overdrive

#1
hallo mijn MGB 1966 rijd heerlijk maar de overdrive is om gek van te worden.
Wie heeft er een oplossing voor mijn overdrive die de eerste 10 a15 km met koude motor goed werkt, maar daarna (ik denk als hij warm word er weer uitschiet en de hogere toeren van de 4 weer pakt.
Dan moet ik het gas weer los laten en rustig gaan rijden. Misschien is er een specialist die dit kan repareren voor mij ?
Henny Bockling

Re: overdrive

#2
Beste Henny.

Check alvorens je er dieper induikt twee dingen:
Het oliepijl. Je vindt de pijlstok achter de speakerconsole onder de rubber dop onder het tapijt. Even hengelen is wel nodig. Bijvullen met minerale 20W50 motorolie.
De solenoïde, vierkant plaatje onder de overdrive, is met een stekkertje verbonden met de draad die van de inhibitor schakelaar komt. Dit stekkertje M+V schoonmaken of vernieuwen.

Wellicht kan je dit zelf. Succes,

Henny Beumer

Re: overdrive

#3
Als eerste het oliepeil inderdaad. En dan - als jouw overdrive consistent na 10-15 km ermee ophoudt denk ik aan een inwendige lekkage bij de solenoid (dat kan een simpel O-ringetje zijn). Na 10-15 km is de bakolie warm, en dus dunner dan koude bakolie, dus lekt gemakkelijker weg. Er zijn genoeg specialisten (land der blinden - eenoog) die dit kunnen fixen. Waar zit jij ergens?

Re: overdrive

#4
020015 schreef:
26 jun 2022, 11:20
Als eerste het oliepeil inderdaad. En dan - als jouw overdrive consistent na 10-15 km ermee ophoudt denk ik aan een inwendige lekkage bij de solenoid (dat kan een simpel O-ringetje zijn). Na 10-15 km is de bakolie warm, en dus dunner dan koude bakolie, dus lekt gemakkelijker weg. Er zijn genoeg specialisten (land der blinden - eenoog) die dit kunnen fixen. Waar zit jij ergens?
ik zit zeg maar bij Alkmaar heb jij nog een tip Andrys

Re: overdrive

#5
020015 schreef:
26 jun 2022, 11:20
Als eerste het oliepeil inderdaad. En dan - als jouw overdrive consistent na 10-15 km ermee ophoudt denk ik aan een inwendige lekkage bij de solenoid (dat kan een simpel O-ringetje zijn). Na 10-15 km is de bakolie warm, en dus dunner dan koude bakolie, dus lekt gemakkelijker weg. Er zijn genoeg specialisten (land der blinden - eenoog) die dit kunnen fixen. Waar zit jij ergens?
Nou, dat denk ik niet Andrys. De plunjer van de magneetklep sluit het retour olie kanaal dmv een -kogeltje in een schotel- klep, daar komt geen O- ringetje aan te pas. Het O- ringetje houdt de lek olie tegen en helpt de plunjer terug te drukken. Ja toch?

@ Henny,
Als het bijvullen niet de oplossing biedt en je er zeker van bent, dat een elektrische onderbreking (schakelaars, bedrading) niet de oorzaak is, zal er een oliedruk meter aan te pas moeten komen (28 bar!). Deze wordt aangesloten op de plug van het overdruk ventiel en zal dus moeten gevonden bij een MG specialist of een overdrive reparateur,
Wat je zelf eerst nog kan doen, is preventief alle bereikbare O-ringen vervangen van de magneetklep(3), de pomp(2) en het overdrukventiel(2). Hoewel dit, op je rug onder de auto liggend, niet meevalt; het is te doen.

Re: overdrive

#6
Steef, Henny,
Met het vervangen van de alle bereikbare o-ringen heb ik menig keer een weigerende overdrive (tot volle tevredenheid) weer aan de gang gekregen. Dit is dus zeker het proberen waard!
MG Cap en/of MG-parts Benelux hebben de kitjes (kosten een paar euro) wel op voorraad.

Groetjes, Henny Beumer

Re: overdrive

#7
O ringen en de contacten rond de solenoid zijn allebei goed te vervangen, maar als je geen hefbrug bezit lig je aardig klem onder de B. Toch lukte mij het in die beperkte ruimte liggende om beide zaken aan te pakken. Op een 4 sync bak met de latere OD overigens, maar het principe is hetzelfde. Kogeltjes die er bij de O ring klus uitvallen niet verliezen of ze op de foute plek terug plaatsen!

Re: overdrive

#8
Over hoe je zelf een overdrive kunt reviseren heb ik een aantal artikelen geschreven in het MG CC Clubblad van maart-april-mei 2021.
Daar staat precies in beschreven hoe e.e.a. werkt, waar je op moet letten en hoe je zelf O-ringetjes, kogeltjes en solinoid kunt vervangen.
Succes.
Bijlagen
8- Overdrive exploded view3.jpg

Re: overdrive

#9
930114 schreef:
07 dec 2022, 19:55
Over hoe je zelf een overdrive kunt reviseren heb ik een aantal artikelen geschreven in het MG CC Clubblad van maart-april-mei 2021.
Daar staat precies in beschreven hoe e.e.a. werkt, waar je op moet letten en hoe je zelf O-ringetjes, kogeltjes en solinoid kunt vervangen.
Succes.

Het plaatje is voor de latere LH overdrive, die met de 4 sync bak werd gecombineerd. Deze 1966 MGB heeft OEM de 3 sync bak en het oude model overdrive
Als de wagen niet omgebouwd is zit die er nog steeds in. In Haynes, de MOSS E catalogue of daar online is het schema ervan te vinden
Zelf werk ik sinds Brexit met de Franse versie vanuit EU stad Parijs, zie: https://www.moss-europe.fr/marque-et-mo ... 62-67.html

Aan die versie heb ik natuurlijk nooit gewerkt en volgens mij werkt de activering van de OD wat anders in deze versie, in Haynes staat dacht ik een instelrecept op die hefboom nr 16. En de solenoid nr 2 ziet er totaal anders uit, hij lijkt een beetje op die op de startermotor en lijkt ook aan de buitenkant te zitten. Blijft staan dat de overdruk klep nr 45 en de pomp nrs 47-55 erg lijken op de latere LH versie. Opvallend is dat de vele O ringen van de LH hier niet direct te zien zijn. Overigens net als bij de LH is die klep als één geheel te bestellen, er zijn hier geen aparte delen voor aangegeven. Ik zou beginnen met de afstelling van de solenoid te checken (Haynes of de BL maintenance manual, de laatste is gratis van het internet te halen). De functie van parts nrs 7 t/m 12 is mij overigens totaal onbekend, sorry ...
cron