Re: Inbouwen overdrive 4 synchro in MGB GT 1970 Amerikaans model.

#2
Hallo Evert,
Voor een 1970 auto valt het wel mee.
De OD bak past gewoon op de plaats van de gewone versnellingsbak Hij is zelfs precies even lang zodat je dezelfde aandrijfas kunt gebruiken.
Je kunt wel het beste een kleine modificatie aan de ophangbeugel bij de demontabele dwarsbalk toepassen, anders krijg je de bevestigingsbouten nauwelijks gemonteerd
Zie bijgaande link uit de technische artikelenserie op deze website
https://mgcarclub.nl/download-technisch ... 4m6aLrbk1n
Deel 1 van die serie van 3 behandelt het uitbouwen van motor en versnellingsbak, ook wellicht handig, kijk op de site onder technische artikelen en type zoekwoord koppeling

Verder moet je het stuk kabelboom vanaf het schutbord rechts naar de aansluitingen op de versnellingsbak vervangen, dat stuk is gewoon standaard leverbaar bij de diverse onderdelen handelaren.
Op de gewone bak zit alleen een schakelaar voor de achteruitrijlichten, op de OD bak zit naast die aansluiting nog een tweede schakelaar die inschakelen van de OD in de 1ste en 2e versnelling blokkeert
daarvoor is een extra draad nodig, naar die schakelaar, aan de andere kant van die schakelaar gaat de draad dan naar het grote relais dat de overdrive in en uitschakelt
Ook moet je vanaf het contactslot een draad trekken naar de overdrive schakelaar op je dashboard, doe dat liefst met een relais ertussen.
Vanaf de OD schakelaar gaat een gele draad naar die nieuwe kabelboom, die ligt meestal al loos in de bestaande boom achter het dashboard. Monteer er een zwevende zekering in
Dan moet je het aandrijftandwieltjee voor de snelheids meter op de bak vervangen, klusje zelf is een fluitje van een cent maar het schijnt dat die tandwieltjes zeldzaam zijn.
Ook de telllerkabel zelf moet je vervangen door een langere, en er zijn geloof ik verschillende aansluitingen op dat tandwiel, haaks of niet.
Succes met inbouwen!

Bert

Re: Inbouwen overdrive 4 synchro in MGB GT 1970 Amerikaans model.

#3
Wat betreft het aandrijftandwieltje:
Als het aantal tanden van 20 naar 21 verandert bij gelijke diameter (en dus gelijke omtrek) van het tandwiel, zal onvermijdelijk de vorm van de tanden veranderen. Dus zal ook het wormwiel op de centrale as moeten worden vervangen (van rood naar blauw). Omdat dit géén fluitje van een cent is, wordt meestal de voorkeur gegeven aan het verwisselen van de snelheidsmeter ter aanpassing van het wegdraaigetal.