Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#1
Sinds een jaar ongeveer zijn er van zowel OSRAM als Philips geschikte LED koplampen in de H4 versie: Night Breaker H4 LED, respectievelijk Ultinon 6000 H4 LED.
Op YouTube kan je testen van beide types lezen, van een in rap tempo Duits/Oostenrijks sprekende persoon. Recent bleek dat vooral van de OSRAM variant een snel groeiend aantal ook officieel voor APK wordt toegelaten in allereerst Duitsland, maar nu ook in o.a. Nederland. Voor de Philips LED's is het lijstje nu nog veel korter.
Zie voor de laatste OSRAM updates en verwijzingen hier: https://www.youtube.com/watch?v=XRnNqQZA9wY en voor de goedkeuringsresulaten in Nederland:
https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp

Wat eerder al opviel is het nog wat achterlopen van goedkeuringen voor oldtimers, ondanks het feit dat die bijna allemaal nog dezelfde ronde reflectoren bezitten. Dit in tegenstelling met latere auto's die bijna allemaal onderling sterk afwijkende oplossingen in hun soms snel verkleurende plastic units bezitten, in zowel reflector als projector uitvoeringen. Maar toch zijn daar al veel meer goedkeuringen voor verkregen, ook bij die altijd uiterst kritische Duitse instanties.

Het laatste overzicht in die YouTube video en de links naar de goedkeuringsresultaten laat nu zien dat na de eerdere goedkeuring voor het eerste model Mini van BL, nu ook ALLE Triumph wagens van Spitfire tot aan de hele TR5 t/m TR7 serie in de 70-er en 80-er jaren goedgekeurd zijn voor de OSRAM Night Breakers en voor de Land Rover van weleer gaat die goedkeuring zelfs terug naar de 60-er jaren, 1964 om precies te zijn. Waarom dan niet de MGB met zijn ronde units goedgekeurd wordt?
Voor stokoude Duitse wagens als het oudste model Volkswagen Cabrio is notabene óók nog een officïele goedkeuring verkregen!

Die Mini/Triumph goedkeuringen zijn gekoppeld aan de koplampunits met hun E keuringsnummer E11 0035. Op de units op mijn B heb ik jaren terug na de overgang van zwakkere duplo lampen naar H4 halogeen lampen units met E11 7370 nummer zitten een andere versie dus. Rara hoe verder? Ik heb Coen Kymmel, mijn huidige MG garage en onderdelenleverancier die me ooit die halogeen conversie set heeft geleverd gevraagd welke E nummers hij nu op zijn restauratieprojecten aantreft.

Mijn vraag hier op dit forum is dezelfde: welke E nummers hebben jullie op het glas van de koplampunits van de B staan: E11 0035 of ook die E11 7370?

PS IK ben sinds kort APK vrij, dus "mierenneukende" RDW keurmeesters heb ik niet langer te vrezen. Vooral die Nightbreakers hebben in H7 versie een perfect lichtpatroon en bij de H4 versie doet het lichtpatroon daar nauwelijks voor onder (H4 units hebben iets dikkere dubbele LED chipsets en dus iets meer strooilicht)
Philips Ultinon 6000 in H4 kennen net wat meer strooilicht en ook bevalt hun lichtpatroon in de veraf stand niet iedereen, je ziet dan prompt niets meer op de weg vlak vóór je. Anderzijds hebben die Philipsen een nèt iets fraaiere lichtpatroon in de nabij stand en trekken ze op veraf iets minder stroom (18Watt ipv 25Watt)

PS2 Er bestaat ook een LED H4 type vanuit de USA/Canada met goede prestaties en een slimme koelingsopzet: anders dan bij OSRAM en Philips wordt de koellucht niet aan de achterkant gecirculeerd, maar gaat heen en weer binnen de koplampunit zelf. Iets dat er voor zorgt dat die lucht geen stof bevat en de units verwarmd worden. Iets dat bij sneeuwval er voor zorgt dat het glas of plastic ijsvrij kan blijven, iets dat bij die andere koeling niet het geval is. Maar €250 excl verzending vanuit de USA (en nog een extra importtax?) is me te duur voor deze versie, genaamd Morimoto 2Stroke 3.0 H4 LED. Dit model is hier nergens goedgekeurd en dat zal wel zo blijven.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#3
leuk topic!
In Duitsland speelt deze discussie al langer, merkte ik toen ik ging googelen op dat E type nr

https://mgdc.de/Board/viewtopic.php?t=24459&start=30 (kan je je duits oefenen)

Dat E11 0035 nr is een typegoedkeur voor de lamp unit en hangt kennelijk deels of helemaal af van de Fabrikant van de lamp-unit.
Op de Duitse site wordt gemeld dat zelfs bij de strenge keuringen daar, een MGB wordt geaccepteerd mits hij maar die lampen met dat E11 0035 kenmerk heeft.

