Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#26
Hallo Don,
Heb in Frankrijk in de Provance wel met temperaturen in de auto gereden die dik over de 40 graden gingen.
Maar dan schijnt de zon en heb ik die lampen toch niet aan.
Ik denk zelf dat die hele opwarming van de lamphuizen eerder van de motorwarmte dan van die LEd lampen komt.
Overigens gisteren de auto zonder enig probleem door de (vrijwillige) APK, ze wisten dat de LEd's gemonteerd waren

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#28
930086 schreef:
25 apr 2023, 17:48
Hallo Don,
Heb in Frankrijk in de Provance wel met temperaturen in de auto gereden die dik over de 40 graden gingen.
Maar dan schijnt de zon en heb ik die lampen toch niet aan.
Ik denk zelf dat die hele opwarming van de lamphuizen eerder van de motorwarmte dan van die LEd lampen komt.
Overigens gisteren de auto zonder enig probleem door de (vrijwillige) APK, ze wisten dat de LEd's gemonteerd waren
Dat is dan nieuw en een goed teken; op mijn laatste echte APK ooit vorig jaar, was de RDW dame (ik heb buitensporig veel RDW nacontroles over de vele jaren moeten meemaken) niet content met de wat blauwere tint van mijn achteruitlampen met Chinese "festoon bulbs", maar streek de hand over het hart omdat voor mijn bouwjaar achteruitlampen sowieso nog niet verplicht waren. Anders had dit afkeur opgeleverd! Ik heb er toen wat minder koele versies ingezet, maar LED koplampen zijn bijna allemaal veel koeler van tint: Philips zit op 5800 Kelvin, OSRAM op 6000K en je hebt ze zelfs van andere leveranciers op 6500Kelvin

Binnenkort ga ik mijn eigen vrijwillige checks overeenkomend met de APK testen laten verrichten, gecombineerd met een herhaalde dynamische balancering op de voorwielen, die in 2022 niet kon worden afgemaakt door lagerproblemen. Nu met nieuwe lagers vóór is dat opgelost. Ben benieuwd of mijn bandenman/APK tester Willem van Dorland in Vlaardingen inmiddels wat moderner ingestelde RDW heren en dames langs heeft gekregen....

PS IK ben het overigens niet eens met je observatie dat de belangrijkste opwarming van de koplampunits vanuit de motorruimte is. Bij de MGB zitten die units in de voorschermen met hun achterzijde in de wielkasten. Door de rijwind van voor naar achteren zal de warmte van de motor via de binnenzijde van de voorschermen niet of nauwelijks richting die koplampunits gaan. Zelfs bij stilstaande wagen zie ik niet in hoe die opwarming vanuit de motorruimte zou moeten gebeuren

Het is juist bij moderne wagens met hun plastic units met projector type huizen dat die achterkant daarvan weliswaar met een plastic deksel wordt afgesloten, maar wel over een groot oppervlak aan de motorruimte grenst, iets dat bij stilstand een behoorlijke opwarming kan opleveren. Vreemd genoeg hoor je daar niets over.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 29 apr 2023, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#29
Juist Don, gezien nul en geen enkele koeling aan de achterzijde door rijwind heb ik het idee dat die LED's met het blowertje aan de achterzijde, dus in de afgesloten kom van het lamphuis geen lang leven hebben.
Maar aan de andere zijde in mijn welbekende GT-LE heb ik complete LED koplamp units van de amerikaanse producent/leverancier JW Speaker (dit type is niet meer leverbaar), ik heb deze hoofdzakelijk gekozen
voor de DRL om gezien te worden overdag.
Ik rijd echter weinig in donker, wel afgelopen week-end op zaterdag in de regen met de gehele dag dimlicht/low beam aan, met lage buitentemperatuur.
Geen oververhitting geconstateerd, ook deze units hebben koeling echter niet via een blowertje maar middels koelingsribben aan de achterkant van het huis, dus afkoeling over grote oppervlakte van de achterzijde
van de lamp en niet via een centraal punt uiteraard wel in de afgesloten kom van het lamphuis
Persoonlijk vind ik een DRL functie voor rijden overdag om gezien te worden veel belangrijker dan knallicht in duister.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#30
Een nieuwe foute actie van deze nog steeds rammelende site :-(

