Geluid bij lastwisselingen (clonk)

#1
Na het doorspitten van dit forum en MGEXP stel ik toch maar hier nogmaals de vraag omdat ik mijn casus niet echt kan vinden.
Wat is het geval. Als ik de auto in achteruit zet en de koppeling op laat komen hoor ik bij het in beweging komen ergens linksachter een geluid dat lijkt op een loszittende bevestiging. Het is niet de bekende droge clonk, meer een soort metalen oempf. Dat geluid hoor ik ook als ik van 3 naar 2 schakel en de koppeling wat bruusk laat opkomen, niet als ik het vloeiend doe. Ook bij plots gasgeven en gas loslaten in 2 hoor ik het. Er zit dus ergens iets los lijkt het dat dan tegen de body schuurt of klopt bij lastwisselingen op de achteras.
Ik kan het steeds reproduceren als ik rijd zoals boven omschreven dus het is niet incidenteel.

Tot nu toe kan ik niks geks vinden in de achterophanging. Ik heb spax dempers op de laagste stand staan. Bevestigingsrubbers van de veren en dempers zijn op het oog redelijk, ik ga de bouten nog natrekken van de bladveren bevestiging. De U-joints hebben geen speling, de spline van de aandrijfas wel een beetje. En ik weet dat de ophangrubbers van de versnellingsbak vervangen moeten worden, zeker de rubber ringen zijn vergaan.

De diff zelf heeft wel speling en hoor je duidelijk clonken als de auto achter op pootjes staat en je draait aan aandrijfas of wielen maar dat is een ander geluid.

Iemand een idee? Of is het gewoon het rijtje afwerken: ophangrubbers bak vervangen, alle bouten natrekken, dempers evt vervangen, diff speling opheffen, aandrijfas goed controleren.

Zelf heb ik het idee dat het de ophanging van de versnellingsbak is dus daar ga ik deze winter eerst mee aan de slag.
Laatst gewijzigd door Rutger Gooszen (200121) op 26 aug 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Geluid bij lastwisselingen (clonk)

#5
Ha Henk. Ja die post had ik wel gelezen maar ik hoor niks als ik over een hobbelige weg rijd of een drempel. De borgmoeren van de remtrommels zitten goed vast en er zit geen speling op. Maar ik merkte wel dat als de knock-off moer niet echt vast zit er ongeveer 1-2 mm rotatie zit op de splines linksachter met ook een clonk geluid. Als de moer goed is vastgeslagen dan niet. Dus het zouden toch de splines kunnen zijn in combinatie met een iets losse moer. Morgen maar eens testrijden.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Geluid bij lastwisselingen (clonk)

#7
Ja Wim, dank voor de tip. Ik heb altijd de krik eronder. Hij zit nu goed vast en met de handrem aangetrokken zit er geen beweging in het wiel op de hub en remtrommel.
Bij een testritje vandaag nog steeds hetzelfde geluid. Ik verdenk nu de voorste bushing van de bladveer links. Die ziet er toch niet al te best uit en als het rubber is vergaan dan beweegt de veer in zijn ophanging denk ik. Een andere verdachte is nog steeds de rubber ophanging van de versnellingsbak. En tenslotte zou het ook de spax demper kunnen zijn, maar op een klinkerweggetje met vaste snelheid hoor ik niks. Ik blijf zoeken.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Geluid bij lastwisselingen (clonk)

#8
Bij het vervangen van de achterschokbrekers viel het mij op dat de bevestigingsbout onder aan de linkerzijde tegen de uitlaat aan kan lopen. Hij zat met de draad naar de uitlaat gemonteerd en er zat een bus van 1 cm tussen. Er zit ook een slijtplek op de uitlaat. Ik verdenk deze nu van het genoemde geluid. Ik heb de schokbreker nu zonder bus gemonteerd (hij zit dan prima vertikaal in lijn dus die bus begrijp ik niet) met de kop van de bout aan de uitlaatzijde en nu is er 1 cm ruimte tussen bout en uitlaat.
Volgend jaar komt de test.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA