Plaatjes vertellen meer, ik heb ze uit het boek MG Electrical system van Rick Astley
In het eerste plaatje zie je de ontsteking tot ca 1974, met een 12 Volt bobine
In het tweede het latere systeem met een 6 Volt bobine met voorschakelweerstand
De truc is (niet te zien in de tekening) dat wanneer je de contactsleutel doordraait tot de startstand het startrelais op de startmotor geschakeld wordt.
Op dat moment krijgt de 6 Volt bobine rechtstreeks 12 Volt vanaf het startrelais en vonkt als een gek.
Zodra je de sleutel loslaat schakelt het startrelais uit en krijgt de bobine 6 Volt via de draad met weerstand.
Opm:
Voor Amerikaanse MG's werd dit systeem al eerder ingevoerd dan 1974 , zal '72 of '73 zijn geweest.
Het systeem komt voor zowel met als zonder dat extra relais ( nr 42 in de tekening)
De motor hoeft niet te lopen om de spanning over de bobine te testen, (beter voor de multimeter) gewoon contact aan (niet startstand) en kijken of je 6 of 12 volt op de bobine plus aansluiting hebt.
Als je 6 volt meet en bij doordraaien naar de contactstand duidelijk meer lijkt alles in orde.