Hoog olieverbruik MGF 1.8i 1996

#1
De "R" zit weer in de maanden en ik had een onbedwingbare zin in sleutelen aan mijn geliefde hobby voertuigen.
Op de to do-lijst stond, dat ik opzoek wilde gaan naar de oorzaak van het, voor een K-motor, hoge olieverbruik van meer dan een liter op 1000 km van de witte MGF 1.8i.
Als de katalysator goed op temperatuur was gekomen ontstond er achter de auto een mistgordijn wat de aandacht trok van andere weggebruikers.
Toen mij kleindochter met de auto op stap was en zij voor een stoplicht stond te wachten, kwam er een aardige kenner naar haar toe om te waarschuwen dat de koppakking het waarschijnlijk had begeven.
Zelf had ik het idee dat het dit keer eens niet aan de koppakking zou liggen, omdat de olie vrij van water bleef en de koelvloeistof vrij van olie en het expansie tankje op peil en schoon was.
Wel begon de motor bij lichte belasting op drie cilinders te lopen, wat natuurlijk geen goed teken was.
Bij een compressietestje bleek alleen de vierde cilinder de boosdoener te zijn. Bovendien had de bougie van die cilinder een enorme koolaanslag en dus was er maar een conclusie: De kop eraf halen en kijken.
Omdat je de voorgeschiedenis van dit soort bejaarde karretjes vaak niet kent, is het altijd weer een verrassing wat je allemaal tegenkomt bij demontage. In dit geval een nokkenasdrager die ruimschoots met zwarte siliconenkit geplaatst was, zodat bijna alle oliekanaren hevig belemmerd waren.
Toch zat daarin niet de pijn waarnaar ik zocht. Ook de kleppen van cilinder 4 bleken niet te lekken. Wel was de zuiger brandschoon gespoeld door olie.
Met de zuiger in de onderste stand en een rondje van wit papier op de zuigerbodem gelegd, werd snel duidelijk dat de cilinderwand vreselijk geleden had.
Ik vermoed dat het is veroorzaakt door vroegere corrosie. Waarschijnlijk heeft de F ooit lang stil gestaan met een defect, waardoor water in de cilinder was gekomen en roest was ontstaan.
De zuigerveren hadden dit grondig weg geschraapt en daardoor was een ware greppel in de cilinderwand ontstaan.
Een nieuwe bus met zuiger is onderweg. De pers komt weer van pas om de drijfstang over te zetten en dan hoeft de motor er waarschijnlijk niet eens uit.
Als het zo snel klaar is, wacht gelukkig nog een karwijtje in deze winter maar dat is wat minder spectaculair; Gewoon een koppakking vervangen van een andere MGF die verder in goede conditie verkeert.
Bijlagen
liner piston_2jpg.jpg
liner piston_1jpg.jpg
liner piston.jpg
liner piston.jpg (198.28 KiB) 9381 keer bekeken

Re: Hoog olieverbruik MGF 1.8i 1996

#2
Update; Na demontage bleek de cilinderbus 4 gescheurd te zijn. Dit was waarschijnlijk gebeurd door oververhitting in het verleden met als gevolg een vastloper (vreter) van zuiger 4. Hierdoor was de drijfstang krom gebogen en die had op zijn beurt de onderkant van de bus geraakt. Het lagerwerk en het blok waren gelukkig niet beschadigd dus de reparatie viel mee.