Tank MGF trekt vacuüm

#1
Beste MG-genoten,

Vandaag na de winter de MGF maar weer eens tot leven gewekt.
Nieuwe accu erin en meteen starten en lopen. Kijk, dat is betrouwbaarheid.
Emmertje warm water gevuld om het interieur even lekker te soppen en… hé…. Hij is afgeslagen.

Starten resulteerde in een beetje gefrut vanuit het achteronder, maar niet aanslaan.
Omdat ik een benzinepomp-probleem vermoedde ben ik voor het eerst maar eens in de motorruimte gedoken.
Veel dingen geprobeerd, samen met de buurman (gepensioneerd monteur) en met wat telefonische hulp van de MG Garage in Breda aan de slag gegaan.

Tot ik om een voor mij onbekende reden maar eens de benzinedop losdraaide.
Een enorme gulp lucht werd aangezogen, echt heel veel, en toen startte de wagen meteen.

Nou heb je altijd bij het tanken wel een beetje luchtaanzuiging als je de dop opendoet, maar dit was extreem.
Daarna gaan rijden, alles helemaal prima. Kilometer of 25. Terug even langs de supermarkt.
En niet meer aanslaan. Dop er weer af, enorme gulp lucht, en weer lopen.

Iemand enig idee?
Via een Engels forum zou wellicht het koolstoffilter een boosdoener kunnen zijn. De tank hoort iets onder vacuüm te staan wegens emissie-eisen. Maar bij mij gaat het iets te ver.

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#2
Tank dient inderdaad onderdruk te hebben, het aanzuigend geluid bij het openen van de tankdop moet inderdaad. Maar ja, er moet een toevoer zijn om de tank te ontluchten. Vandaar het koolstoffilter. Ik vermoed dat deze wel de verdachte kan zijn.
Als het goed is zit er een klepje op, ik zou eens nazien of dat gangbaar is. Als dat klepje niet werkt, dan is het wel logisch dat de motor blijft draaien tijdens rijden, omdat de beluchting dan via het gashuis komt. Via het koolstoffilter wordt de tank ontlucht aan de buitenlucht als de motor stil staat. Weigerend klepje: geen lucht, geen lucht, onderdruk voor de pomp = geen peut in de cilinder.

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#3
Beste Kasper,

Dank je wel voor de informatie. Dit klinkt inderdaad heel erg logisch.
Mijn buurman vroeg zich ook al af of het iets met het koolstoffilter te maken kon hebben.

Zit dat klepje aan de buitenkant? Ik zag er wel een buisje heen gaan dat bij de brandstofpomp vandaan kwam en waar meen ik een soort brandstoffiltertje in zat, zo’n klein wit dingetje in de leiding met een pijltje richting het koolstoffilter.

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#5
Hallo rolf,

Goed nieuws voor jou dat er onderdruk in je brandstof tank is. Dat moet want dan werkt het emission control systeem correct. Het zou vervelender zijn als het niet zo zou zijn want dan ga je benzine lucht ruiken.
Als je auto op bedrijfstemperatuur is, dan wordt de purge valve die op de zwarte tank met koolstof in de motorruimte zit geactiveerd. Deze zuigt de gassen af en leidt ze weer naar het inlaat spruitstuk voor verbranding. Dit om te voorkomen dat benzine dampen ongecontroleerd in het milieu terecht komen.

Als je je auto even binnen en buiten zet want dan is de motor niet warm geweest en is het systeem niet geactiveerd. Kortom de purge valve zuigt dus door middel van onderdruk de gassen uit de brandstoftank af en dat verklaart het gesis als je de tankdop verwijderd of er tegen aandrukt. Je beschrijft dus eigenlijk een correct werkend systeem. Verder heeft een MGF met het MEMS 1.9 motormanagement wel eens last van vapor-lock in het brandstofsysteem maar dat gaat weg met doorstarten. Je zit dit verschijnsel opduiken bij een herstart van een warme motor of bij een motor die heel kort heeft gedraaid. Dat is gewoon lastig maar een beetje de aard van het beestje.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#6
Hoi Peter,

Bedankt voor je bericht.
Het is inderdaad zo dat je altijd een beetje luchtaanzuiging hebt, maar bij mij is het extreem. Er zit zoveel vacuüm dat de brandstofpomp de benzine niet uit de tank krijgt. En dit was niet zo voor de winterstop. Ik zal hem zo eens voltanken, want er zit nu nog maar een beetje in de tank. Kijken of dat scheelt.

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#7
Hmm. Probleem breidt zich uit.
Vandaag stuk gereden, ging eerst prima. Auto volgetankt met V-Power bij de Shell en rijden maar.
Tijdens te rit ging de wagen ineens schokken en inhouden. Even stoppen, tankdop los. Geen overdreven vacuüm. Gewoon, wat je verwacht. Wagen hoog in de toeren gehouden, na enkele minuten liep ie weer normaal. Wellicht vapour lock?
Even bij een winkelcentrum gestopt, boodschappen gedaan.
Toen niet meer aanslaan. Geen vacuüm in de tank. Soms even een seconde lopen.
ANWB gebeld en wachten maar.
Na een minuut of 10 weer geprobeerd. Lopen! Meteen naar huis, ca. 10 minuten verderop.
Oweg naar huis wel inhouden. Later weer normaal lopen, maar bij het inrijden van de straat wer horten en stoten. Auto op de oprit gezet en daar staat ie nu.

Wellicht allemaal te maken met dat koolfilter?
Auto heeft de wintermaanden met een platte accu stilgestaan.

Re: Tank MGF trekt vacuüm

#8
Hallo Rolf,

De kans dat de charcoal canister ( zo heet dat ding mooi woord he ! ) de storing veroorzaakt acht ik niet zo groot. Je kunt hem uitschakelen op twee manieren. Trek de stekker boven op de charcoal canister los. De Mems kan dan de purge valve op de charcoal canister niet inschakelen.

Tweede optie de verbinding naar de brandstoftank loshalen. Deze leidingen zijn olijfgroen van kleur. Van de Oranje en de groene koppeling blijf je af want dat zijn de aan en afvoer van de injectie rail. De derde is die van de charcoal canister en je kunt aan de zijkant twee lichtgrijze blokjes indrukken en dan trek je hem zo van de leiding af. Let op dat nu wel benzinedamp vrij in de motorruimte komt !!!!

Je kunt ook de leding van de charcoal canister naar het inlaatspruitstuk loshalen ( slangetje met klem bij het gashuis ) maar doe dat voorzichtig omdat de kunststof oud is en kan afbreken. Wel moet je daarna de ingang afdoppen omdat anders de motor valse lucht aan zuigt en mee toeren gaat maken.

Drie opties dus om de charcaol canister buitenspel te zetten. Een lege akku kan dit soort problemen niet veroorzaken. Twijfel wel aan je brandstof systeem.

Mocht je er niet uitkomen stuur anders een berichtje naar het technical@mgfregister.nl wellicht dat werk eenvoudige en kunnen we evt een belafspraak maken.
Iedereen aan de F & TF !!
cron