last van dat rem (naar vermoeden) rechts voor blijft hangen.
Heel soms, na bediening van het rempedaal, blijft rem hangen.
Niet enorm, maar voldoende, dat ik gelijk de stank ruik door de warmte welke dan natuurlijk vrij komt.
Naar mijn vermoeden zit het rechtsvoor.
Het is voor mijn gevoel geen lucht want hij remt goed en eens in de zoveel tijd blijft remklauw soms hangen lijkt het wel.
Gisteren gedemonteerd, helemaal gechecht, remblokken zijn (nog...) mooi glad, net als remschijven.
Geen lekkage, alles ziet er prima uit. Nivo remvloeistof ook prima.
Als de klacht zich voordoet is pompend remmen ook niet mogelijk, dan is het alsof ik gewoon op een blok hout trap , pedaal zakt dan ook totaal niet in.
Als ik dan een keer doortrap is het weer o.k. en kan ik ook weer normaal pompend remmen en zit er weer 'gevoel' in pedaal.
Iemand enig idee waar ik zou kunnen zoeken, zit even met handen in haar waar het aan zou kunnen liggen omdat slechts sporadisch voorkomt.
Weet dat zo'n verschijnsel ook kan optreden als een remslang voor dóór interne degradatie deels of af en toe verstopt raakt. Ik heb dat één keer links meegemaakt, met de OEM braided hoses en het kostte mijn toenmalige garage vele weken om dat te ontdekken. Goede braided stainless steel hoses van ofwel MOSS E zelf met hun Cobalt brand of van Goodrich doen het prima, ik heb er nu Goodrich in en die Cobalt monteer ik later nog wel eens (ze zijn iets langer dan die wat korte Goodrich).

Een andere oorzaak kan natuurlijk een hangende piston in de remklauw zijn, maar meestal is dat een wat blijvender verschijnsel. Kortom: ga of een lange zoektocht in met onzekere uitkomst of vernieuw allereerst je remslangen rondom met een set van die fraaie braided exemplaren (2 voorkant, één achterkant). Als je twijfelt over het werken aan remmen en het altijd wat vervelende ontluchten kan je dat natuurlijk ook laten doen. Altijd twee weken na die job nog één keer vóór extra ontluchten, want door het op en neer schudden van de voorste remklauwen schudden de laatste luchtbelletjes zich los van slangwanden en de binnenzijde van de remklauwen.

Een keihard rempedaal voelt toch sterk als een blokkade in het systeem, met de slangen als primaire kandidaat. Blokkade in de master remcylinder door het niet kunnen teruglopen van de hydraulische vloeistof is een theoretische optie die niet bij één zijdige effecten als deze past, bij linker- en rechterslangen wel.

Natuurlijk moet je aan nieuwe remklauwen als die slangen niets oplossen, maar ik zou de gok maar nemen :D

Re: Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#3
860018 schreef:
30 mei 2023, 12:22
220095 schreef:
30 mei 2023, 10:20
Iemand tips?
Ik heb de laatste tijd regelmatig last van dat rem (naar vermoeden) rechts voor blijft hangen.
Heel soms, na bediening van het rempedaal, blijft rem hangen.
Niet enorm, maar voldoende, dat ik gelijk de stank ruik door de warmte welke dan natuurlijk vrij komt.
Naar mijn vermoeden zit het rechtsvoor.
Het is voor mijn gevoel geen lucht want hij remt goed en eens in de zoveel tijd blijft remklauw soms hangen lijkt het wel.
Gisteren gedemonteerd, helemaal gechecht, remblokken zijn (nog...) mooi glad, net als remschijven.
Geen lekkage, alles ziet er prima uit. Nivo remvloeistof ook prima.
Als de klacht zich voordoet is pompend remmen ook niet mogelijk, dan is het alsof ik gewoon op een blok hout trap , pedaal zakt dan ook totaal niet in.
Als ik dan een keer doortrap is het weer o.k. en kan ik ook weer normaal pompend remmen en zit er weer 'gevoel' in pedaal.
Iemand enig idee waar ik zou kunnen zoeken, zit even met handen in haar waar het aan zou kunnen liggen omdat slechts sporadisch voorkomt.
Weet dat zo'n verschijnsel ook kan optreden als een remslang voor dóór interne degradatie deels of af en toe verstopt raakt. Ik heb dat één keer links meegemaakt, met de OEM braided hoses en het kostte mijn toenmalige garage vele weken om dat te ontdekken. Goede braided stainless steel hoses van ofwel MOSS E zelf met hun Cobalt brand of van Goodrich doen het prima, ik heb er nu Goodrich in en die Cobalt monteer ik later nog wel eens (ze zijn iets langer dan die wat korte Goodrich).