Ik vond daar ook de link naar een leverancier die ze levert, het zijn Wipac Quadoptics
https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ ... roduct/986
Ik heb uit nieuwsgierigheid een setje besteld, ze kosten incl BTW en verzenden UKL 63,98 dat is op de bankkoers van vandaag €72,71 maar zal op je creditcard wat hoger uitkomen.
Let op dat je wel de juiste van de 4 kiest Europe w/o pilotlight S6009 op hun site.
De Osram lampensets zijn in elk geval te koop op de duitse Amazon site en kosten daar €134, en centen, maar dat wordt voor Nederland iets meer omdat ze bij verzending naar Nederland de hogere Nederlandse BTW verrekenen 21% ten opzichte van 19
Maar ik wacht eerst even op die lampunits
Als die binnen zijn post ik wel een foto.

Vriendelijke groet,
Bert

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#4
Aangezien meer dan 95% van de in Nederland geregistreerde MGB's geïmporteerd zijn is bij al deze auto's afkomstig uit Amerika en/of Verenigd Koninkrijk zijn voor de RDW keuring plaatsvond de koplampen in Nederland vervangen door die met E keuring.
Die uit het VK i.v.m. aan de verkeerd kant gedipt en die uit Noord Amerika daar die voorzien zijn van zogenaamde sealed beam lampen welke nog los van het ontbrekende E keurmerk een verstrooid lichtbeeld geven als van een zaklantaren en niet een afgelijnd lichtbeeld geven in de meetkast zoals verplicht.

Zelf diverse MGB's geïmporteerd over de jaren, zowel vanuit de VK als uit Amerika en na een paar een setjes Wipac's gemonteerd te hebben (reflector oxidatie na een jaar) louter en alleen nog Hella H4 lampen gemonteerd.
Vaak vind je MGB's in zoeklijsten niet tegen, soms nog net de MGF/TF, soms nog een onderverdeling onder British Leyland, maar dat komt ook steeds minder voor met nieuwe computer zoekprogramma's.

De websites van zowel de Philips and Osram Led H4 pitten bekeken, vergeet niet dat bij een H4 koplamp er een rubberachtige stof/waterwarende kap meegeleverd wordt, denk dat deze kap wellicht weggelaten dient te worden bij montage en of er "naar achteren" voldoende ruimte is in de metalen "bowl" waar de lamp in wordt gemonteerd vraag ik mij af.

Over welk E nummer in het lampglas zou ik mij totaal niet druk maken als er maar één in staat en het lichtbeeld in de meetkast van een H4 LED lamp met Philips en/of Osram goed is is het prima voor de nederlandse wetgeving.
Zelf rijd ik een MGB-GT met full LED koplampen met DRL boog, uiteraard wel met E-keuring, dus niet die van Alibaba express en heb amerikaanse LED units in de achterlichten, op de laatste bij een
"amerikaanse" B waar rood licht door orange glas wordt uitgestraald een APK steekproef gehad, de RDW keurmeester vond het prachtig.

Dus indien het lichtbeeld goed is géén enkel probleem voor de in Nederland geregisteerde MGB in het buitenland, immers de auto is in NL geregisteerd en heeft een geldig kenteken.

Dat laatste in NL geregistreerde auto is heel belangrijk, wist u bijvoorbeeld dat je in Frankrijk in een in Frankrijk geregistreerde auto met eerste in gebruikname na 1.1.1994 geen gele koplampen mag voeren ?
Als Nederlander met een in NL geregisteerde auto geldt dat niet, ik rijd er al jaren met auto's (ook na die datum van 1.1.1994) rond met gele koplampen.
In Duitsland mag een duits geregistreerde auto überhaupt géén gele koplampen voeren ?

Ik ben benieuwd naar uw ervaring met de LED pitten en de verdere inbouw en vooral warmte afvoering bij brandende lampen.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#5
Bedankt voor de link naar een inderdaad zeer lang en goed doorwrocht betoog van Duitse zijde: zo kennen we onze oosterburen weer...
E.e.a bevestigt mijn inschatting dat je het veiligst zit met die E11 0035 koplampunits hoewel OSRAM dus al maanden lang MGB's met dat soort units niet opvoert ter goedkeuring aldaar. Je vraagt je trouwens of units eindigend op mijn 7370 of een 7670 qua lichtpatroon echt merkbaar afwijken.

Die units die ik heb op mijn USA MGB Tourer uit 1972 heb zitten gebruiken een pilotlamp, een afwijking van een meest voorkomende configuratie waarbij het stads- of parkeerlicht elders zit. En nog veel wezenlijker: ze zijn op dit moment niet eens leverbaar.

Twee zaken uit Duits commentaar valllen me op: Is de koeling in die afgesloten ruimte wel voldoende; sommigen boren gaten in de bowls! en
Hoe zit dat met die ring met drie locking posities (tripod genoemd) die door trekveren op zijn plaats wordt gehouden: vormt die een montageprobleem?

Wordt vast weer vervolgd, deze techniek vraagt daar om...
930086 schreef:
27 mar 2023, 14:03
leuk topic!
In Duitsland speelt deze discussie al langer, merkte ik toen ik ging googelen op dat E type nr

https://mgdc.de/Board/viewtopic.php?t=24459&start=30 (kan je je duits oefenen)

Dat E11 0035 nr is een typegoedkeur voor de lamp unit en hangt kennelijk deels of helemaal af van de Fabrikant van de lamp-unit.
Op de Duitse site wordt gemeld dat zelfs bij de strenge keuringen daar, een MGB wordt geaccepteerd mits hij maar die lampen met dat E11 0035 kenmerk heeft.

