Hoe kijken 'wij' aan tegen Chinese MG's?

#1
Zomaar een gedachte:

In hoeverre worden de thans uit China afkomstige MG's nog gezien als behorende
tot de groep automobielen waar wij ons als vereniging op focussen?

Voor zover mij bekend is alleen de merknaam indertijd aangekocht en is er
verder geen enkele verwantschap meer met de oorspronkelijke fabriek
en haar industrieel erfgoed.

Daarmee schaart MG zich in het rijtje van, onder andere:

- Tomado
- Inventum
- Grundig
- Dunlop.

Eens trotse namen, maar nu met geen enkele binding meer
met het verleden.

Iemand?
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Hoe kijken 'wij' aan tegen Chinese MG's?

#2
Dat is heel simpel: het is een MG! Als klassieke MG rijder moet je gewoon accepteren dat er nog steeds MG’s worden gemaakt. Weliswaar niet in Oxford, Abingdon, Longbridge of in een willekeurig ander land als deels gedemonteerde auto, maar in China. Dat is heel duidelijk weergegeven in de statuten van de Engelse moederclub en dus ook van onze club.
Zou ik een nieuwe MG willen rijden? Dat is een ander verhaal. Maar kijk naar de bovengenoemde productielocaties en de verschillen die in de MGCC’s zijn ontstaan over wat nu wel een MG is en wat niet en dan zie je dat deze vraag al decennia lang wordt gesteld. (historie herhaalt zich)
Met die wetenschap kun je met de nieuwe MG’s waarschijnlijk beter vrede hebben.

Re: Hoe kijken 'wij' aan tegen Chinese MG's?

#3
Dit is deel vier uit de serie "dat is geen MG".

Deel een maakte ik mee eind jaren tachtig in rubber bumper B's, een A was een MG en een chroom bumper B kon nog net, maar een rubber bumper.
--- Uiteraard reed een groot deel van de club een paar jaar jaren allemaal in een uit Amerika geïmporteerde rubber bumper B.

Deel twee was de ervaring in 1999 toen ik een nieuwe F kocht - die ik nog steeds bezit - nee, dat is toch geen MG.
--- Het zal u niet verbazen dat een groot deel inmiddels is overgestapt van de rubber bumper B naar een F of TF.

Deel drie was ergens in 2010 verschenen na aankoop van een 2003 1ste generatie ZR, leuk voor in de winter en als boodschappen karretje.
--- Tijdens MG ritten werd er meewarrig naar gekeken wat die Kadett op de parking deed en groeten van mede MG rijders, nee hoor.

Ik onthoud me van commentaar op de nieuwe chinese MG's EV of niet, weet wel dat die met een Ottomotor de laatste jaren toch behoorlijk werden verkocht
in het Verenigd Koninkrijk (of wat daar nog van over is), er is zelfs een hele after market lijn van accesoires.

Re: Hoe kijken 'wij' aan tegen Chinese MG's?

#6
In China worden systematisch Oeigoeren opgesloten in ‘heropvoedingskampen’. Volgens China een manier om ‘extremisme’ te bestrijden, volgens Amnesty International een heftige mensenrechtenschending. Mijn voorstel is om het woord "Brits" niet weg te laten om ons zo te distantiëren van deze Chinese wandaden.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: Hoe kijken 'wij' aan tegen Chinese MG's?

#8
200005 schreef:
14 jan 2023, 16:50
dan maar "het van oorsprong Britse merk MG".
Zo is het mooi omschreven Marius. En je weet gelijk welk merk auto ik dit jaar en ook de jaren die volgen niet koop.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control