Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#2
Dag Toine,
Als ik je vraag goed begrijp gaat er op een niet te verwachte moment het waarschuwingslampje voor een (te) warme motorruimte branden. Dit kan een aantal oorzaken hebben. De motorruimte is te warm omdat de fan die de motorruimte helpt om te koelen niet of niet op tijd gaat werken. De fan kan defect zijn. Je kunt dit gemakkelijk testen door de sensor die de fan aanstuurt er tijdelijk uit te halen. De sensor is te vinden rechts in de motorruimte net boven het expansievat van de koelvloeistof. Hij is gemonteerd tegen de bovenzijde van de motorruimte. Haal de sensor er uit. Start de motor. De fan dient dan meteen te gaan draaien. Werkt de fan goed dan kan de sensor zelf mogelijk niet of niet tijdig (te vroeg) een signaal geven voor koeling van de motoruimte. De sensor vervangen is dan nodig. Het reinigen van de sensor kan misschien (even) helpen maar de sensor is dan niet meer betrouwbaar. Vernieuwen is dan echt aan te bevelen. Nu gaf deze sensor waarschijnlijk een te vroeg signaal. Je kunt er maar beter niet aan denken wat er kan gebeuren als deze versleten sensor te laat de fan aanstuurt om te gaan koelen! Succes met het opsporen van de storing!
Groeten JW.

Re: storingslampje temperatuur motorruimte

#3
Tja, zo'n sensor kan kapot, maar ook de bekabeling naar de sensor is niet onverwoestbaar. Zeker boven de (hete) motor heeft die kabel wel wat te lijden. Je kunt eenvoudig controleren of de ventilator werkt door de bekabeling van de sensor los te nemen, (dat kan eenvoudig door de achterklep open te maken, het rooster weg te halen en dan horizontaal over het kleppendeksel te kijken, de sensor zit, zoals Jan Wijnen aangeeft, tegen het carroseriedeel gemonteerd) sensor los + contact aan = fan moet draaien. Normaal slaat de fan aan bij
Gezien je omschrijving denk ik echter vooralsnog aan een vuil contact of een kabelbreuk. (niet helemaal vreemd voor een auto die minimaal zo'n 17 jaar oud is.)
Kabelbreuk is geen contact = fan van de motorruimte draait = failsafe.

Overigens is er een andere, tweede, temperatuursensor die de fan vooraan aanstuurt. Daar kan het relais wel eens van blijven hangen echter ik zie geen opmerkingen over langzaam rijden en oplopende koelwatertemperaturen.
cron