Is achterhaald door de volgende bijdrage

920143 schreef:
28 apr 2023, 11:32
Juist Don, gezien nul en geen enkele koeling aan de achterzijde door rijwind heb ik het idee dat die LED's met het blowertje aan de achterzijde, dus in de afgesloten kom van het lamphuis geen lang leven hebben.
Maar aan de andere zijde in mijn welbekende GT-LE heb ik complete LED koplamp units van de amerikaanse producent/leverancier JW Speaker (dit type is niet meer leverbaar), ik heb deze hoofdzakelijk gekozen voor de DRL om gezien te worden overdag.
Ik rijd echter weinig in donker, wel afgelopen week-end op zaterdag in de regen met de gehele dag dimlicht/low beam aan, met lage buitentemperatuur.
Geen oververhitting geconstateerd, ook deze units hebben koeling echter niet via een blowertje maar middels koelingsribben aan de achterkant van het huis, dus afkoeling over grote oppervlakte van de achterzijde
van de lamp en niet via een centraal punt uiteraard wel in de afgesloten kom van het lamphuis
Persoonlijk vind ik een DRL functie voor rijden overdag om gezien te worden veel belangrijker dan knallicht in duister.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 29 apr 2023, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#31
920143 schreef:
28 apr 2023, 11:32
Juist Don, gezien nul en geen enkele koeling aan de achterzijde door rijwind heb ik het idee dat die LED's met het blowertje aan de achterzijde, dus in de afgesloten kom van het lamphuis geen lang leven hebben.
Maar aan de andere zijde in mijn welbekende GT-LE heb ik complete LED koplamp units van de amerikaanse producent/leverancier JW Speaker (dit type is niet meer leverbaar), ik heb deze hoofdzakelijk gekozen voor de DRL om gezien te worden overdag.
Ik rijd echter weinig in donker, wel afgelopen week-end op zaterdag in de regen met de gehele dag dimlicht/low beam aan, met lage buitentemperatuur.
Geen oververhitting geconstateerd, ook deze units hebben koeling echter niet via een blowertje maar middels koelingsribben aan de achterkant van het huis, dus afkoeling over grote oppervlakte van de achterzijde
van de lamp en niet via een centraal punt uiteraard wel in de afgesloten kom van het lamphuis
Persoonlijk vind ik een DRL functie voor rijden overdag om gezien te worden veel belangrijker dan knallicht in duister.
In mijn vorige post net de observatie toegevoegd dat moderne wagens wel degelijk koplampunits hebben die aan de motorruimte grenzen of daar zelfs deel van uitmaken en met ook daar LED koelers die in een relatief kleine afgesloten ruimte moeten werken. Ik vraag me af wat er gebeurt als je in de units voor de B aan de achter/onderzijde van de metalen bowl een gat maakt waardoor de geringe luchtstroom langs de rand van de reflector door druk naar die bowl geleid wordt...

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#32
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en ik heb net de stadslichten van OSRAM gekocht die er op Youtube qua test en prijs prima uitkwamen. Gaan in de koffer mee en er staat offroad use op, want het is geen Duitsland hier met de goedkeuring. LED koplampen zelf schuif ik wat naar de toekomst, want naast de aan Philipszijde aan de 6000 serie met 250% hogere lichtopbrengst dan de halogeen versies toegevoegde Ultinon 9100 H4 LED met 350% hogere lichtopbrengst , zag ik in een groot, recent overzicht van OSRAM ook een nieuwe Intense lijn aangekondigd met diezelfde 350% erin, maar met eenzelfde wattage 23/27watt als de Night Breaker. Omdat Philips die Lumileds chipsets ook aan anderen levert een logische ontwikkeling. Osram voert binnenkort volgens dat document kennelijk ook een HL bright serie met een 300% hogere lichtopbrengst die voor H4 op 15/15Watt uitkomt dus fors minder dissipatie dan hun topseries op 23/27 Watt. 15 Watt scheelt met die 18Watt van de Philips ultinon 6000/6100 & 9000/9100 weer zo'n 20% en 300% hogere lichtopbrengst is al veel meer dan we nodig hebben....

Als gedachtegang: als we die koplampbowls in de wielkasten van de B nu eens van alle aangekoekte viezigheid en Waxoyl ontdoen, koelt e.e.a. dan al goed genoeg?
Op 18 of 15 Watt praten we toch niet meer van forse warmte ontwikkeling? Misschien zijn er types die het zelfs zonder ventilatoren daarop redden, zie bv deze:
https://www.tradevision.nl/led-h4-dim-g ... urd-1.html

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#33
Omdat de ANWB in 2021 een artikel aan die Osram LED's wijdde, waarin ze het jammer vonden dat ze in Nederland niet zijn toegestaan. Heb ik hen benaderd.
Ik heb ze geinformeerd over het standpunt van Osram dat het wel legaal is op basis van de Duitse typekeur.
Ik heb de ANWB gevraagd of ze dat bij de RDW wilden checken.
Dat hebben ze gedaan, en ik heb antwoord van ze gekregen.
Het is een juridisch verhaal geworden, maar de korte samenvatting is dat de RDW het toestaat als de correcte lamp en koplamp unit wordt gebruikt, die koplampunit in de auto ingebouwd mag worden en het lichtbeeld klopt.
Dus de Osram LED's in de Wipacs met die E keur E11 0035 ingebouwd in een MGB , staat de RDW dus toe
E-mail ANWB.jpg
E-mail ANWB.jpg (147.27 KiB) 8565 keer bekeken