Ik vond daar ook de link naar een leverancier die ze levert, het zijn Wipac Quadoptics
https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ ... roduct/986
Ik heb uit nieuwsgierigheid een setje besteld, ze kosten incl BTW en verzenden UKL 63,98 dat is op de bankkoers van vandaag €72,71 maar zal op je creditcard wat hoger uitkomen.
Let op dat je wel de juiste van de 4 kiest Europe w/o pilotlight S6009 op hun site.
De Osram lampensets zijn in elk geval te koop op de duitse Amazon site en kosten daar €134, en centen, maar dat wordt voor Nederland iets meer omdat ze bij verzending naar Nederland de hogere Nederlandse BTW verrekenen 21% ten opzichte van 19
Maar ik wacht eerst even op die lampunits
Als die binnen zijn post ik wel een foto.

Vriendelijke groet,
Bert

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#7
Hoe zit dT met die tripot en zijn montage?

De tripod zit zowel bij Philips als bij Osram met een bajonetfitting om de lamp
Je maakt die los, monteert dan alleen de tripot in de lampunit met die klemmetjes.
Dan monteer je de stofkap, want die past niet om dzt de rote uiteinde van de LED lampen
Evt het gat van de stofkap zelfs iets uitsnijden.
Dan steek je de Led unit van achteren door stofkap en tripod en klik je hem vast met de bajonet.
Er staan filmpjes van op youtube zelfs een van de ADAC de duitse ANWB

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#8
Ben niet de enige met die dubbeling van posts, zoals ook uit deze post blijkt.

Overigens die zgn tripod is bij OSRAM zoals ook bij halogeenlampoen gebruikelijk in metaal uitgevoerd. Volgens de Duitstalige spreker in die video op YouTube is die tripod bij de Philips in plastic uitgevoerd en draait daardoor ook te licht. Volgens sommige commentaren daar betekent dat plastic ook dat soms een Philips LED zich uit die ring "bevrijdt" en los komt te liggen. Goed om te weten. Wel jammer dat Philips/SIgnify op mechanisch gebied nog steeds de bekende zwakte*) van weleer toont, want electrisch levert hij de hoogste efficïency met maar 18 Watt dissipatie op HighBeam tegen 27 Watt voor de OSRAM

PS Je vraagt je wel af waarom er hier met LED's nog steeds een stofkap nodig is (ik heb ze inmiddels in een net in de binnenring passend formaat teruggevonden)
Die stofkap zal toch ook wat afdoen aan de koeling via het metalen oppervlak van de achterkant van die reflector en via die bij de B gesloten koplampbowl.....

*) PS2 Ik heb in mijn middelbareschool- en studenten tijd veel radio's, pickup's, bandrecorders en TV's gerepareerd: daar zat toen natuurlijk vooral Philips apparatuur tussen. Vooral die pickups en bandrecorders waren mechanisch een ramp, deze fabrikant stopte daar steeds te zwakke motoren e.a. slechte mechanieken in....
930086 schreef:
27 mar 2023, 23:14
Hoe zit dT met die tripot en zijn montage?

De tripod zit zowel bij Philips als bij Osram met een bajonetfitting om de lamp
Je maakt die los, monteert dan alleen de tripot in de lampunit met die klemmetjes.
Dan monteer je de stofkap, want die past niet om dzt de rote uiteinde van de LED lampen
Evt het gat van de stofkap zelfs iets uitsnijden.
Dan steek je de Led unit van achteren door stofkap en tripod en klik je hem vast met de bajonet.
Er staan filmpjes van op youtube zelfs een van de ADAC de duitse ANWB
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 apr 2023, 10:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#9
Ik heb eens door die door Don aangegeven weblink van die duits sprekende man bekeken, verteld niets bijzonders. Immers in Duitsland moet alles "Túv eingetragen sein", hier in Holland niet.
De nederlandse Osram website is louter een vertaling van de duitse website, dus eerst wanneer in Duitsland iets is goedgekeurd is wordt het op de nederlandse variant geplaatst.
Men refereert zowel voor Landrover, Mini en Triumphs naar de "koplamp" E11 0035 en telkens wordt alleen H4 aangegeven, ook voor de sinds kort toegestane oude VW Golf modellen H4 alleen
ander E nummer van de lampglazen.
Gelukkig wonen we niet in Duitsland dus H4 pitten erin en lichtbeeld goed, prima.
Derhalve zie ik het aanschaffen van E11 0035 code H4 koplampen als totaal overbodig, vraag me überhaupt af of daadwerkelijk E11 0035 in het lampglas van die engelse Wipac lampen zal staan.

Ik begrijp alleen het gedeelte over de tripod lampen niet, neem aan dat er bedoeld wordt aan de lampen met binnenwerks met "Mercedes" symbool ?
Voor zover mij bekend zijn deze niet toegestaan - en ook nooit geweest in Nederland - daar verstrooiing van het lichtbeeld in de afstelkast,
hetzelfde geldt voor die oud engelse blue dot in achterlichten glazen - iets wat ook nog weleens in de custom scene worden gebruikt - achterlichten zijn rood uitstralend en geen andere kleur, behalve
voor het eventuele knipperlichtgedeelte van oranje mag zijn (maar ook rood !).

