Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#6
210208 schreef:
19 dec 2022, 19:53
Sorry voor mijn late reactie maar ik ben er even tussenuit geweest. Het is een Amerikaans dashboard.
Vermoedelijk heeft hij dan ook nog die extra lange kabel die via de passagierskant van rechts weer naar links achter het dashboard langsgaat en zit daar een kleine haakse aandrijving op de km teller gemonteerd om de laatste haakse bocht te maken. Zelf heb ik altijd de rechterverwarmingsknop afgenomen, het mechaniek daarachter van het dashboard losgemaakt en vervolgens met mijn handen achter het dashboard de zgn thumbwheels en aandrukhulpstukken op de kmteller verwijderd. Gezien de haakse aandrijving is het makkelijkste om die eerst met dat gekartelde wiel van de km teller te lossen voordat je deze kmteller uit neemt. Zolang die haakse aandrijving op de kmteller vastzit lukt je dat namelijk niet. Dasboardkastje uitnemen doe ik alleen voor het bereiken van de flasher en het ruitewissermechaniek, voor deze kmteller klus heb je er weinig aan (hoogstens kan je met een spiegeltje wat meer zien vanuit de rechterkant).

Mocht die kmtellerkabel vernieuwd moeten worden moet je natuurlijk ook onder de wagen actief worden. Overigens, die extra lange GSD150 kabel heeft niet iedereen in voorraad, de normale overdrive kabel (die van voren uit de motorruimte komt in eerdere of latere B's) is gewoon niet lang genoeg voor de 1971-1973 versie

Bij het terugplaatsen van de km teller er op letten dat je het aardingskabeltje met dat oog aan het einde op schroefdraad van kmteller draadeinden zet, alvorens die thumbwheels terug te plaatsen en aan te draaien. Het lampje vergeet je vanzelf niet terug te zetten, maar die aarddraad wordt nog wel eens vergeten!

Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#7
Eerst de toerenteller verwijderen. Is vrij simpel Dan je weg zoeken naar de snelheids meter. Als je de ronde bevestigings moeren wat los kunt draaien via de onderkant van de meter [rechts van het stuur] kun je de meter verdraaien zodat de moertjes aan de onderkant bereikbaar zijn. Draai eerst de bevestigingsmoer van de dagteller kabel los. Zit ook rechts van het stuur. Goede verlichting en eventueel indien aanwezig,hulp van een endoscoop. Succes gewenst van een ervaringsdeskundige. Al vele keren op deze manier gedaan.

Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#8
Zelf ook een MGB met Amerikaans dashboard en wilde na een versnellingsbak wissel de meter laten aanpassen. Daar heb ik uiteindelijk een bankje voor gemaakt, plusminus 40 cm breed, en de hoogte gelijk aan de kokerbalk. Aan een korte kant heb ik een schuine punt gemaakt gelijk aan de schuinte van de geopende deur. Met de stoel naar achteren kon ik op mij rug liggend op het bankje onder het dashboard schuiven. Dan heb je een verrassend zicht op de meter en kan je, zeker als je kachelverwarmingskraan tijdelijk losmaakt, heel makkelijk bij de meter komen om e.e.a. los te maken. Een foto kreeg ik vooralsnog niet op de site maar dat zal ik blijven proberen, wellicht met hulp van mijn zoon. NB ik vergeet te vermelden dat ik de "laagte"achter de kokerbalk had opgevuld met een kussen. Hopelijk heb je hier iets aan, met alle goed bedoelde aanwijzingen lukte het mij niet om op de tast de meter los te krijgen. Veel succes.

Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#9
850008 schreef:
20 dec 2022, 12:48
Eerst de toerenteller verwijderen. Is vrij simpel Dan je weg zoeken naar de snelheids meter. Als je de ronde bevestigings moeren wat los kunt draaien via de onderkant van de meter [rechts van het stuur] kun je de meter verdraaien zodat de moertjes aan de onderkant bereikbaar zijn. Draai eerst de bevestigingsmoer van de dagteller kabel los. Zit ook rechts van het stuur. Goede verlichting en eventueel indien aanwezig,hulp van een endoscoop. Succes gewenst van een ervaringsdeskundige. Al vele keren op deze manier gedaan.
Inderdaad Hans, ik was de dagteller kabel vergeten te noemen. Tacho gaat er inderdaad makkelijker uit, maar bij een nieuwe speedokabel laat ik hem zelf zitten
Ga je alle instrumenten van LED-verlichting voorzien dan is juist weer het verwijderen van zowel tach als speedo nodig om ook bij de kleinste te komen :-D on

Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#11
040213 schreef:
20 dec 2022, 16:58
Zelf ook een MGB met Amerikaans dashboard en wilde na een versnellingsbak wissel de meter laten aanpassen. Daar heb ik uiteindelijk een bankje voor gemaakt, plusminus 40 cm breed, en de hoogte gelijk aan de kokerbalk. Aan een korte kant heb ik een schuine punt gemaakt gelijk aan de schuinte van de geopende deur. Met de stoel naar achteren kon ik op mij rug liggend op het bankje onder het dashboard schuiven. Dan heb je een verrassend zicht op de meter en kan je, zeker als je kachelverwarmingskraan tijdelijk losmaakt, heel makkelijk bij de meter komen om e.e.a. los te maken. Een foto kreeg ik vooralsnog niet op de site maar dat zal ik blijven proberen, wellicht met hulp van mijn zoon. NB ik vergeet te vermelden dat ik de "laagte"achter de kokerbalk had opgevuld met een kussen. Hopelijk heb je hier iets aan, met alle goed bedoelde aanwijzingen lukte het mij niet om op de tast de meter los te krijgen. Veel succes.
Ooit was dat vergelijkbaar met mijn aanpak, zij het zonder dat bankje om hoger te liggen. Ga je achterover met je bovenlichaam onder het stuur door en kijk dan (met wat verlichting ondersteund) omhoog zie je alles inderdaad duidelijk zitten. Maar door de lagere positie van je hoofd loopt je bloed daar meer naar toe en plezierig is anders. Een zekere Ernie, een Engelsman in Frankrijk en later Spanje, die tot voor kort zéér actief was op MG Experience heeft zelfs een levensbedreigende klem op zijn nek veroorzaakt op die wijze (gezien de steeds beperktere bewegelijkheid van zijn echtgenote heeft hij met veel verdriet uiteindelijk zijn GT verkocht). Dit alles heeft mij op de laatste tachometer- en kilometerkabelklussen doen besluiten op de stoel te blijven zitten en deels in de blinde weg met mijn handen onder de dashboardrand door die (de)montage te helpen voltooien. Het omzetten van de dash verlichting naar LED's op alle meters, uitgezonderd de sigarettenaansteker gaat zo óók prima..

PS Er zijn ook MG bezitters die voordat ze onder het dashboard duiken de bestuurders stoel verwijderen: dat zijn maar 4 boutjes om te lossen en alleen als je die niet goed tegen vastvreten heb beschermd met Waxoyl of copper grease zijn die er zo uit. De koppen van die boutjes zijn vrij vlak dus hex werkt nog beter dan ringsleutel. Met de stoel eruit en je benen op de grond of een bankje buiten de wagen steunende lig je bijna vlak en krijg je ook geen rood hoofd meer :-D on

Re: Kilometerteller demonteren MGB1971

#12
Wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar liggend op het bankje en zeker als de lagere ruimte achter de drempel opgevuld wordt met een kussen of iets dergelijks, lig je gewoon recht, Beslist niet in een rare bocht of iets dergelijks. Je ligt ook nog deels op het bankje. Ben 78 jaar en schuif zonder problemen onder het stuur. Eventueel zou het stuur afgenomen kunnen worden, maar naar mijn mening is dat onnodig.
cron