Na 11 jaar goed gefunctioneerd te hebben ging mijn autoradio een jaar geleden stuk. Van de winter mijn motor gereviseerd. En de radio laten repareren.
Ik heb geen foto’s gemaakt van hoe de bedrading aan de radio zat

. Toen ik de radio terug kreeg plus van de auto ( is massa) aan de min van de radio ( is ook massa) bevestigd en de min van van de auto aan de plus van de radio. Dit ging niet goed. Radio gaf en knal. De reparateur gaf ook aan dat ik niet kan.
Maar andersom wel. Maar dan doet zich het probleem voor dat mijn massadraad van mijn antenne ook aan de carrosserie zit ( via de bevestiging van de antenne) en die is positief en komt ook achter in de radio in de ijzeren body. Dat geeft kortsluiting als ik de min van de auto op de radio zet zoals de reparateur zei.

Nu heb ik ook de stekker van de antenne opnieuw gesoldeerd. Kan het zijn dat ik in dit geval alleen de binnendraad van de antennekabel moet bevestigen aan de stekker en de buiten draad(en) van het omhulsel van de antennekabel) niet moet gebruiken? Dat de radio ook op deze wijze al geaard is door de min van de auto op de achterkant van de radio? De radio is nu nog bij de reparateur. Kan dus ook niets testen, maar wil ook niet dat ik weer sluiting maak.
Wie kan mij van advies voorzien of dit gaat werken. Of zit ik helemaal verkeerd met wat ik van plan ben.
De oplossing om de auto om te bouwen van positief naar negatief geaard, ga ik niet doen omdat ik zoveel mogelijk de auto origineel wil houden.
Ik ben benieuwd naar reacties en adviezen.
Met groet
Geert-Jan