Wat nog ontbreekt in de afweging is het feit dat ethanolhoudende benzines als die E10 hygroscopische eigenschappen hebben, die bij langdurig stilstaande wagens (en daar horen oldtimers bijna per definitie bij) vervelende bij-effecten geeft. Zo gaat de benzinetank sneller roesten, tenzij hij elke keer vóóraf exact 100% gevuld wordt.
Andere effecten zijn rubbers die worden aangetast en mijn havenmeester vond recent totaal verkleurde koper onderdelen in carburateurs van BB-motoren. Op YouTube vind je video's over het verlies aan vermogen omdat de energie-inhoud van alcohol nu eenmaal minder is dan van benzine. Overigens schijnen zuigers en cylinderwanden volgens die video's geen last van die alcohol te hebben, maar wat er onderin in het carter gebeurt met langs de zuigerveren geblazen alcohol blijft onbenoemd.
Ik tank sowieso met mijn B alleen BP Ultimate E5 die gegarandeerd RON98 en alcoholvrij is en sinds kort geldt dat ook voor Shell V Power (was eerder RON 97). Voor op vakantie in Frankrijk zoek ik even een pomp met Super Plus de daar wat bekendere aanduiding dan E5. Als noodoplossing ligt er een E10 beschermingsadditief achterin mocht ik één keer geen E5 pomp weten te vinden. Overigens bleken ook supermarkten in 2022 met meerdere pompen er één van Superplus bij hebben staan.
PS Ook voor "onze andere auto" een Citroën C3 die volledig tegen E10 beschermd zou moeten zijn tank ik E5; gezien veel korte stadsritjes neem ik geen enkel risico
PS2 Voor een ethanolvrije RON 100 of hoger moet je naar Duitsland afreizen daar is Shell V Power een E5 met RON 100 en in Italië vond ik in 2015 zowaar dure RON102