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#10
H4 lamp.jpg
Hallo Rob,
Het is natuurlijk een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Wil je aan de wettelijke eisen voldoen, al worden die in ons land vaak niet gehandhaafd, of handel je naar eigen goeddunken.
Zonder te willen beweren dat ik bijvoorbeeld altijd netjes 30km/uur rijd in 30km zones, wil ik in dit geval wel aan de wettelijke regels voldoen, dus een lamp met de correcte E typekeur. En Ja die staat in die Wipac lampglazen, dat heb ik natuurlijk wel gecheckt voor ik ze bestelde.
Je opmerking over die tripod en niet toegestane lampen kan ik niet helemaal volgen.
OP de foto een standaard H-4 lamp, met zichtbaar een e typegoedkeur dus legaal in Nederland.
Hij heeft 3 uitsteeksels, ja zelfs als de uiteinden van een Mercedes ster.
Dit bedoelen ze met de tripod.

Inmiddels ontstaat er bij mij wel een ander dilemma
Osram heeft recent een nieuwe versie van hun Nightbreaker Halogeenlamp uitgebracht waarvoor ze een 200% lichtopbrengst claimen.
Een setje kost bij Amazon ca €19,00.
Voor de LED's claimen ze 230% lichtopbrengst voor een prijs van €135,00
Blijft wel het veel lagere stroomverbruik, dus een veel mindere belasting van het elektrisch systeem van je MG

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#11
tripod lampen.jpg
Beste Bert,
Nog nooit en te nimmer de aanduiding tripod voor de halogeen H4 voet - officieel P43t - gehoord en dat daar ik pas sinds 1974 met auto's bezig ben.
Deze worden in de handel altijd aangeduid met H4/P43t, bijgaande een foto van wat in Engeland een tripod lamp wordt genoemd, met een Mercedes ster binnen het glas.
Dat is waaraan ik refereerde en die werden ooit in de jaren vijftig in Engeland gemonteerd en sommigen monteren die weer in hun jaren vijftig/zestig auto's daar,
er bestaan LHD verkeer uitvoeringen van, maar zoals aangegeven die zijn hier niet toegestaan i.v.m. lichtbeeld.
Terzijde thans vier MGB's in bezit en dus ook vier sets Hella H4 lampen welke ik zelf heb gemonteerd na invoer in de jaren 2008/2013 (en ook vele sets eerder) hebben E4 nummers en beslist niet E11 0035.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#12
Hallo Rob,
Ja ik ken ze ook als P43t, maar in die hele Duitse discussie worden die verwijderbare houders van de ledlampen nu aangeduid met tripods.
Wat betreft die E nrs
Ik heb die hele duitse draad doorgeploegd en een aantal mensen heeft contact gehad met Osram.
Ze hebben zelfs een set Lucas H4 lampen naar Osram gestuurd om de MGB op de lijst te krijgen
Osram had toegezegd om die te gaan meten, maar dat project is kennelijk verzand.
Het lijkt er op dat Osram min of meer toevallig die Wipacs heeft getest omdat een van de projectmedewerkers daar een TR reed.
Later zijn daarom ook die Minis en de Landrovers op de lijst gekomen
Die type nrs zijn volgens mij de goedkeuringen per fabrikant.
In mijn Lancia uit 1966 die destijds al af fabriek was voorzien van wat destijds nog jodium lampen heette hebben de originele Cibie's een E2 keur.
Die liggen hoog en droog in een doos en ik rij met goedkope replicas met een E20 keur.
Kennelijk zijn er dus reeksen en de oorspronkelijke fabrikanten zoals Bosch, Hella , Carello en Lucas die er vroeg bij waren hebben lage serienrs in hun typegoedkeur en de latere replicas, meestal uit oost europa hoge

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#13
Het lijkt er een beetje op dat wie waar de goedkeuring voor in Duitsland voor behaalt een toevalskarakter kent: nu heeft volgens onze rap plat-Duits sprekende YouTube persoon plotseling de Philips Ultinon 6000 H4 LED een goedkeuring voor motoren gekregen, terwijl ze bij OSRAM daar nog steeds geen actie op namen of nemen.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=Wc8ISRxWjDo&t=107s

Ook ik heb die Duitse discussie doorgeakkerd, een goede oefening voor de grijze hersencellen in andere talen*). Nuttige informatie daar niet van. Tripod als term voor dat ringetje was mij onbekend, evenals die voor het licht hinderlijk in de weg zittende "Mercedes"-ster binnenin de lampunit. Die heb ik gelukkig niet..

We zullen verder zien, misschien doe ik wel wat Rob suggereert: gewoon de LED's in de bestaande E11 7370 lampunits zetten en op afstelling in een garage checken en hoe scherp de lichtdonker grens is. Een overkritische RDW medewerker (of medewerkster de laatste keer) hoef ik niet langer te vrezen met mijn APK vrije B :-)

Wordt vast vervolgd, misschien had ik mijn 65Amp 18ACR+ alternator versie niet moeten kopen, de vorige 55Amp17ACR+ was bij LED toepassingen al zwaar genoeg..

