Allereerst is de vraag of alleen het nieuwe slot een connector heeft en het oude nog met die bullitconnecties zat aangesloten. Er is dacht ik pas in de overgang naar de rubber bumper wagens naar een connectoroplossing overgestapt en dat wat grotere, los te vervangen schakelaardeel in de foto lijkt me bij dat vroegere slot te passen en die had bullits aan de uiteinden van de draden. In 2015 gaf mijn oorspronkelijke slot met die bullits dus het op en dat schakelaardeel was niet meer los verkrijgbaar. Dus heb ik een "aftermarket" versie van het nieuwe slot moeten kopen die zowel een kleiner, niet verwisselbare schakelaar had als een connector aan de kabeeindes. Ik heb toen die connnector eraf geknipt en alle draadeinden op die met de spade voor het slot/sleutelalarm na alsnog van bullits voorzien. Stapsgewijze zijn toen de de draden aangesloten, te beginnen met de constant live bruine draad . Daarna in de eerstvolgende stand "I" vanuit rust op het slot de witgroene voor het activeren van ruitewissers en heaterfan, vervolgens in de volgende strand "II" de witte draad voor de ontsteking verbonden en als laatste de witrode draad op de schakelaar naar het startrelais. De daarbij behorende stand "III" is een tijdelijke, de schakelaar moet daaruit terugveren, iets dat mijn oude slot opeens niet meer vanzelf deed
Die draad naar de sleutelverklikker met die platte spade is (gezekerd) altijd live op purple, maar heb je een Europese 1974 wagen heeft die dacht ik die functie niet
Ik heb bij het opstellen van bovenstaande tekst de 1973/74 bladzijde nr 16 uit de bekende "Advance wiring diagrams" gekozen waar hij ook niet op voorkomt
Op het volgende 1973/74 schema, de nr 17 staat die weer wel en komen er zelfs nog extra verbindingen naar een "anti run-non valve" bij en loopt de verbinding naar het startrelais via een complexere opzet met een "seatbelt module" 'Kennelijk iets dat niet alleen waarschuwt tegen sleutels in het slot, maar ook de starter blokkeert als de veiligheidsgordels niet zijn omgedaan. Overigens blijft de draad naar toe nog steeds diezlefde witrode kleur te hebben als in de oude opzet direct naar het relais
Bij elke draad die ik stapsgewijze heb aangesloten heb ik het contact slot in de desbetreffende stand gezet waarbij de hier bovengenoemde apparaten gevoed moeten worden en gecheckt of dat ook het geval was (ruitewisser in I eerst, ontstekingslampje in II vervolgens, starter actie in III laatst). Alles dus in één keer aansluiten en hopen dat alles meteen goed zat heb ik dus welbewust niet gedaan....
Mijn advies is om zelf te checken welk diagram nu voor jouw B de goede is die blz 16 of 17 (blz 18 is voor 1975/76 rubber bumper wagens) . Overigens 1974 is een gedeeld jaar qua modellen, misschien dat daar zelfs nog meer tussentijdse wijzigingen in hebben plaatsgevonden. Zo kwam het in Abingdon wel vaker voor dat ergens in een jaar iets anders werd gemonteerd: ik heb 2 (NIET gedocumenteerde) extra zwevende zekeringen naar ruitewissers en heaterfan in mijn 1972 USA B zitten!
Verder valt het me op dat je nieuwe slot anders gekleurde draden kent dan vroeger, die bruine draad uitgezonderd: makkelijkste is om na het aansluiten van de bruine draad in elk van die standen I t/m III met een testlampje checken weke draad dan spanning draagt en die dan doorverbinden. Zo kom je er wel en er een labeltje aan hangen met welke oude draadkleur elke nieuwe draad overeenkomt zorgt ervoor dat je nooit meer fout komt te zitten
Veel succes, Don
PS Het zou zelfs kunnen zijn dat die connector tussen contactslot en bekabeling er al in de loop van 1974 werd ingezet en niet pas in 1975, maar dan nog kan je als zaken niet werken niet simpel verbindingen omsteken, dat kan alleen met die individuele bullitoplossingen
210122 schreef: ↑28 dec 2022, 16:11
Tijdens de Octagontour is het contactslot van onze MGB 1974 aan de binnenzijde kapot gegaan. Aangezien een nieuw slotgedeelte niet te krijgen is, heb ik een compleet nieuw slot incl. electronisch gedeelte gekocht.
Ik heb de kleuren van de draden aangesloten zoals staat aangegeven, maar helaas werkt dat niet. Ik heb het idee dat het oude slot niet het originele was, omdat de stuurstang ook niet origineel is.
Originele slot en aansluitingen
aansluitingen op nieuwe slot
Ik heb de kleuren een op een overgenomen, maar dat werkt dus niet.
Iemand een idee, hoe ik dit moet oplossen?
Roger