Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#1
Naar aanleiding van het herhaaldelijk niet functioneren van mijn mechanische remschakelaar wilde ik een remschakelaar monteren welke op de remdruk werkt. Daartoe een schakelaar gekocht en deze gemonteerd in het remleidingen verzamelblok (zie bijlage). Bij de montage viel op dat er niet spontaan renolie uit het aansluitpunt liep. Remlichten werken nog niet.
Voor een goede werking dient de remolie de schakelaar te kunnen bereiken. Dus schakelaar gedemonteerd. Er druppels geen olie uit. Zelfs bij krachtig indrukken van het rempedaal komt er geen olie.
Conclusie: de plunjer die in dit blok zit, zit vast.
Verzamelblok gedemonteerd. De plunjer blijkt niet bereikbaar en zit muurvast. Dit verstopt het aansluitpunt voor de schakelaar.
Daamen en Kroes in Boxtel gebeld of ze nog zo'n verzamelblok hebben liggen. Ja, ze hadden er nog een. Zijn zeer zeldzaam want niet meer te leveren. Helaas kost dit blok 522 Euro.
Dit is te veel geld voor mij. Dus ik ben op zoek naar een manier waarop ik die plunjer kan lossen. Op het moment ligt het geheel in een kruipoliebadje.

Ik heb het blokje al met lucht afgeperst (8 bar) maar de plunjer geeft niet mee.

Vraag: weet iemand nog een manier om de plunjer te verwijderen ( er is geen materiaal om een tang er op te zetten en de plunjer uit het huis te trekken)?
Of heeft iemand nog zo'n blok liggen voor een meer acceptabele prijs?

Ik hoor graag van jullie.

Groet Henk
IMG_0519.jpg
IMG_0519.jpg (143.61 KiB) 6129 keer bekeken

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#2
Ho, wacht even. Uit dat gat hoort helemaal geen remolie te komen. Er zit een plunjer in met twee O-ringen die de zaak goed afdicht. Die plunjer gaat bewegen als er een remdrukVERSCHIL optreedt tussen de leidingen (op jouw foto) boven en onder de plunjer. Dan gaat hij schuiven, drukt een schakelaartje in, en gaat er een lampie op jouw dashboard branden.
Verpak de zaak in een doek en zet pompend perslucht op de achterzijde, dan plopt hij er uit (pas wel op, geen rondvliegend projectiel). Of anders een verloopje maken op de draaibank en de vetspuit erop, dan komt hij zeker los.

Bekijk dit ook van John Twist: https://www.youtube.com/watch?v=w8td0ZklGEs

Succes, Andrys

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#4
DANK VOOR JULLIE REACTIES. Andrys ik weet dat daar eigenlijk geen remolie uit hoeft te komen. Maar omdat ik er een remschakelaar op wil schroeven die reageert op de oliedruk is het nodig dat daar wel olie komt. En dat lukt dus niet omdat de plunjer vast zit. Perslucht heb ik al geprobeerd tot 8 bar, maar dat lukt niet. Vetspuit kan ik nog proberen.
Steef jouw optie hou ik nog even in gedachten, als laatste redmiddel. Weet niet of dat wel zo veilig is. Het blijven wel de remmen.....
Nu in de kruipolie al 24 uur. Ik ga maar eens kijken of ik een vetspuit gekoppeld krijg.
Dank voor de info.
Groet Henk

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#6
020015 schreef:
26 mei 2023, 21:16
Ho, wacht even. Uit dat gat hoort helemaal geen remolie te komen. Er zit een plunjer in met twee O-ringen die de zaak goed afdicht. Die plunjer gaat bewegen als er een remdrukVERSCHIL optreedt tussen de leidingen (op jouw foto) boven en onder de plunjer. Dan gaat hij schuiven, drukt een schakelaartje in, en gaat er een lampie op jouw dashboard branden.
Verpak de zaak in een doek en zet pompend perslucht op de achterzijde, dan plopt hij er uit (pas wel op, geen rondvliegend projectiel). Of anders een verloopje maken op de draaibank en de vetspuit erop, dan komt hij zeker los.

Bekijk dit ook van John Twist: https://www.youtube.com/watch?v=w8td0ZklGEs

Succes, Andrys
Inderdaad, dit is helemaal niet de bedoeling, er zitten ringetjes op de plunjer om dat olieverlies te verhinderen. Zodra er echt remolie uit dat gat komt moeten er nieuwe seals in (die zijn niet zo prijzig) of een afsluitende bout in dat gat en dan even voor de toekomst die verklikker functie maar vergeten. De bescherming tegen uitval blijft wel bestaan. Een nogal wezenlijke kwestie is dat volgens mij de splitsing in remcircuits voor en achter samenviel met het wegvallen van een hydraulisch werkende remlichtschakelaar, die voor het enkelvoudige circuit jaren terug ooit gebruikelijk was. De mechanische schakelaar hoort volgens mij bij alle latere B's.