*) PS ChatGPT in zijn gratis 3.5 versie schrijft op verzoek prima teksten in andere talen: ik heb een maand geleden Franstalige mailteksten laten opstellen voor communicatie met onze huisverhuurders aldaar. Zo precies heb ik zelf de vele grammaticaregels en geslachten van woorden voor het Frans niet meer paraat en voor het Duits geldt dat eigenlijk net zo. Pratend of lezend in vele talen bezig zijn is niet zo lastig, perfect de taalregels volgende zèlf teksten opstellen is een ander verhaal.

930086 schreef:
29 mar 2023, 13:05
Hallo Rob,
Ja ik ken ze ook als P43t, maar in die hele Duitse discussie worden die verwijderbare houders van de ledlampen nu aangeduid met tripods.
Wat betreft die E nrs
Ik heb die hele duitse draad doorgeploegd en een aantal mensen heeft contact gehad met Osram.
Ze hebben zelfs een set Lucas H4 lampen naar Osram gestuurd om de MGB op de lijst te krijgen
Osram had toegezegd om die te gaan meten, maar dat project is kennelijk verzand.
Het lijkt er op dat Osram min of meer toevallig die Wipacs heeft getest omdat een van de projectmedewerkers daar een TR reed.
Later zijn daarom ook die Minis en de Landrovers op de lijst gekomen
Die type nrs zijn volgens mij de goedkeuringen per fabrikant.
In mijn Lancia uit 1966 die destijds al af fabriek was voorzien van wat destijds nog jodium lampen heette hebben de originele Cibie's een E2 keur.
Die liggen hoog en droog in een doos en ik rij met goedkope replicas met een E20 keur.
Kennelijk zijn er dus reeksen en de oorspronkelijke fabrikanten zoals Bosch, Hella , Carello en Lucas die er vroeg bij waren hebben lage serienrs in hun typegoedkeur en de latere replicas, meestal uit oost europa hoge

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? /ChatGPT gedicht als bonus toegevoegd :-D on

#14
Het lijkt er een beetje op dat wie waar de goedkeuring voor in Duitsland voor behaalt een toevalskarakter kent: nu heeft volgens onze rap plat-Duits sprekende YouTube persoon plotseling de Philips Ultinon 6000 H4 LED een goedkeuring voor motoren gekregen, terwijl ze bij OSRAM daar nog steeds geen actie op namen of nemen.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=Wc8ISRxWjDo&t=107s

Ook ik heb die Duitse discussie doorgeakkerd, een goede oefening voor de grijze hersencellen in andere talen*). Nuttige informatie daar niet van. Tripod als term voor dat ringetje was mij onbekend, evenals die voor het licht hinderlijk in de weg zittende "Mercedes"-ster binnenin de lampunit. Die heb ik gelukkig niet.. MOSS Europe reserveert de term tripod overigens exclusief voor die Mercedes ster binnenin die héél oude lampenunits waar je nooit officieel LED goedkeuring voor zal krijgen

We zullen verder zien, misschien doe ik wel wat Rob suggereert: gewoon de LED's in de bestaande E11 7370 lampunits zetten en op afstelling in een garage checken en hoe scherp de lichtdonker grens is. Een overkritische RDW medewerker (of medewerkster de laatste keer) hoef ik niet langer te vrezen met mijn APK vrije B :-)
Laatste keer in 2022 reageerde die op mijn wat blauwige kleur van mijn LED's in de achteruitrij lampunits, ik heb daar toen alsnog wat warmer getinte festoons in gezet

Wordt vast vervolgd, misschien had ik mijn 65Amp 18ACR+ alternator versie niet moeten kopen, de vorige 55Amp17ACR+ was bij LED toepassingen al zwaar genoeg..

*) PS ChatGPT in zijn gratis 3.5 versie schrijft op verzoek prima teksten in andere talen: ik heb een maand geleden Franstalige mailteksten laten opstellen voor communicatie met onze huisverhuurders aldaar. Zo precies heb ik zelf de vele grammaticaregels en geslachten van woorden voor het Frans niet meer paraat en voor het Duits geldt dat eigenlijk net zo. Pratend of lezend in vele talen bezig zijn is niet zo lastig, perfect de taalregels volgende zèlf teksten opstellen is een ander verhaal.

PS2 Op MG Experience staat een grappig gedicht dat ChatGPT voor een deelnemer daar geschreven heeft over een oldtimer bezitter op leeftijd die zijn MGB liefheeft en door deze "gouden" schat op wielen zijn jonge jaren voor hem levend houdt:

“There once was an old geezer, so bold,
His MGB Roadster was worth its weight in gold.
Its curves and lines, so sleek and fine,
Made it a car that was simply divine.

He'd polished it up to a dazzling shine,
With every detail, he made it look just fine.
And when he drove it down the street,
People would stop and gaze in complete defeat.

