Achterschokbrekers

#1
Bij het vernieuwen van de bushes van de achterveren heb ik het idee dat mijn Spax dempers niet meer goed werken. Het viel me al op bij een rotonde dat de banden vrij snel gaan piepen dus daar maak ik uit op dat de wegligging minder is en de schokdemper de binnenband niet omlaag drukt.
Hoe kan je testen of een Spax nog goed werkt? Ik kan ze als ze los hangen gewoon op en neer duwen met wat moeite. Helemaal in en uit.

En als ze moeten worden vervangen wat dan te kiezen ? Oliegevulde koni (250 euro) en niet instelbaar. Of Gasgevulde GAZ (200 euro) of nieuwe spax (295) beide instelbaar?

Ja originele armstrong daar zweren sommigen bij maar dat wordt dan totaal 260 euro incl droplinks en ik heb geen inruil.

Iemand een advies?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Achterschokbrekers

#2
Een simpele schokbreker test is om met gemonteerde schokbrekers de wagen boven het wiel met 2 platte handen in te drukken. Bij een goede schokbreker staat de wagen na terugveren direct weer stil. Bij een slechte deint hij na.
Slechte bladveren ,slechte banden en onjuiste bandenspanning spelen natuurlijk ook een rol.

Re: Achterschokbrekers

#3
Ik herinner me dat die SPAX shocks gezien hun gaswerking weliswaar sneller reageren, maar veel minder lang meegaan dan die oliegevulde Koni's. Overigens zijn Koni's dacht ik na jaren gebruik wel nastelbaar, maar moet je ze dan aan één einde losnemen om ze te draaien, terwijl SPAX en GAZ die instelling via een instelwiel doen, waarbij de shock gewoon op zijn plek blijft

Zelf zal ik nooit van mijn Amstrong's afscheid nemen, na jaren discussie over telescopische versus armschokbrekers is het nu wel duidelijk dat het oorspronkelijke ontwerp van bladveren met interne wrijving in combinatie met armschokbrekers de beste is en blijft. Heb je daarentegen parabolische veren achter, dan is er aan zwaardere Kon's (helaas) niet te ontkomen.

Als de MG Onderdelendag doorgaat zoals gepland en Andy Jennings nog steeds vanuit Engeland overkomt heeft die vast wat droplinks in zijn sloopbakkken liggen. Duur hoeft dat niet te zijn. Lastig bij alle Amstrong schokbrekers, ook die voor de voorkant, is dat ze allemaal op dit moment niet nieuw leverbaar zijn, Dat laatste bleek ook voor mijn Amstrong aan de voorkant dit najaar zo te zijn.....

PS Schokbreker testen op de achterkant met die veerpakketten met interne wrijving is lastig, die interne wrijving dempt sowieso de beweging al tegen oscillatie. En garages of bandenbedrijven hebben niet langer de juiste testapparatuur voor het testen van klassieke wielophangingen die met bovenstaande rekening houden. Laat staan dat het met de hand de wagen bewegen meer biedt dan een basisgevoel: volgens mij merk je dan alleen wat als zowel de shocks als de veerpakketten aan hun einde levensduur zijn. Shocks losnemen en met de hand in en uit (of op en neer) bewegen geeft m.i. dan nog een betere indicatie..

Re: Achterschokbrekers

#4
Bedankt heren. Ik denk dat de originele bladveren er nog onder zitten (5+1) en ga eens meten of de kromming nog klopt maar bij indrukken deint de auto niet. Maar zoals Don zegt zijn die bladveren ook al aardig stijf van zichzelf. Ik hoop er te zijn op9 januari en op zich kosten nieuwe droplinks 40 euro dus dat valt mee. Maar gereviseerde Armstrongs zonder inruil zijn prijzig.
Ik ga me dus nog even verder verdiepen in de mogelijkheden. De auto staat voorlopig toch op poten.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Achterschokbrekers

#5
1 spax los gehaald en die kan ik helemaal indrukken en dan gebeurd er niks terwijl ik dacht dat een gasdemper vanzelf uitveert. Een oliedemper niet. Of werkt deze spax als een oliedemper?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Achterschokbrekers

#6
Schokbrekers bieden weerstand tegen verandering, maar hebben normaliter geen eigen veerwerking naar het neutrale punt van een wielophanging. Kortom het gaat om dynamische demping en dit principe heeft dus weinig van doen met olie versus gasdempingssystemen. Ook Amstrongs veren niet terug naar een bepaalde stand. De vraag is alleen of die Spax nog steeds direct stevige weerstand biedt tegen snel indrukken..

Re: Achterschokbrekers

#9
Hier het antwoord van Spax:

The best way to test is to turn the adjuster all the way anti clock wise and push the damper in and then turn the adjuster fully clockwise and do the same and there should be a difference in the resistance.
If there is no difference or the adjuster keeps turning and does not stop then the dampers will need to be replaced.

In mijn geval voel ik enig verschil in de twee uiterste standen bij indrukken en bij uittrekken is het wat duidelijker dus ik vermoed dat ze niet meer al te best zijn en mijn adjuster draait clockwise eindeloos door.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
cron