Doorsmeren, wat allemaal?

#1
Ik ben mijn MG TF van 2004 aan het onderhouden, preventief zijn al een hoop onderdelen aangepakt (remsysteem, banden, koppelinghulpcylinder, enz).

Nu zie ik onder de auto op de voorwielophanging een vulnippel voor het doorsmeren.
De volgende vraag ontstaat bij mij:
- Hoe vaak moet e.e.a. worden doorgesmeerd?
- Welk vet kun je daar het beste voor gebruiken?
- Zijn er nog andere plekken die doorgesmeerd moeten worden en zo ja waar dan?
- Wat kost het ongeveer om dit bij een specialist te laten doen? evt. inclusief APK.

Alvast hartelijk bedankt weer!

Groetjes,
Marco

Re: Doorsmeren, wat allemaal?

#4
Hallo Marco,

Bij een TF hoeven alleen de bovenste voorste draagarmen gesmeerd te worden. Dit moet ieder jaar bij de controle / onderhoud. Het vet is gewoon standaard watervast vet in de vetspuit ( denk aan bv agrarische toepassingen ) . Het niet smeren kan vervelende kosten opleveren omdat er dan een revisie set in de draagarm moet. Is prima te doen maar wel een klusje wat wat meer tijd in beslag neemt. Tip controleer ook goed de wielophanging op speling. Een F en TF worden steeds ouder en met name de lagers en de fusees en stuurkogels zijn een zwak punt met speling ( is dus APK afkeur ) als gevolg. Tevens adviseer ik je de auto goed uit te laten lijnen want dan is vaak de laatste keer in Longbridge gedaan.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Doorsmeren, wat allemaal?

#5
Dank je wel Peter! Goede tips.
Het smeren heb ik laten doen en 1 fusee kogel had teveel speling en is vervangen. Hij is nu glansrijk door de APK. Wel werd aangegeven dat de schokbrekers aan de voorzijde speling beginnen te vertonen oo de onderste bus. Dit was nog geen afkeur. Weet jij of dit gerepareerd kan worden? Of ben ik aan nieuwe schokdempers toe. Zou jammer zijn, want ze lekken niet en doen hun werk nog uitstekend ☺️

Re: Doorsmeren, wat allemaal?

#6
Hallo Marco en sorry voor mijn late reactie.

Fijn dat je TF veilig en goed door de APK is gekomen. Speling in de bussen van de schokdempers zien we vaak. Het wordt allemaal tenslotte oud he en ik weet zeker dat daardoor de wielophanging niet meer in de correctie stand staat zoals ze in Longbridge hadden bedoeld. Als je toe bent aan nieuwe schokdempers zou ik eens kijken naar alternatieven voor de originele Monroe units. Afgelopen zomer hebben we in het UK meer dan een halve dag met de twee engineers van MG-Rover aan tafel gezeten die het onderstel van jouw auto hebben ontworpen. Zij hebben ons helemaal bij gepraat in de in en outs van de ontwikkeling van de TF . We wisten al dat de Monroe units een kosten besparing waren en niet de beste zijn maar dat ze zo matig waren wisten wij ook niet. De heren vonden ze maar niets omdat zij ( en wij ook ) weten hoe strak een TF kan rijden. Een goed alternatief zijn de instelbare dempers van Spax of de dempers die voor de TF waren bedoeld waren namelijk de units van Bilstein. Helaas zijn de laatste niet de voordeligste maar ze zijn fantastisch. De Monroe units blinken niet uit in verfijning en zijn gewoon een compromis waar de MG-Rover voor heeft gekozen. Zelf hebben we vier TF'jes in onze collectie , een met de standaard Bilsteins, een met de sportieve Bilsteins, en twee met Spax dempers die totaal verschillend staan afgesteld. Nu staan de TF'jes in hun winterslaap maar vanaf het voorjaar ben je altijd welkom in Zijtaart ( gem Veghel ) om het zelf te ervaren en voor je zelf de juiste keuze te maken. Dan nog het antwoord op je vraag, de bussen van de dempers zijn het niet waard om te vervangen daar de prijs van nieuwe originele Monroe dempers heel schappelijk is. Als je het budget vriendelijker wilt oplossen dan heb ik nog een jong gebruikte set originele dempers voor je liggen. Let er wel op dat de bouten van de schokdempers 1x gebruikt mogen worden dus deze altijd vervangen als ze los zijn geweest.

Je kunt ook ons altijd bereiken voor vragen of advies op het adres van de onze MG Car Club : technical@mgfregister.nl
Iedereen aan de F & TF !!
cron