Overigens heb ik ooit zo'n 40 jaar terug zo'n complete koppelunit voor die gescheiden remystemen unit gekocht omdat de electrische schakelaar defect was en niet apart werd geleverd. Dat kostte me toen een bedrag van Nfl 120,- iets dat ik toen erg duur vond, maar natuurlijk onvergelijkbaar is met die €522,-!

Kortom, ik heb van die unit de schakelaar eruit gehaald en die zit nog steeds in mijn B, maar het blok zelf is al die tijd ongebruikt gebleven. Zie de foto met zijn oorspronkelijke, gekleurde afdichtplugjes er nog in. Dat ding zou ik wel kunnen verkopen, maar omdat de aanpak mijns insziens nu op de verkeerde weg zit heb ik dat liever niet: ik hoef aan iemands fouten niet te verdienen. Volgens mij zijn er maar twee goede oplossingen:
1) die plunjer in het midden zien te krijgen en hem met een bout erin in die middenpositie fixeren, waarbij bout en pakkingsring en/óf moer af zullen dichten. Volgens mij zullen nieuwe seals op die plunjer als er grof geweld bij de verwijdering gebruikt moet worden niet lang af blijven afdichten. Vervolgens een normale mechanische remschakelaar op de cover boven de pedal box monteren. Ik heb met die schakelaar echt nóóit problemen, die uit 1972 heb ik nog steeds en je hoeft de vrije rempedaalslag maar één keer in je MG leven af te stellen
2) de plunjer geheel verwijderen en daarmee deze beschermingsconstructie tegen enkelvoudige remuitval van enkel vóór of achter opheffen en die hydraulische schakelaar perfect afdichtend in het gat van de schakelaar zien te krijgen. Ben benieuwd of dat past, want zo was dit systeem immmers niet bedoeld ! :( Consequentie is als één van de remcircuits uitvalt beide systemen het nu opgeven en de remlichten niet meer zullen oplichten, maar dat laatste is dan natuurlijk in zo'n situatie niet relevant meer :mrgreen:
De drukverevenaar zonder schakelaar
De drukverevenaar zonder schakelaar
PS Binnenkort ga ik weer op vakantie naar Frankrijk met de B en op wat regelmatig morrelen aan de connector van die waarschuwingsschakelaar na verwacht ik geen problemen met dit onderdeel. Ook remblokjes vóór, remschoenen achter en de drie braided SS Goodrich remslangen zullen wel doen wat ik van ze verwacht. Ooit had ik veel last van piepende voorremmen, maar kom je met de juiste aanpak wel vanaf :D

PS2 Quote uit mijn Haynes: " with the tandem master brake cylinder the brake switch is operated mechanically " Duidelijker kunnen we het niet maken. Het is dat APK keurmeesters niet altijd even scherp zijn, want je zou volgens mij een op gescheiden remsysteem toegelaten wagen bij opheffing ervan keihard kunnen afkeuren... :!:

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#7
Beste Don;
ik heb inmiddels met zoveel mensen gesproken die me vertellen dat ik met een niet juiste en onveilige oplossing bezig ben die nooit zo door MG bedoeld is, dat ik besloten heb dat ik mijn plan maar laat varen. ik ga een oplossing zoeken voor mijn remlichten met een mechanische schakelaar. Zoals MG het bedoeld heeft.
Ondertussen zit ik nog wel met het probleem dat de plunjer van de koppelunit muurvast zit. En ik de plunjer dus ook niet werkend kan krijgen door deze te reviseren.
Dus zo terug monteren is ook onveilig.
Daarom wil ik je vragen of je zou willen overwegen jouw reserve drukverevenaar te verkopen.........? Ik hoor graag van je.
Ondertussen allen hartelijk bedankt voor de wijze adviezen!

Met vriendelijke groet;
Henk

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#8
200036 schreef:
30 mei 2023, 19:59
Beste Don;
ik heb inmiddels met zoveel mensen gesproken die me vertellen dat ik met een niet juiste en onveilige oplossing bezig ben die nooit zo door MG bedoeld is, dat ik besloten heb dat ik mijn plan maar laat varen. ik ga een oplossing zoeken voor mijn remlichten met een mechanische schakelaar. Zoals MG het bedoeld heeft.
Ondertussen zit ik nog wel met het probleem dat de plunjer van de koppelunit muurvast zit. En ik de plunjer dus ook niet werkend kan krijgen door deze te reviseren.
Dus zo terug monteren is ook onveilig.
Daarom wil ik je vragen of je zou willen overwegen jouw reserve drukverevenaar te verkopen.........? Ik hoor graag van je.
Ondertussen allen hartelijk bedankt voor de wijze adviezen!