The engine would roar as he hit the gas,
The wind in his hair, he'd feel like a young lad.
He'd cruise down the highway with a grin on his face,
Proud of his Roadster and its classic grace.

For years, he'd driven this car with pride,
Through twists and turns, it never left his side.
And though he knew it wasn't perfect,
He loved it all the same, with every defect.

Now, as the years passed and he grew old,
His MGB Roadster became a story told.
But still, he'd sit behind the wheel,
And remember the days of his youth with zeal.

For though his body may have aged,
The memories of his Roadster had stayed.
And as long as he had those memories,
His MGB Roadster would always be young and free.”

930086 schreef:
29 mar 2023, 13:05
Hallo Rob,
Ja ik ken ze ook als P43t, maar in die hele Duitse discussie worden die verwijderbare houders van de ledlampen nu aangeduid met tripods.
Wat betreft die E nrs
Ik heb die hele duitse draad doorgeploegd en een aantal mensen heeft contact gehad met Osram.
Ze hebben zelfs een set Lucas H4 lampen naar Osram gestuurd om de MGB op de lijst te krijgen
Osram had toegezegd om die te gaan meten, maar dat project is kennelijk verzand.
Het lijkt er op dat Osram min of meer toevallig die Wipacs heeft getest omdat een van de projectmedewerkers daar een TR reed.
Later zijn daarom ook die Minis en de Landrovers op de lijst gekomen
Die type nrs zijn volgens mij de goedkeuringen per fabrikant.
In mijn Lancia uit 1966 die destijds al af fabriek was voorzien van wat destijds nog jodium lampen heette hebben de originele Cibie's een E2 keur.
Die liggen hoog en droog in een doos en ik rij met goedkope replicas met een E20 keur.
Kennelijk zijn er dus reeksen en de oorspronkelijke fabrikanten zoals Bosch, Hella , Carello en Lucas die er vroeg bij waren hebben lage serienrs in hun typegoedkeur en de latere replicas, meestal uit oost europa hoge
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 apr 2023, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#17
Wipac lampen-E keur.jpg
Wipac lampen-E keur.jpg (107.9 KiB) 7287 keer bekeken
De Wipac lampunits zijn binnen
Inderdaad met de, voor compabiliteit met de Osram LEDS, juiste Typekeur E11 0035.
Kwaliteit kan ik natuurlijk niks over zeggen. Zien we dus over 'n jaar.
Kosten via AES vanuit Engeland waren uiteindelijk €76,55 voor de set inclusief verzenden. ( www.autoelectricsupplies.co.uk ) artikel nr S6009, zonder stadslicht.
Levertijd was een week, vorige week maandag besteld, dus de ergste Brexit problemen lijken over.
Anglo Parts levert ze ook maar vraagt € 71,50/lamp zonder verzendkosten.

Komende week ga ik de Lampen bestellen, een set LED's en een set van de nieuwste Osram halogeen H4's waar ze ook een hele hoge lichtopbrengst voor claimen.

Ik houd jullie op de hoogte

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#18
Vandaag de Osram LED H-7 set ontvangen en ook de recent geintroduceerde Osram H200 halogeen lampen.
Een opstellinkje gebouwd, plaat bruin karton op ca 1m van de koplamp rechtop gezet zodat de lamp daar met een duidelijk lichtbeeld op schijnt.

Met een lichtmeter App op de telefoon, die gebruik maakt van de ingebouwde lichtsensor kun je dan de lichtsterkte meten in Lux (lumen/m2)
Dat zal niet super nauwkeurig gaan, maar ik had de telefoon met een houder direct naast de lamp gemonteerd en vastgezet.
De App aangezet en aan laten staan zodat de omstandigheden zoveel mogelijk constant waren

Resultaat:
Mijn bestaande 20 jaar oude Lucas lamp voor ouderwetse duplo lampen , maar met een Halogeen lamp met duplo voet
(die waren in de '90er jaren te koop)
Lucas 136 Lux
De nieuwe Wipac met een nieuwe standaard halogeen lamp 157 Lux
De nieuwe Wipac met de nieuwe Osram H200 halogeen lamp 194 Lux
De nieuwe Wipac met de Osram H4 led lamp 240 Lux
Origineel Lucas met H7aanp LR.jpg
Wipac met Osram LED H7.jpg
Wipac met Osram LED H7.jpg (130.23 KiB) 7209 keer bekeken

Voorlopige conclusie
Voor pakweg 22 Euro voor een set van de nieuwe Osram H200 lampen krijg je toch flink meer licht dan met een standaard halogeen lamp.
Op de verpakking staat wel klein vermeld dat de levensduur van die lampen maar de helft is van een standaard lamp.
Maar veel uren maken de Lampen in je MG waarschijnlijk toch niet.

