haperende MGF 1.8

#1
Mijn MGF standaard 1,8 heeft last van hikken/inhouden tussen de 2000-3000 toeren. Je moet hem als het ware er doorheen trappen. Boven de 3000 toeren gaat het goed. Het euvel is in de tijd wat erger geworden. Het diagnosesysteem geeft geen foutmelding en diverse sensoren (krukas, lambdasonde etc) zijn gecontroleerd of vervangen. Ik rij vanzelfsprekend op premium 98 benzine en heb al regelmatig injectiereiniger er aan toegevoegd. Maar dat lost het niet op. Ik sta dus voor een raadsel. Heeft iemand ervaring?

MvGr
Han

Re: haperende MGF 1.8

#2
In principe drie dingen checken, lucht, brandstof, vonken...

Lucht: filter, vervuild gasklephuis, lekke vacuum leiding, lambda sonde.
Brandstof: pomp, filter, injectoren
Vonk: bougies (mind the gap!), kabels, bobine
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: haperende MGF 1.8

#3
Hallo Han,

Zonder diagnose is het niet volledig uit te sluiten maar je probleem kan of op een breuk in de kabel van de throttle position sensor naar de ecu wijzen wat wel meer voorkomt . Dit kun je testen door het motor inspectie paneel te verwijderen en bij een draaiende motor de stekker er uit te trekken . Er moet onmiddellijk een reactie in toerental komen want de MEMS mist nu een sensor en doet een aanname om te motor te laten draaien. Verandert er niets dan is dat niet het probleem. Ben ook benieuwd of het toerental soms spontaan omhoog gaat. Wat je ook zelf kunt doen is om bij een draaiende motor dezelfde kabelboom te bewegen om te kijken of de dezelfde reactie ( een mogelijk onderbreking door een breuk dus ) kunt oproepen. Nu de F & TF ouder worden zien we meer storingen in de kabelboom. Helaas braakt de MEMS ( = motor ecu ) dan wartaal bij de diagnose uit omdat hij er ook niks van kan maken en fout op fout begint te stapelen.

Als tweede ontsteking, jouw auto heeft een MEMS 1.9 motor electronica met rotor ontsteking . Ik mag hopen dat de kabels, kap, rotor en bobine en bougies niet net zo oud zijn als de je F iets wat we vaak zien. Controleer die en zeker of je rotor niet 'wiebelt' maar dat zie je aan de binnenkant van je verdeler kap. Krukassensor/nokkenas vervangen is zinloos want dat is een magneet en geen sensor die variabele waardes doorgeeft. Technisch gezien kan die niet kapot of iemand moet bijzonder lomp hebben gedaan. Injectoren, kan maar deze verslijten zeer langzaam en zijn erg robuust echte uitval zien we niet zo vaak.

Op zich is de MEMS 1.9 prima uit te lezen of is hij met een universele ODBII reader uitgelezen. Eigenlijk moet je MG-Rovers Testbook4 of P-Scan hebben want die kunnen overweg met het door MG-Rover gebruikte MEMS.

Hopelijk kun je er wat mee en stuur anders een mailtje naar technical@mgfregister.nl

Succes !

Peter van Poppel
Iedereen aan de F & TF !!

Re: haperende MGF 1.8

#4
Beste Peter en Wilfred bedankt voor jullie bijdragen. Veel punten heeft mijn monteur (garage Kranenburg in Oegstgeest, Top!) nagelopen en het probleem bleek te zitten in een niet goed functionerende brandstofpomp. Met een tijdelijke ruil merkte hij dat het probleem direct verholpen was. Hij leek meer trekkracht en vermogen te hebben als nooit te voren. De nieuwe brandstofpomp is in aantocht. Nogmaals dank voor jullie input.
Groet
Han
cron