Na het doorspitten van dit forum en MGEXP stel ik toch maar hier nogmaals de vraag omdat ik mijn casus niet echt kan vinden.
Wat is het geval. Als ik de auto in achteruit zet en de koppeling op laat komen hoor ik bij het in beweging komen ergens linksachter een geluid dat lijkt op een loszittende bevestiging. Het is niet de bekende droge clonk, meer een soort metalen oempf. Dat geluid hoor ik ook als ik van 3 naar 2 schakel en de koppeling wat bruusk laat opkomen, niet als ik het vloeiend doe. Ook bij plots gasgeven en gas loslaten in 2 hoor ik het. Er zit dus ergens iets los lijkt het dat dan tegen de body schuurt of klopt bij lastwisselingen op de achteras.
Ik kan het steeds reproduceren als ik rijd zoals boven omschreven dus het is niet incidenteel.
Tot nu toe kan ik niks geks vinden in de achterophanging. Ik heb spax dempers op de laagste stand staan. Bevestigingsrubbers van de veren en dempers zijn op het oog redelijk, ik ga de bouten nog natrekken van de bladveren bevestiging. De U-joints hebben geen speling, de spline van de aandrijfas wel een beetje. En ik weet dat de ophangrubbers van de versnellingsbak vervangen moeten worden, zeker de rubber ringen zijn vergaan.
De diff zelf heeft wel speling en hoor je duidelijk clonken als de auto achter op pootjes staat en je draait aan aandrijfas of wielen maar dat is een ander geluid.
Iemand een idee? Of is het gewoon het rijtje afwerken: ophangrubbers bak vervangen, alle bouten natrekken, dempers evt vervangen, diff speling opheffen, aandrijfas goed controleren.
Zelf heb ik het idee dat het de ophanging van de versnellingsbak is dus daar ga ik deze winter eerst mee aan de slag.
Geluid bij lastwisselingen (clonk)
#1
Laatst gewijzigd door Rutger Gooszen (200121) op 26 aug 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes.
1974/7 MGB roadster USA
1974/7 MGB roadster USA