Rijhoogte MG B

#1
Beste forum gebruikers,

Weet iemand wat de correcte/standaard rijhoogte zou moeten zijn voor voor een chroombumper MG B?

Ik heb namelijk altijd al het idee gehad dat mijn auto wat hoog op zijn “pootjes” staat. Maar onlangs kwam ik een artikel tegen waarin stond aangegeven dat de rijhoogte tussen de 13,4-14 inch zou moeten zijn voor een chroombumper (gemeten op het midden van de naaf tot aan de onderzijde van de trimlijst op de flank).

Maar klopt deze informatie? Of weet 1 van jullie wat de standaard rijhoogte zou moeten zijn?

Vriendelijke groet,
Michael Scharff

Re: Rijhoogte MG B

#3
Hallo Michael,
Je bericht is wat verminkt! Je bedoelt waarschijnlijk de vrije ruimte onder de auto. Na de restauratie van mijn B (1967) vond ik hem ook te hoog staan. Ik heb verlagers bij de bladveren geplaatst. Hij zakt dan ongeveer twee centimeter. Om de vrije ruimte onder de auto iets te verbeteren heb ik de ovale middendemper vervangen door een sportdemper met ronde diameter. Ik heb ongeveer 12,5 cm vrije ruimte onder de demper. Ik pak alle verkeersdrempels etc. zonder problemen.

Re: Rijhoogte MG B

#6
MOSS E geeft die afstanden tussen midden van de wieldop tot onderkant strip aan in zijn lijsten voor veertypes aan de voorkant en afhankelijk van de productiedatum. Ooit ging BL namelijk eind 72 begin 73 dus nog in het chromebumper tijdperk over op iets langere voorveren om het indrukeffect op de zeireis naar de States te compenseren. Dat moment ging men voor ook van de AAH6451 naar de BHH1225 veerset over.
Die afstanden waren voor een CBB Tourer 36,5 respectievelijk 37 cm, maar een klein verschil dus. Zelf vond ik met die BHH veren een iets groter verschil, gelijk aan wat toen door BL genoemd werd: 1/2"
De achterkant waardes zijn nomaliter ietsje hoger, met normale 5 blads Tourer veren staat de wagen recht en helt vvaak na een paar jaar naar achteren. met GT veren onder een Tourer juist het eerste jaar sterker naar voren en dat verandert geleidelijk na maximaal één jaar naar een wat minder naar voren gerichte stand

Over de Rubber bumper modellen zeg ik verder alleen maar dat volgens MOSS E weer, dat er dan vóór slechts nòg een cenimeter bijkomt. Lijkt me ook te weinig overigens...

PS De vrije ruimte onder welke MGB dan ook wordt sterk bepaald door de laagst hangende unit, hetgeen meestal de uitlaat en vooral de middenpot is. Moeilijk om te zeggen en zeker niet ergens simpel terug te vinden en ook sterk afhankelijk van de belading van de wagen. De MOSS E cijfers zijn volgens mij voor normaal beladen wagens, dus met benzine en krik achterin, maar zonder bestuurder en passagier aan boord
cron