Re: 6v accu’s vervangen

#2
Varta levert nog steeds de 6V 66Ah accus in hun black dynamic range.
Maar van mijn in 2017 gekochte accus gaf er eentje al in 2021 de geest.
Ik heb het opgegeven en een enkele Varta 12 V accu geplaatst.
Die past in elk geval bij de MG B in een van de bakken.
Voor de andere bak kun je bij Limora een mooie kunststof box kopen, daar liggen nu reserve onderdelen in
De passende 12 V Varta is de 5444010423132.
Hij is 44 Ah, genoeg voor een MGA of B
Ik kocht hem via een webwinkel, daar wordt hij momenteel aangeboden voor 65 euro en centen

Re: 6v accu’s vervangen

#7
Weet dat voor dezelfde prijs van die VARTA 6 Volters er een onderhoudsvrije 12 Volts VARTA C30 Silverline bestaat met een capaciteit van 54Ah en hoge CCA van 530. Een kwartslag gedraaid en met door de leverancier afgezaagde smalle bodemribben past hij precies in één van de 6 Volts kooien. Een paar maanden geleden heb ik daar een tweede exemplaar van gekocht nadat de eerste me de volle 6 jaar prima heeft gediend. Wel 's winters de slimme lader CTEK MXS 3.8 erop gehouden , nadat ik eerder goedkopere Lidl laders had gebruikt, die voor het normale laadwerk en druppelladen ook voldoen, maar geen herstel- en andere intelligente functies bieden

NB VARTA fabriceerde ooit nog verbeterde 6 Volts types, maar na de overname door een Amerikaanse investeerdersgroep is hun assortiment ingeperkt
Als je nu nog ouderwetse 6 Voilts "teer"bakken koopt dan loop je tegen frequent onderhoud en accuzuurlekkages aan, dat was mijn lot net vóór die eerste C30

Re: 6v accu’s vervangen

#9
160026 schreef:
26 mei 2023, 10:02
930086 schreef:
19 mei 2023, 21:29
Neen,
Als je de juiste bak gebruikt kan je de voedingskabel laten zitten en hof je alleen de massakabel te verplaatsen
Verlengen of verplaatsen?
Hangt ervan af: zet je die 12 Volts accu aan de zijde waar de + accuklem zit moet je de minus of aardaansluiting verplaatsen. Ik heb er zelf voor gekozen om gezien de al in de minusaansluiting zittende scheidingsschakelaar de omgekeerde weg te kiezen. Dus 12 Volts accu in de andere bak dichtbij de minuskabel die gehandhaafd blijft en de plus kabel heb ik verlengd om dóór die andere bak heen bij de accu pluspool uit te komen. Er zit tussen die beide bakken immers een oude verbindingskabel en die heb ik met hardsolderen gebruikt als verlengstuk... Kies maar een optie, beide werken.., :D
cron