Nieuwsbrief Fehac 31 maart 2023

#1
Las dat euro 98 steeds schaarser en duurder wordt.
Heb hier wel een idee over die nu kan of in de nabije toekomst ligt.
Ga over over LPG.
Wat te doen .
Haal je benzinetank vanonder je auto.
Ga naar de sloop en haal uit een sloopauto de dome waar normaal het reserve wiel in ligt
Kijk eerst even naar de diameter en inhoud van de LPG ring tank [ongeveer 40 ltr]
Positioneer de dome inde kofferbak zodanig dat er ook nog ruimte is voor b.v.b een benzinetankje van
ongeveer 10 ltr.
Maak een gat in de koffer bodem zodat de dome er in past.
Uiteraard voldoelde ruimte voor bladveren en uitlaat.
Laat de dome zover zakken dat hij even diep steekt als de normale tank.
Maak de dome op de gewenste hoogte en las hem vast.
Als de tank in de dome ligt zal hij een stukje boven de koffer vloer uitsteken.
Zo zal er nog genoeg ruimte in de koffer overblijven. Reserve wiel plaatsen zelf uitzoeken.
De gehele LPG installatie kun je nieuw aanschaffen bij een LPG boer. Zelf inbouwen
is goed te doen. Octaan getal van LPG zit rond de 110.
Loop al jaren met dit idee ,maar het is er nog nooit van gekomen om het voor me zelf in te bouwen.
Heb wel een Alfa Giulietta 1.4 M A om laten bouwen naar een G 3 installatie.
100 % tevreden. Met een prijs van 75 cent p/l sta ik nog steeds glimlachend te tanken.
Het kan ook zijn dat er al anderen dit toegepast hebben. Hangt ook sterk af
van de gebruiks intensiviteit. LPG is ook de meest milieu vriendelijke fossiele brandstof.

Re: Nieuwsbrief Fehac 31 maart 2023

#3
Hans,

In de Fehac nieuwsbrief (ik krijg hem in de mailbox via de Volvo Klassieker Vereniging, waar ik ook lid van ben) staat het volgende

"Euro 98 benzine schaarser en duurder.
Euro 98 benzine wordt steeds duurder ten opzichte van E10 benzine.Dat komt mede door de energiecrisis die wordt veroorzaakt door de oorlog in de Oekraïne. Hierdoor ligt de import van ruwe Russische olie stil. Daarnaast is er ook een gebrek aan raffinage capaciteit waardoor de productie lager komt te liggen en dit kan schaarste veroorzaken."


Uit deze tekst maak ik niet op dat het schaarser worden van Euro 98 een permanent gebeuren gaat worden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat het geschil in de Oektaïne een keer wordt opgelost en het met de schaarste van brandstof nog wel mee gaat vallen.

Re: Nieuwsbrief Fehac 31 maart 2023

#5
Zelf een LPG installatie monteren is risky business: jaren geleden toen ik nog In de bloemenbuurt van Den Haag woonde, deed iemand dat in een garage aan de kopse kant van mijn straat, net om de hoek. De explosie die hij veroorzaakte kostte de nodige ruiten van de nabijgelegen school, maar bereikte gelukkig mijn flat niet.
Ik meen ook te weten dat LPG inbouw officieel ALLEEN toegestaan is door officieel gecertificeerde bedrijven, privé zou dat verboden en dus strafbaar zijn. Verder vraag ik me af wat langer zal blijven: de leverbaarheid van klassieke benzine (in RON 95 of RON98 al of niet met ethanol erin) of LPG. LPG is Europabreed toch al over het hoogtepunt heen; binnenkort vind je gezien recente EU besluiten m.i. sneller een laadpunt voor je electrische wagen dan een LPG station. Ik zal zelf de gok op LPG niet nemen en benzine heeft nog nooit de grootste kostenpost bij mijn B uitgemaakt en dat zie ik in de tijd die me rest ook niet meer veranderen....

PS Ik heb een additive voor E10 benzine in mijn B liggen, voor als ik onverhoopt geen E5/RON98 in Frankrijk weet te vinden: die heb ik nog steeds niet nodig gehad..

Re: Nieuwsbrief Fehac 31 maart 2023

#6
860018 schreef:
04 apr 2023, 11:55
Zelf een LPG installatie monteren is risky business: jaren geleden toen ik nog In de bloemenbuurt van Den Haag woonde, deed iemand dat in een garage aan de kopse kant van mijn straat, net om de hoek. De explosie die hij veroorzaakte kostte de nodige ruiten van de nabijgelegen school, maar bereikte gelukkig mijn flat niet.
Ik meen ook te weten dat LPG inbouw officieel ALLEEN toegestaan is door officieel gecertificeerde bedrijven, privé zou dat verboden en dus strafbaar zijn. Verder vraag ik me af wat langer zal blijven: de leverbaarheid van klassieke benzine (in RON 95 of RON98 al of niet met ethanol erin) of LPG. LPG is Europabreed toch al over het hoogtepunt heen; binnenkort vind je gezien recente EU besluiten m.i. sneller een laadpunt voor je electrische wagen dan een LPG station. Ik zal zelf de gok op LPG niet nemen en benzine heeft nog nooit de grootste kostenpost bij mijn B uitgemaakt en dat zie ik in de tijd die me rest ook niet meer veranderen....

PS Ik heb een additive voor E10 benzine in mijn B liggen, voor als ik onverhoopt geen E5/RON98 in Frankrijk weet te vinden: die heb ik nog steeds niet nodig gehad..
Don,

Ook bij de E5 gebruik ik Ethanol killer. IAl voor de E10 had ik met E5 problemen met lekkages van pakkingen en slangen. En lekkage van en bloemkoolvorming in de carburateur. Een aantal jaren gelden op advies van iemand die een 16 tal klassieke auto's heeft overgegaan op Frost Ethomix. Wel eerst alles weer gerepareerd en vervangen. Vanaf die tijd geen problemen meer.

Bij voorkeur tank ik BP of Shell Euro98/V-Power maar door de aanpassingen die ik heb laten doen en het gebruik van Ethomix is het geen punt om Euro 95 te tanken.

Re: Nieuwsbrief Fehac 31 maart 2023

#7
Lpg zal heel lang blijven omdat het een restproduct is bij het raffinage proces. Werd vroeger afgefakkeld.
Is de meest milieu vriendelijke fossiele brandstof.
Momenteel worden er weer veel LPG installaties in Nederland ingebouwd. B.V Italie is een echt LPG land.
In Nederland zeker voldoende laadpalen voor elec tractie. Maar kijk eens naar Frankrijk. In Nederland is LPG
ook overal ruim verkrijgbaar. Ik kan ,als ik dat wil bij een gecertificeerd LPG Inbouw station het materiaal kopen.
Zij nemen dan de door mij gemonteerde installatie af en beproeven de zaak met voor het eerst LPG in de tank.
Weinig gevaar dacht ik.
Voor de rest zullen we de ontwikkelingen op de fossiele brandstofmarkt af moeten wachten.
Maar de prijs van LPG is al lange tijd redelijk stabiel en goedkoop.
Op een gegeven moment gaan de elec auto,s ook weer wegen belasting betalen. Weer een nieuwe situatie