Re: Advies bandenspanning MG-B 1974

#2
220095 schreef:
30 mei 2023, 10:05
Lees veel verschillende info over meest ideale bandendruk voor MG-B 1974.
Liggen vrijwel nieuwe Vredenstein banden op.
Iemand tips of opmerkingen hierover?
Alvast bij voorbaat dank!
Hier kan je vele posts discussie over krijgen, zo is er net een heel lange thread op MG Experience over geweest. Kort samengevat komt het op neer of je een rustige rijder gericht op maximaal comfort bent of je eerder richt op snelwegen en hoge snelheden. Soms zijn MGB's voorzien van stickers met spanningen tot aan die waardes
Om met het laatste te beginnen, ik zit voor mijn vakanties in Frankwijk met een volgeladen wagen op de autoroute met 130km/u ook in het laatste kamp en zal binnenkort met relatief hoge spanningen op pad gaan: 1,9 bar voor en 2,2 bar achter, net voor vertrek rondom met een geringe 0,1 bar opgehoogd zodat de hele vakantie lang die waardes ook echt bereikt blijven

De comfort mensen zitten eerder op 1,7 bar voor en 2,0 bar achter (dat 0,3 bar verschil geeft een betere balans op de onderstuurwaarde).
Vroeger zag je ook wel 1,8bar rondom, zonder verschil voor en achter, dan is de onderstuur minder en stuurt de B wat lichter maar is ook wat minder stabiel

PS Jaren terug waren de bandenspanningen van met name Michelins vele malen lager, to 1,3 voor en 1,5 achter, later 1,5 voor 1,7 achter maar die tijd is echt voorbij
Die 1,3/1,5 heb ik in 1979 nog op een luchtpomp op een Frans benzinestation zien staan, toen had je nog veel Peugeot 404 wagens met diezelfde XAS banden als ik
Als allerlaatste heb ik nog een tijdje met XAS banden op 1,7 voor en 1,9 achter gereden, maar sinds ik met Michelin Energy Savers rij, zit ik bewust nog wat hoger

PS2 Altijd zorgen dat je uitlijning vóór goed klopt: 20 boogminuten ofwel 1/3 graad toespoor nominaal is mijn favoriete waarde, speling 16' min tot 24' max
Mocht je toch trillingen in het stuur krijgen: de voorwielen aan de wagen zgn "dynamisch" laten balanceren, Willem Dorland in Vlaardingen beheerst dat nog steeds ;)

Re: Advies bandenspanning MG-B 1974

#4
920143 schreef:
01 jun 2023, 15:53
Moderne banden op 2,2 bar, anders hebben ze geen sterkte en zwalken ze banden, hebben ook nog maar weinig met rubber te maken.
Lage spanning gegeven in orginele dokumentatie was nog gebaseerd op banden van rubber en vaak nog diagonaal banden.
Dat was wat Willem van Dorland me ook vertelde toen hij in 2016 mijn Energy Savers rondom monteerde, die spanningen van tegenwoordig zijn gewoon hoger.
Ik zit daar met 2 bar en achter hoger dichtbij overigens. Opmerkelijk is dat veel Amerikaanse MGB-bezitters toch voor het comfort aanmerkelijk lager gaan zitten.

Voor hen die de discussie op MG Experience (mijn eigen input incluis) nog eens wil nalopen zie deze lange thread waar ik al eerder hier naar verwees:
https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... sg-4651518
cron