Olie / oliekoeler

#1
Hallo lotgenoten. Ik wil graag wat wijzer worden.
Wij hebben een MG-B Roadster van 1974 ( van oorsprong een Amerikaan). Ik ben zelf best wel technisch met klassieke auto’s. maar zeker niet te beroerd en te eigenwijs om ‘n vraag te stellen.

Ik ga de rubber olieleidingen die van de motor en olie filter naar de oliekoeler lopen vervangen voor rvs gevlochten olieleidingen. De rubber olieleidingen die er nu nog in zitten zijn van twee verschillende afmetingen, de rvs gevlochten olieleidingen zijn allebei van dezelfde afmeting, dit is verder geen probleem volgens mij. De rubber leiding die van het olie filter naar de koeler loopt is ongeveer 57 cm en zit aangesloten op de linker aansluiting op de oliekoeler. De rubber olieleiding die van de motor af komt is 110 cm en zit op de rechter aansluiting op de oliekoeler. (Alles gezien als je voor de auto staat met je gezicht naar de voorruit)

Als ik de rvs gevlochten olieleidingen ga gebruiken en om de lengte geen probleem te laten zijn moet ik de olieleiding die van het olie filter af komt aan sluiten op de rechter aansluiting op de oliekoeler, vervolgens de de olieleiding die van de motor af komt op de linker aansluiting op de oliekoeler.

Mijn vraag 1- Kan dit zonder de oliekoeler 180 graden te draaien omdat de olieleidingen nu omgekeerd zijn, of moet ik de oliekoeler wel 180 graden draaien, volgens mij zit er in een oliekoeler geen aanvoer en retour ?

Mijn vraag 2- Moeten de olieleidingen en oliekoeler aangegoten worden met olie, of drukt de oliepomp de olie er wel doorheen ?

Mijn vraag 3- Als ik de olieleidingen en de oliekoeler moet aangieten, is dat dan extra olie op de normale olieververs beurt ?

Ik hoop dat jullie het allemaal nog kunnen volgen en een antwoord op mijn vragen hebben, alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Ad Coertjens.

Re: Olie / oliekoeler

#2
Beste Ad,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

1. Een omgekeerde doorstroom richting laat allerlei ongewenste sludgedeeltjes loskomen. Dus draai de oliekoeler om.
2. Aangieten hoeft niet, de pomp drukt de olie er binnen een paar tellen door.
3. Je verliest wat olie met de demontage van slangen en koeler. Ook het oliefiter loopt leeg. Na de eerste start en volledige druk uitzetten en na even wachten, oliepeilen en op niveau brengen. Dit is geen extra olie op je ververstermijn.

De oliekoeler is in ons klimaat eigenlijk niet nodig.

Succes met je klusje, Henny

Re: Olie / oliekoeler

#3
Ha Ad,
Ik ben met hetzelfde klusje bezig toevallig dus Henny zijn advies komt precies op tijd! Ik heb de oliekoeler ook gereinigd met wasbenzine en remmenreiniger tot er schone vloeistof uit kwam. Dat was eigenlijk de oorsprong van mijn klus omdat ik niet wist hoeveel troep erin zou zitten. Dus ik hoop dat ik van de sludge af ben. Ik spoel hem ook door bij olie verversen. En ik wilde de rubber grommets plaatsen in het radiatorscherm. Maar toen bleek een olieleiding vergaan en nu ga ik die allebei vervangen door RVS exemplaren. Ik heb de leidingen nog niet binnen van Octagon maar ze zijn wel verschillend van elkaar.
Zoals Henny al zegt is het puur cosmetisch want ik heb de oliekoeler afgedekt met twee alu plaatjes zodat de motor beter op temperatuur komt.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Olie / oliekoeler

#4
Henny hartelijk dank voor je antwoord, duidelijke taal zou ik zeggen, ik heb de oliekoeler ook goed schoon gemaakt met wasbenzine en het er ‘n nacht in laten staan, de buitenkant ook al de troep er af gehaald en goed door geblazen zodat alles goed open is. Ik zet de oliekoeler wel op een rubber plaatje zodat hij niet koud op de lak staat en de trillingen absorbeert.
Rutger jij ook succes met de klus, wat jij zegt, een plaatje er voor, zeker in de winter is ook een goed idee.
Mvg. Ad Coertjens.