Met vriendelijke groet;
Henk
OK, ik doe er verder toch niets mee. Met een natte vinger rekenend kom ik aan ongeveer Nfl 100 zonder schakelaar, ofwel afgerond €50.
Wel goed om te weten dat ik begin volgende week al op vakantie naar Frankrijk vertrek en per post verzenden vind ik vervelend....
.
Woon je in de buurt of kom je naar de 100 jaar MG in Nederland bijeenkomst in Louwman?
Ik zal daar zondag 4 juni a.s. met mijn jongste zoon naar toe gaan en kan dat onderdeel gewoon in de B mee nemen. Als dat jou ook uitkomt kan je me ter plekke even bellen of SMS'n op mijn mobiele nummer 0651349043. NB Mailadres alsnog verwijderd

PS Die plunjer in deze nooit gebruikte drukverevener is natuurlijk nooit in beweging geweest en meestal zijn dit soort onderdelen hoogstens met speciaal vet oid samengesteld en daarom zitten die plastic doppen er ook nog op. Toch maar met wat hydraulische vloeistof erin kijken of de plunjer goed gangbaar is gebleven. Ik heb die plunjer zelf nooit aangeraakt, omdat er geen reden voor was en alles glimt nog alsof hij net nieuw uit de doos is gekomen :-D on

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#9
Bij deze het recept om de zijwaartse speling op het rempedaal die er voor zorgt dat je mechanische remschakelaar het niet lang volhoudt op te heffen. Zoals gebruikelijk verwijs ik naar onderdeel nummers uit mijn Moss Europe catalogus, maar ik weet niet of (gratis) boekwerk in je bezit is. Ik ben daar al lang klant, eerst uit de Engelse site, tegenwoordig na Brexit uit de Franse, Parijse site, die naast de Euro ook een taaloptie Engels kent (en geen BTW of extra invoerrechten oplevert)

De rem- en koppelingspedalen zitten op een stel van bussen en één lange bout gelagerd. De buitenbussen AAA4129 zitten in de pedalen geperst, daarbinnen draaien die op binnenbussen AHH7201 -in elk pedaal één- en dwars door die binnenbussen en een zgn spacer AHH6063 en twee platte ringen PWZ206 heen zit een lange bout BH606321. Die lange bout gaat door de twee zijkanten van de pedal box heen en wordt vastgezet met een veerring en moer. Toen ik al weer jaren terug de zijdelingse speling van die pedalen wat te veel vond worden heb ik daar die bussen, het afstandsstuk en die platte ringen allemaal vernieuwd, waardoor de speling met vol aangedraaide bout zelfs te krap werd. Ietsje losser gemaakt en spelingsvrij draaide daarna alles. Omdat toch alles los ging heb ik beide pedalen tegelijk aangepakt.
Je moet daarbij eerst de twee spanveren op de pedalen losmaken, maar losmaken van de toppen aan de twee hoofdcylinders is niet echt nodig. Tenzij die beide drukpinnen inmiddels zwaar zijn ingesleten natuurlijk, dan pak je die gelijk even mee (tweemaal clevis pin CLZ514, met splitpin los te maken)

Zit alles weer spelingsvrij terug gemonteerd, dan met verwijderde mechanische remschakelaar de kap op de pedal box terug zetten en checken dat de top van het rempedaal inderdaad precies in het midden van het gat zit. Dan kan de schakelaar terug en correct op de juiste pedaalstand worden ingedraaid..

Als alternatief voor deze ingreep kan ik me voorstellen dat òf er op het pedaal een beugeltje wordt aangebracht, òf dat op de uitstekende pen van die schakelaar een één of andere ronde, liefst metalen dop wordt gelijmd. M.i. theoretisch makkelijker gezegd dan gedaan, het luistert daar immers vrij nauw. Weer iets heel anders zou het monteren van een zgn microswitch met een armbediening op het schutbord achter het pedaal zijn. Die reageert dan niet op het wegbewegen van de top van het pedaal, maar het naar voren komen van de onderkant ervan. Daar is de slag natuurlijk veel groter.

PS Quick and dirty oplossing zou ook kunnen: de lange bout deels eruit trekken en er één extra platte ring er extra tussen zetten naast de lokatie van die spacer zodat bij aandraaien van de lange bout alles weer strak tegen elkaar aan komt te zitten. Of dat lang genoeg zou blijven werken weet ik niet, mijn revisie zit er al 40 jaar in!

Tot zondag dus voor het nu makkelijke deel met de drukverevenaar ;)

Re: Remmen MGB, plunjer remleiding verzamelblok zit vast

#10
En Henk: al iets qua voortgang te melden? Groeten, Don

PS Zelf heb ik op vakantie in Frankrijk het traditionele, enkelvoudige defect ervaren. Dit keer niet zo ernstig: de passagiersdeur sluit wel, maar het slotmechaniek vanuit hendel of sleutel werkt nog maar nèt. 7 jaar terug gaf het slot van mijn andere deur het bij APK deels op. Bij terugkomst ga ik eens kijken of mijn toenmalige leverancier van een goed gebruikt slot, ook deze nog op voorraad heeft liggen...