De Led Lamp doet daar dus toch nog een schep bovenop, maar de set kostte wel 126 Euro, een hele hap dus.
Hij past wel in de lampunit, maar het is een beetje pielen met de steker aansluiting.
naar achtern heeft hij nog maximaal 2,5 cm speling in de kom van de lamp.
Bij stilstaande auto, motor uit hoor je de fan duidelijk lopen.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#19
Helaas voor mij blijven de Europese versies van die Wipacs met stadslicht erin consequent "out of stock" :-(

Ik heb overigens de relais voor low & high beam via een diode zo gekoppeld dat bij veraf licht de nabij gloeidraad ook blijft branden. In mijn huidige configuratie valt anders bijna de gehele verlichting van de wegkanten in de high stand weg, iets dat de Philips Ultinon 6000 H4 LED's ook schijnen te doen. Het kan bijna niet anders dan dat mijn schakeling met beide gloeidraden verhit een verkorting van de levensduur op halogeen zullen geven. Maar hoe lang rij je nu op high beam met de B?

Van die Duits sprekende YouTube persoon was al eerder een vergelijking tussen OSRAM's extra sterke H4 halogeen lampen met hun Night Breaker LED's gepost. Beide gaan fors hoger in lichtsterkte dan de standaard H4. Philips voert dit soort opgevoerde halogenen overigens ook....

PS Die twee lampunits samen kosten dus via Anglo Parts dus méér dan die set OSRAM LED's, een forse opstap in kosten voor iets dat technisch gezien misschien niet eens nodig is?!

930086 schreef:
03 apr 2023, 19:00
Wipac lampen-E keur.jpg

De Wipac lampunits zijn binnen
Inderdaad met de, voor compabiliteit met de Osram LEDS, juiste Typekeur E11 0035.
Kwaliteit kan ik natuurlijk niks over zeggen. Zien we dus over 'n jaar.
Kosten via AES vanuit Engeland waren uiteindelijk €76,55 voor de set inclusief verzenden. ( www.autoelectricsupplies.co.uk ) artikel nr S6009, zonder stadslicht.
Levertijd was een week, vorige week maandag besteld, dus de ergste Brexit problemen lijken over.
Anglo Parts levert ze ook maar vraagt € 71,50/lamp zonder verzendkosten.

Komende week ga ik de Lampen bestellen, een set LED's en een set van de nieuwste Osram halogeen H4's waar ze ook een hele hoge lichtopbrengst voor claimen.

Ik houd jullie op de hoogte
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 09 apr 2023, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Zowel de OSRAM als nieuwe Philips sets zijn prima en redelijk geprijsd

#21
Inmiddels nog verder rondgekeken en ontdekt dat MOSS Europe ook WIPAC koplampunits verkoopt, maar dan nog steeds met "mijn" oude E11 7370 keurmerk. De prijs van die set vanuit een oude catalogus berekend zal zo'n 70-75€ excl verzending vanuit de Parijs vestiging bedragen, maar nieuwaanschaf is voor mij dus niet zinvol.

Verder komt via Google nu ook een nieuwe Philips variant in H4 LED op, te weten de Ultinon pro 9100 (HL, als H4 equivalent gezien). Anders dan die Ultinon 6000 en de OSRAM Nightbreaker on high beam trekt hij op beide standen 18Watt, die 27Watt op de lowbeam stand van de 6000 is verdwenen. Ook lijken op de foto's van de Web leverancier Ledperf.nl de chips wat anders gemonteerd te zijn. Zo te zien hebben de lichtwaardes er niet onder geleden, er worden nòg hogere winsten in vergelijking met halogeenlampen in percentages tot wel 350% ipv eerder 250% bereikt. Webprijs is €145 inclusief gratis verzending vanaf ledperf.nl, in totaal niet of nauwelijks hoger dan die Osram night breaker set van 134€ + 2% BTW correctie + bezorgkosten Amazon Duitsland. Volgens mij is de 9000 serie ooit wel op YouTube getest, maar die 9100 serie heb ik er nog niet langs zien komen, ik heb die Duitse YouTuber eens zijn mening erover gevraagd. Hij zit normaliter op de OSRAM toer, we zullen zien..

Zie ook het Philips promotie filmpje op die 9100 variant met zijn fraaie lichtspreiding: https://www.youtube.com/watch?v=kT-d5LPBTEI

De stadslichten die nu op gloeilampen werken met W5W/T10 insteekvatting wil ik ook in LED omzetten. Nu die goedkope Hong-Kong leverancier bijgenaamd "begonia" van me verdwenen is zal dat nog wel wat zoekwerk vereisen. Lichtkleur is dan wel een punt, die H4 units zitten rond de 5800-6000 Kelvin en dan zouden stadslichten op een warmtint/ gloeilampkleur van 3300K niet logisch meer zijn, ook hier zie ik 6000 Kelvin versies van bij diverse leveranciers, Ledperf.nl en Amazon incluis.

Wordt dus zeker vervolgd, een zo laag mogelijke dissipatie in onze afgesloten koplamplunits maakt de Philips oplossing aantrekkelijker, het op high beam net iets betere lichtpatroon van de Osram (maar dan wel op 27 Watt) biedt de andere optie. Philips loopt overigens qua Duitse goed- dan wel typekeuring op bijna alle LED alternatieven achter, maar de vraag is en blijft of dat voor ons Nederlanders qua gebruikstoestemming wel zo veel verschil maakt. Ik neig er steeds meer naar de beste lichtspreiding tegen de laagst mogelijke dissipatie als belangrijker te zien dan het toch altijd weer onzekere regelgevende klimaat rond oldtimers in Nederland.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 apr 2023, 10:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B?/ En welke koelingsoplossing is dan het beste?