Re: Olie / oliekoeler

#5
Als je een olie temparatuurmeter in je auto gemonteerd hebt schrik je er van hoe lang het duurt voordat de olie de eigenlijk vereiste temparatuur bereikt heeft. In de meeste gevallen blijft de olie in een B met oliekoeler te koud. Het is daarom een goed idee tussen de leidingen naar de koeler een olie thermostaat te monteren. De koeler werkt dan pas als de olie echt (te) warm wordt. De motor laten lopen zonder oliedruk is ook niet zo'n goed idee. Start liever eerst even zonder stroom op de bobine totdat de oliedrukmeter druk aan geeft. Ook een goed idee voor de koude start. Succes, Ton

Re: Olie / oliekoeler

#6
Er zijn twee typen oliekoeler bypass systemen, een goedkope die je tussen doorgeknipte -non-braided- rubber slangen kan zetten en een duurdere met thermostaatkleppen die met wartels gekoppeld wordt. Op die laatste heb je dus dubbele, kortere slangen met wartels nodig die alleen in braided versie geleverd worden. Gezien de hoge prijs van deze laatste oplossing heb ik er vanaf gezien om die aan te schaffen.
Elk najaar zet ik weer een stevig stuk karton voor mijn standaard 13 rij type oliekoeler en die gaat er pas in het voorjaar weer uit. Het oorspronkelijke hulpstuk van ooit BL om de oilekoeler volledig en rondom af te schermen wordt niet meer geleverd, maar is m.i. makkelijk na te maken, als je tenminste iets wil gebruiken dat meer overeenkomt met de OEM opzet van de fabriek. Dat latere B's kleinere 10 rij of helemaal geen oliekoeler meer hadden heeft te maken met het fors omlaag gebrachte vermogen van de B motor in de single carb versie voor de Amerikaanse maarkt. Minder vermogen betekent gewoon minder warmteontwikkeling.....

Re: Olie / oliekoeler

#7
Hallo Vrouwen en Mannen.
Dank voor jullie berichten en mee denken, ik ken zo’n goede thermostaat klep waar jullie over spreken, die zit er bij mijn mgb niet tussen en komt er ook niet tussen. Dat idee van de oliekoeler afschermen lijkt mij wel een goed idee, dan maak ik het van aluminium en dan zo dat ik het vanaf de zijkant over de oliekoeler kan schuiven en er ook weer gemakkelijk in de zomer er weer af kan halen. Ik ga het proberen. De klus met de olieleidingen is klaar, dus een a.p tje (afgewerkt product) Mvg. Ad

Re: Olie / oliekoeler

#8
20220131_150452.jpg
Ad, ik heb daarvoor bij gamma zo'n alu plaat gekocht van 100x50 cm 1 mm dik en lange RVS bouten met vleugelmoer. Daar maak je 2 plaatjes van die je met de bouten verbindt (zie foto). De binnenzijde met neopreenrubber bekleed.
Het restant aluminium is ideaal voor under dashboard liners en dichtmaken van de ongebruikte accubak zodat je er spullen in kunt stoppen.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Olie / oliekoeler

#10
200121 schreef:
31 jan 2022, 15:35
20220131_150452.jpg
Ad, ik heb daarvoor bij gamma zo'n alu plaat gekocht van 100x50 cm 1 mm dik en lange RVS bouten met vleugelmoer. Daar maak je 2 plaatjes van die je met de bouten verbindt (zie foto). De binnenzijde met neopreenrubber bekleed.
Het restant aluminium is ideaal voor under dashboard liners en dichtmaken van de ongebruikte accubak zodat je er spullen in kunt stoppen.
Mooie oplossing die aardig lijkt op de OEM overzet oplossing van BL ooit. Je vraagt alleen af of het tussen de alu plaatdelen en de koeler plaatsen van stukken karton de warnteoverdracht niet nòg kleiner maakt....
Zoiets zou aan de buitenzijde toch niet zichtbaar zijn en m.i. het proberen waard (karton hoeft niet vastgelijmd te worden gezien de klempassing van het geheel.....) :-D on
cron