Beste MG-genoten,
Vandaag na de winter de MGF maar weer eens tot leven gewekt.
Nieuwe accu erin en meteen starten en lopen. Kijk, dat is betrouwbaarheid.
Emmertje warm water gevuld om het interieur even lekker te soppen en… hé…. Hij is afgeslagen.
Starten resulteerde in een beetje gefrut vanuit het achteronder, maar niet aanslaan.
Omdat ik een benzinepomp-probleem vermoedde ben ik voor het eerst maar eens in de motorruimte gedoken.
Veel dingen geprobeerd, samen met de buurman (gepensioneerd monteur) en met wat telefonische hulp van de MG Garage in Breda aan de slag gegaan.
Tot ik om een voor mij onbekende reden maar eens de benzinedop losdraaide.
Een enorme gulp lucht werd aangezogen, echt heel veel, en toen startte de wagen meteen.
Nou heb je altijd bij het tanken wel een beetje luchtaanzuiging als je de dop opendoet, maar dit was extreem.
Daarna gaan rijden, alles helemaal prima. Kilometer of 25. Terug even langs de supermarkt.
En niet meer aanslaan. Dop er weer af, enorme gulp lucht, en weer lopen.
Iemand enig idee?
Via een Engels forum zou wellicht het koolstoffilter een boosdoener kunnen zijn. De tank hoort iets onder vacuüm te staan wegens emissie-eisen. Maar bij mij gaat het iets te ver.
Re: Tank MGF trekt vacuüm
#2Tank dient inderdaad onderdruk te hebben, het aanzuigend geluid bij het openen van de tankdop moet inderdaad. Maar ja, er moet een toevoer zijn om de tank te ontluchten. Vandaar het koolstoffilter. Ik vermoed dat deze wel de verdachte kan zijn.
Als het goed is zit er een klepje op, ik zou eens nazien of dat gangbaar is. Als dat klepje niet werkt, dan is het wel logisch dat de motor blijft draaien tijdens rijden, omdat de beluchting dan via het gashuis komt. Via het koolstoffilter wordt de tank ontlucht aan de buitenlucht als de motor stil staat. Weigerend klepje: geen lucht, geen lucht, onderdruk voor de pomp = geen peut in de cilinder.
Als het goed is zit er een klepje op, ik zou eens nazien of dat gangbaar is. Als dat klepje niet werkt, dan is het wel logisch dat de motor blijft draaien tijdens rijden, omdat de beluchting dan via het gashuis komt. Via het koolstoffilter wordt de tank ontlucht aan de buitenlucht als de motor stil staat. Weigerend klepje: geen lucht, geen lucht, onderdruk voor de pomp = geen peut in de cilinder.
#3Beste Kasper,
Dank je wel voor de informatie. Dit klinkt inderdaad heel erg logisch.
Mijn buurman vroeg zich ook al af of het iets met het koolstoffilter te maken kon hebben.
Zit dat klepje aan de buitenkant? Ik zag er wel een buisje heen gaan dat bij de brandstofpomp vandaan kwam en waar meen ik een soort brandstoffiltertje in zat, zo’n klein wit dingetje in de leiding met een pijltje richting het koolstoffilter.
Dank je wel voor de informatie. Dit klinkt inderdaad heel erg logisch.
Mijn buurman vroeg zich ook al af of het iets met het koolstoffilter te maken kon hebben.
Zit dat klepje aan de buitenkant? Ik zag er wel een buisje heen gaan dat bij de brandstofpomp vandaan kwam en waar meen ik een soort brandstoffiltertje in zat, zo’n klein wit dingetje in de leiding met een pijltje richting het koolstoffilter.
#4Dat is ‘m. Maar het lastige is dat ik eigenlijk nog nooit iemand ben tegengekomen die dit ook heeft ondervonden. Het klepje kun je niet geforceerd openen of sluiten, ben bang dat een ander koolstoffilter de enige manier is om te zien of dit de oorzaak is.