#23
We moeten het gezien de kleine, gesloten koplampbowls nog eens over de koeling van dit LED koplamp soort oplossingen hebben. De Morimoto 2Stroke 3.0 uitgezonderd koelen alle Philips en OSRAM units door luchtcirculatie in de zeer kleine ruimte die achter de combinatie van reflector, rubber sok en de beweegbare ring overblijft. Normaliter zijn die bowls volledig gesloten, dus ook al komt de rijwind tussen reflector en de sierring wel naar achteren toe, kan die lucht nergens naar toe. Zal de geleiding via de metalen oppervlakken van reflector en bowl voldoende zijn, of zou het aanbrengen van een gat in die bowls een betere uitweg zijn? Ook kan door het weglaten van die rubber sok de luchtcirculaitie ook bij gesloten bowls iets verbeterd worden. Sowieso levert het boren van een gat in de bowl het risico van vuil dat binnenkomt op. Sowieso moet een gat aan de bowl onderzijde worden aangebracht om directe toegang van "boven over" van banden opspattend water tegen te gaan.
Helaas brengt dit vermoedelijk ook méér binnenkomend regenwater via de voorkant naar achteren met zich mee. Ook iets waar die Morimoto nauwelijks last van heeft!

Ik zal eens wat alternatieven voor betere koeling tekenen en die hier en op MGE plaatsen, wie weet hebben anderen dan wij hier al ervaring mee

PS Even geparkeerd: stationair blijft nu wat hoog bij kouder weer, tenzij de (halogeen) koplampen worden aangezet. Daar zullen LED's met een veel lagere wattage en dus minimale load op de alternator minder invloed op hebben.....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 24 apr 2023, 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#24
Afgelopen dinsdag met de MG met ingebouwde Osram LED's bij de garage geweest voor het afstellen.
Ging zonder enig probleem , keurig lichtbeeld.
Nog even door het internet geakkerd een een ANWB artikel uit 2021 gevonden, waar ze in Duitsland de Osrams testen.
De koeling van die units is niet voor deLED's maar voor de elektronica op de printplaatjes van die units, dan heb je het over veel minder warmte en lagere temperaturen.
Woensdag ochtend een ritje van enkele reis 25 minuten
Heen bij 10 graden met de lichten aan. Temperatuur bij start op de koplamphuizen, gemeten met infrarood thermometer was 15graden ( in garage)
Bij aankomst met warme motor 19 graden.
Terug met licht uit bij aankomst 19,5 graden.
Koeling lijkt dus geen isue

Re: Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd op €134

#25
930086 schreef:
20 apr 2023, 23:13
Afgelopen dinsdag met de MG met ingebouwde Osram LED's bij de garage geweest voor het afstellen.
Ging zonder enig probleem , keurig lichtbeeld.
Nog even door het internet geakkerd een een ANWB artikel uit 2021 gevonden, waar ze in Duitsland de Osrams testen.
De koeling van die units is niet voor deLED's maar voor de elektronica op de printplaatjes van die units, dan heb je het over veel minder warmte en lagere temperaturen.
Woensdag ochtend een ritje van enkele reis 25 minuten
Heen bij 10 graden met de lichten aan. Temperatuur bij start op de koplamphuizen, gemeten met infrarood thermometer was 15graden ( in garage)
Bij aankomst met warme motor 19 graden.
Terug met licht uit bij aankomst 19,5 graden.
Koeling lijkt dus geen isue
Bedankt voor deze update, die volgens mij suggereert dat een goed lichtbeeld niet afhankelijk is van de exacte nummering van de E11 goedkeuring (je vermeldt overigens je volgnummer niet op 0035 of 7370 oid, ik ben daar wel benieuwd naar). Dat bij een buitentemperatuur van 10C de koplamphuizen minder dan 10 graden opwarmen zegt me nog niet zo veel: dat zou kunnen betekenen dat bij een hete zomerrit in zeg 30C omgevingstemperatuur de koplampunits bijna 40C warm worden. En in Frankrijk heb ik het nog wel eens fors heter op de autoroute en holle provinciale wegen meegemaakt tot tegen de 40C zeg maar. Als electronica op 55C max gedimensioneerd is, dan zou bij dat hete weer die grenswaarde toch (bijna) bereikt kunnen worden...

Ik zag van onze bekende Duitse tester van LED's ook een vergelijking met "opgevoerde" OSRAM Nightbreaker 200 halogeen H4 lampen: die zijn met tegen de 4000K iets koeler dan normaal in kleur, en halen inderdaad een 200% van de halogeen lichtwaarde ipv die 250% van de LED units. Géén gekke prestatie voor deze oude techniek. Voordeel is gelijke 60/55Watts dissipatie en een lage prijs per set van 25€, nadeel een wat kortere levensduur en een minder ver bereik. Ik wacht nog even af of er een test van de nieuwe Philips Ultinon Pro 9100 H4 LED op YouTube verschijnt. Traditioneel betekende bij Philips een hoger getal voor de unit altijd een hogere prestatie.....