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#34
930086 schreef:
03 aug 2023, 23:07
Omdat de ANWB in 2021 een artikel aan die Osram LED's wijdde, waarin ze het jammer vonden dat ze in Nederland niet zijn toegestaan. Heb ik hen benaderd.
Ik heb ze geinformeerd over het standpunt van Osram dat het wel legaal is op basis van de Duitse typekeur.
Ik heb de ANWB gevraagd of ze dat bij de RDW wilden checken.
Dat hebben ze gedaan, en ik heb antwoord van ze gekregen.
Het is een juridisch verhaal geworden, maar de korte samenvatting is dat de RDW het toestaat als de correcte lamp en koplamp unit wordt gebruikt, die koplampunit in de auto ingebouwd mag worden en het lichtbeeld klopt.
Dus de Osram LED's in de Wipacs met die E keur E11 0035 ingebouwd in een MGB , staat de RDW dus toe

E-mail ANWB.jpg
Nu maar hopen dat er vanuit OSRAM Duitsland ook andere E goedgekeurde lampunits bij komen. Mijn eigen, ook voor H4 lampen goedgekeurde E11 7370 worden immers nog steeds nieuw geleverd vanuit MOSS Europe en ik kan me niet voorstellen dat die slechter zijn dan het veel eerder geleverde E11 0035 model...

Ik heb geen haast en die Wipacs zijn me gewoon te duur (nog afgezien of de versies met het extra pilot/driving light vanuit hen wel leverbaar zijn)

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#36
Inderdaad een leuk artikel van je Bert. Misschien dat je in het vervolg ook kan opnemen dat OSRAM voor in de toekomst een LED Bright line voorziet met nog steeds forse winst in licht niveau, maar wel met een tot 15 Watt verlaagde dissipatie. Zie een eerdere post van me, waarin ik uitsprak dan zeker minder warmteproblemen te verwachten. Aan nòg sterker licht gevende LED's hebben we dacht ik minder behoefte, ik vind zelf vele LED koplampen in nieuwe auto's nu al veel te fel.

1030 schreef:
06 aug 2023, 11:59
Deze hele discussie en verhandeling over de verlichting is een mooi basis voor een interessant artikel voor het MG nieuws!

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#38
160129 schreef:
07 sep 2023, 12:18
Mijn MG B is uit 1968, afkomstig uit de US en in Nederland in 1993 gerestaureerd. Er zitten E11 7370 units in
Dezelfde units als ik al jaren in mijn B heb en die ook nog steeds door MOSS Europe nieuw worden verkocht. Die E11 0035 koplampunits van de Duitse goedkeuring waren een toevalstreffer...

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#39
Inmiddels hebben Philips en OSRAM lagere wattageversies uitgebracht, die het opwarmeffect nog sterker zouden moeten verminderen. Zie bv deze link naar OSRAM's die slechts 16,9Watt per LED nodig hebben: https://www.ledperf.nl/h4-led-lampen-os ... 35749.html Of er nog een fan inzit is door die term "thermische verspreider" mij niet duidelijk, de grootte van de unit suggereert van niet. Een andere link op dezelfde leverancier toont een recente Philips oplossing met 20 Watt per LED die nog véél goedkoper is, maar wel lager in Lumenwaarde is: https://www.ledperf.nl/led-lampenset-h4 ... 13486.html Wéér een andere Philips Ultinon op 20 Watt basis met een opmerkelijk kleine bouw zonder geforceerde koeling zit als prijs er wat tussenin: https://www.ledperf.nl/h4-ledlampen-phi ... 19122.html Last but not least een nòg goedkopere, 13Watt versie van OSRAM die óók 3000Lumen haalt: https://www.ledperf.nl/kit-van-2-led-la ... 09676.html

Als ik de fabrikantensites bezoek voor wat meer informatie, valt op dat OSRAM zelf hun latere versies wat verborgen houdt en de nadruk blijft leggen op de officieel geaccepteerde Night Breaker. De nieuwe types van OSRAM op 16,9 of 13 Watt staan dan ook nergens in de goedkeuringslijsten vermeld. In de links van de gespecialiseerde reseller LED perf.com wordt juist helemaal niets over eventuele goedkeuring gezegd en vele types worden er zelf als eigen merk verkocht..
Philips blijft overigens voor hun Ultinon versies consequent vermelden dat het eventuele gebruik op de openbare weg buiten hun verantwoordelijkheid ligt....

NB Vandaag zette onze bekende Duitstalige (Oostenrijkse?) poster op YouTube voor het eerst sinds tijden een update over de OSRAM Night Breaker serie met een nieuw H1 type en wat meer goedkeuringen, op H4 en ook op de H7. Helaas géén nieuws over onze MG's uit de BL stal, ze staan er nog steeds niet bij, hoewel de Mini's en Triumphs er al langer op staan. Wat wel opvalt is dat voor andere automerken er toch wel héél regelmatig oldtimer goedkeuringen loskomen, ook voor heel oude voertuigen. Je mag hopen dat een keer de MG Club in Duitsland actief wordt en de overheid wijst op de gelijke lampconstructies van de Triumph en MGB modellen. Philips Ultinon 6000 in H4 uitvoering blijft voor hem dè OSRAM concurrent, maar die fabrikant stopt aanmerkelijk minder energie in het goedkeuringsproces... :-(
cron