Vervangen distributieriem en snaar dynamo airco
MGF juni 2001 MKII steptronic met airco
distributieriem € 24,85
automatische spanrol € 31,06
nieuwe bout € 1,97
waterpomp (nog niet vervangen) € 26,82
spanrol € 38,11
aandrijfriem € 16,23
totale kosten € 140 aan onderdelen + € 60,- aan tools, uren tel ik niet voor mijn liefje.
gereedschap:
dopsleutel 8;10;13; 18!!; 19;22
steek ringratel 8;10;13
1/2" verlengstukken en knie
slagmoersleutel luchtratel (compressor)
kruissleutel + ijzeren pijp
moment sleutel
inbussleutels
krik +3 bokken+houten plaatjes
wd40, loctide 342
stuk elektrische draad, deken
Cam Locking Tool
vliegwiel lock tool 18G1571 (2 moeren m6)
dasty, water, luchtpistool
montagevet, latex handschoentjes, veiligheidsbril, nagellak.
monteurskar (niet noodzakelijk wel handig)
Haal de -pool van de accu los
Leg een deken over de achterkant zodat je niets kan beschadigen
maak de achterkant van de kap open en maak deze met een draad vast.
schroef de drukkers en de nokjes los met een kruiskop
schroevendraaier en demonteer het windscherm + houders (inbus 5)
haal het voorzichtig de los naar voren (zit met 2 plastic klemschroeven vast).
maak de t-bar los (2 schroeven dopje 10) en maak het stekkertje los van de speakers en verwijder t-bar
haal de vloerbedekking met ondertapijt eraf
maak het inspectieluik open (10x dopje 10)
Krik wagen van achter op en plaats 2 bokken op houten plaatjes.
verwijder het rechter achterwiel met slagmoersleutel 19mm
verwijder beschermkap (vervang die rare plastic schroeven door rvs boutjes met verzonken kop)
spuit alle boutjes die je los moet draaien met WD40 in en een bakje koffie gaan drinken.
verwijder alle schroeven van de beschermkap (distributieriem) van het bovenste gedeelte van de beschermkap en maak deze los.
(controleer of je de juiste onderdelen hebt besteld.
(ik maak altijd alles mooi schoon met Dasty en met water afspoelen en met lucht afblazen)
draai de spanner van de loopriem los en verwijder de riem.
bij mij lukt het niet om de vliegwielbout met een slagmoersleutel (1700Nm) 22 los te krijgen dit komt omdat je een automaat niet kan blokkeren.
dus toch maar de 18g1571 besteld en gemonteerd.
1 schroef (de meest onderste) van het hitteschild er afhalen (ringratel 10) dan kan er net bij
beschermkap van startmotor (verwijderen 3x dop 8 )
draad losmaken van de startmotor (steek 13 nr25)
met luchtratel dop 10 schroeven van startmotor losmaken (anders kun je lastig kracht zetten op die plek)
startmotor wat opschuiven en 18g1571 met de boutjes en 2 m6 moeren het tool bevestigen
nu de dop 22 met wat verlengstukken verlengen en op een kruissleutel plaatsen
1 bok gebruiken met houten blok om de kruissleutel te ondersteunen zodat deze vlak is.
kruissleutel verlengen met ijzeren pijp en ja hoor het kreng kwam los.
onderste kapje verwijderen
ik moest nu de vliegwiel blokkering weer losmaken omdat het cam locking tool net niet paste
de tandwielen nokkenas en poelie ff gemarkeerd met nagellak (van moeder de vrouw niet zeggen tegen Marion)
denk als je dit van tevoren doet scheelt een hoop tijd.
en de automatische spanrol verwijderen
dan komt het ergste :-{{
om de distributieriem te verwijderen moet je de bouten losmaken van de motorsteun.
Wie verzin dat op die plek en dan met dop 18 die ik niet in mijn doppenset had.
En zeker als mijn slagmoersleutel er niet bij kan.
Allereerst de motor met een krik en houten plaat wat omhoogduwen
Met een stevig 1/2"knie en 6 kant dop 18 en de kruissleutel met wederom de ijzeren pijp kwam het los. (leg even de deken tussen het inspectieluikgat en de kruissleutel voorkomt krassen)
dan de krik laten zakken en dan kan je de riem eruit halen.
Alles goed schoonmaken en laten drogen
de binnenschroefdraad van de automatische spanrol vet vrij maken
De nieuwe riem en voorzichtig zonder geweld over de onderste aandrijf as leggen dan over de bovenste nokkenastandwielen.
(ik deed het alleen dus ik zetten de riem met plastic spies vast zodat deze er netjes op blijven liggen)
dan over de waterpomp.
met een inbussleutel de spanrol op 9 uur zetten
De schroef met loctide 342 insmeren en handvast aandraaien.
dan met de inbussleutel de spanrol zo aandraaien dat de markering gelijk loopt met het veertje.
Dan de schroef aandraaien met 25 Nm dit doen en gelijktijdig de inbussleutel erin houden zodat deze niet weg kan draaien.
Dan de krukaspoelie weer monteren (met kruissleutel en pijp vastgezet) omdat mijn momentsleutel niet to 200 Nm kan.
Blokkering losmaken
controleren door met de klok meet te draaien of de markeringen op de juiste plaats terugkomen.
Dan de aandrijfriem voor dynamo erop leggen
De aandrijfrol en de schroefdraad even gedemonteerd schoongemaakt en licht ingevet met montagevet.
Op de loste stand en de riem langzaam op juiste spanning gezet.
Nu de auto gestart en geluisterd hoe deze klonk.
Ik was tevreden.
De heleboel weer monteren (het bovenste schroefje van de beschermkap voor de startmotor is een lastige) en het kan er weer tijd tegen.
Conclusie is dat het veel werk was zeker omdat ik die poelie schroef niet los kreeg en de blokkering moest gebruiken.
Maar weer een ervaring rijker en een eventuele volgende keer doe ik weer met veel plezier.
p.s. De waterpomp vervang ik als ik de koelpijpen vervang voor RVS exemplaren.
HowTo Vervangen distributieriem en snaar dynamo airco
#1
Laatst gewijzigd door 130084 op 17 sep 2013, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.