Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#2
Beste Aad,
Als je het zelf wilt doen: zet 'em op assteunen, kruip eronder en controleer de kruiskoppelingen van de aandrijf(cardan)as. Deze moeten in lijn staan en mogen geen speling vertonen. Is de aandrijfas in orde, verzeker je ervan dat er voldoende olie in de achteras is (niveau tot onder het vulgat) en controleer de speling op het differentieel. Als je met de handrem aangetrokken de flens van de aandrijfas  meer dan 10 mm op de omtrek van de flens kan verdraaien, is er reden tot zorg.
Een achteras reviseren is leuk, maar moeilijk en tijdrovend; beter ga je op zoek naar een goede gebruikte as. Let op, er zijn verschillende assen!
Groet, Steef.

Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#3
Als een achteras "klonkt" is het tijd om de drukringen in het planeetwielenstelsel te vervangen, maar een differentieel dat "zingt" wordt daar niet of nauwelijks mee geholpen. Vooral de latere Salisbury achteras vergt het nodige aan kennis om bv de pignon/kroonwiel speling goed af te stellen zonder de afstandsbus teveel in te drukken. Kortom een karwei dat de nodige expertise vergt en die is inmiddels erg schaars geworden.
Maar omdat op zich die achterassen wel lang meegaan sluit ik me bij het advies van Steef aan om een goede gebruikte achteras te zoeken, bv bij Schut in Soest (die sloopt al jaren MG's).

P{S Misschien heb je geluk en wordt het zingen door een te laag oliepeil veroorzaakt. Er moet 80W90 hypoid/EP olie en dan vooral in GL4 versie in (lastiger te vinden, GL5 kan je messing onderdelen beschadigen)
In dat geval wel checken of er simmerringen vernieuwd moeten worden (visuele inspectie op lekkage na het afnemen van de remtrommels)

Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#5
200078 schreef:
21 okt 2021, 12:05
Dank voor jullie advies. Ik ga er mee aan de slag.
Weet dat ook kogellagers kunnen zingen, maar dan moeten ze wel droog staan. Versleten kogellagers in het differentieel vervangen is overigens ook geen makkelijke klus, mijn MG monteur had er altijd de pest aan
Kortom een reden te meer om het olieniveau in de achteras met enige regelmaat te checken: staat die langdurig veel te laag dan ken je de oorzaak van je problemen.....

Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#7
200078 schreef:
23 okt 2021, 20:26
Nav het bericht van Steef de speling op de aandrijfas gecontroleerd. Dat is zeker meer dan 10 mm. Eerder 50 mm. Voldoende olie in de cadan. Denk toch aan een andere achteras.
Dan toch beginnen met het vervangen van de kruiskoppeling op die aandrijfas waar de meeste speling op zit? Geen groot karwei, mits je de lagercups er recht in weet te persen zonder naaldjes te verliezen.

Heb je die speling echter grotendeels op de pignonflens van de achteras geconstateerd, is er iets goed fout imet de pignon/kroonwiel speling in het differentieel en is een andere dus het beste....

Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#8
Dank voor de goede suggestie, maar ik vermoed dat de speling toch vooral in het differentieel zit. Bij het vastzetten van de aandrijfas voel je de speling bij het draaien van de wielen. Ik zie op internet diverse aanbiedingen van achterassen. Ook leveranciers als Octagon en MG parts bieden gereviseerde assen aan. Er zit dan wel een behoorlijk prijsverschil in. Waar moet ik op letten?

Re: Zingend geluid vanuit mijn achteras of cadan.

#9
Als ik het goed raad, gaat het om een auto uit 1973. Als alles nog origineel is en er dus geen veranderingen zijn aangebracht in de laatste 45 jaar, heb je een Salisbury(tube) as zonder stabilisatie stang en hoeven de steunen hiervoor dus niet aanwezig te zijn.
Een as voor spaakwielen is korter dan een as voor stalen wielen.
Als je een onbekende gebruikte as koopt (goedkoop maar riskant!) kun je letten op lekkage sporen bij de aandrijf flens en bij de wiel naven en op de speling op de aandrijf flens. Enkele milimeters op de omtrek van de flens is onvermijdelijk.
cron