Een andere oorzaak kan natuurlijk een hangende piston in de remklauw zijn, maar meestal is dat een wat blijvender verschijnsel. Kortom: ga of een lange zoektocht in met onzekere uitkomst of vernieuw allereerst je remslangen rondom met een set van die fraaie braided exemplaren (2 voorkant, één achterkant). Als je twijfelt over het werken aan remmen en het altijd wat vervelende ontluchten kan je dat natuurlijk ook laten doen. Altijd twee weken na die job nog één keer vóór extra ontluchten, want door het op en neer schudden van de voorste remklauwen schudden de laatste luchtbelletjes zich los van slangwanden en de binnenzijde van de remklauwen.

Een keihard rempedaal voelt toch sterk als een blokkade in het systeem, met de slangen als primaire kandidaat. Blokkade in de master remcylinder door het niet kunnen teruglopen van de hydraulische vloeistof is een theoretische optie die niet bij één zijdige effecten als deze past, bij linker- en rechterslangen wel.

Natuurlijk moet je aan nieuwe remklauwen als die slangen niets oplossen, maar ik zou de gok maar nemen :D
Dankjewel voor de tip, goede tip, hier duiken wij dit weekend dan maar eens in!!

Re: Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#4
Afgelopen tijdens een rit gemerkt dat het iets anders moet zijn. Rem bleef weer hangen en toen ontdekte ik dat het rempedaal ook met de voet ietsje omhoog gehaald kon worden, op het moment dat ik dit doe is het probleem ook steeds gelijk weg. Het lijkt dus wel een mechanisch dingetje te zijn, rempedaal zelf komt niet helemaal terug. Komend weekend maar eens induiken en checken.

Re: Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#5
220095 schreef:
05 jun 2023, 10:55
Afgelopen tijdens een rit gemerkt dat het iets anders moet zijn. Rem bleef weer hangen en toen ontdekte ik dat het rempedaal ook met de voet ietsje omhoog gehaald kon worden, op het moment dat ik dit doe is het probleem ook steeds gelijk weg. Het lijkt dus wel een mechanisch dingetje te zijn, rempedaal zelf komt niet helemaal terug. Komend weekend maar eens induiken en checken.
Heeft de terugtrekveer op het pedaal zijn kracht verloren of zit er iets fout in de (dubbele) remcylinder? Komt de piston in de remcylinder niet voloende terug dan kan de opgebouwde druk in het systeem niet verdwijnen. Blijft nog wel staan dat de uitwerking van een hangend remsysteem normaliter niet tot maar één rem beperkt blijft.
Het zou ook kunnen zijn dat een deels geblokkeerde remslang het teruglopen van de remvloeistof naar de hoofdremcylinder deels verhindert. Er zitten sowieso in de dubbele hoofdremcylinder met het schuine vloeistofreservoir twee klepjes om een zekere minimumdruk ook bij losgelaten rempedaal vast te houden.
De anti-terugloop klepjes op de MC
De anti-terugloop klepjes op de MC

Re: Remmen blijven (soms) hangen MG-B 1974

#6
Hallo. Heb je al gecontroleerd of je remzuigers in de remklauw door roest zijn aangetast, komt er schone remolie uit de ontluchting’s nippel. Als de remzuigers goed op en neer gaan, is er met de remklauw geen probleem. Volgens mij je remslang de ene keer verstopt en de andere niet lijkt mij onwaarschijnlijk, als er een verstopping in de leidingen zit is de prop wel zo hard geperst door de pedaaldruk dat dat uit zich zelf niet oplost. Als het je remcilinder is zouden er meer remmen moeten aanlopen. Als je een vermoeden hebt welk wiel het is en je zegt dat je ze ruikt door de hitte, zouden de remblokken verglaast moeten zijn. Je zou het ook aan je stuur moeten voelen welk wiel er aanloopt !
Succes. Ad C.