Te lage laadspanning

#1
Ik heb een van de eerste rubber bumper MG-B uit 1974 en het volgende probleem.

Als de motor loopt en ik meet de spanning op mijn accu komt deze niet boven de 12,3 V.
Omdat een te lage laadspanning meestal in de dynamo zit heb ik hier een nieuwe voor gemonteerd.
Helaas geen verbetering.
Zelf een 2e nieuwe dynamo gaf hetzelfde resultaat.
Omdat de auto toch op bokken stond heb ik voor de zekerheid de kabel tussen de startmotor en de accu ook vervangen.
Deze zag er ook niet perfect uit, helaas nog steeds 12,3 V op de accu.
Nu heb ik i.p.v. de sigaretten aansteker een digitale meter gemonteerd om te kijken wat er tijden het rijden met de spanning gebeurt.
En het blijkt wanneer ik rem of mijn licht aan zet, de spanning met 1,5V daalt.
Tijdens het rijden van een grote rit, zag ik wel een keer dat spanning langzaam ging oplopen tot de 13,5-14,5V ???
De volgende dag helaas weer hetzelfde probleem.
De accu is 2 jaar oud.
Waar kan zou dit probleem kunnen zitten.

Gr,
Jaap

Re: Te lage laadspanning

#2
Waarom is niet meteen de accu gecheckt, de bedrijven doen dat gratis?! 2 jaar oud zegt niets, er kan een cel het hoekje om zijn.
Andere mogelijkheid is een forse sluiting ergens, maar dan zou de bedrading ergens gloeiend heet moeten worden, dan wel een zekering doen springen

Dynamo's werden na 1969 niet meer toegepast, nu zijn het al jarenlang alternators. Die laatste zijn begrensd door een electronisch regelcircuit. Bij hele hoge stromen haal je dan pas erg hoog toerental de normale laadspanning. Wie weet staat de accu inmiddels dan bijna te koken? Aan die dikke kabel merk je zoiets niet, die is op veel hogere startstromen gedimensioneerd. De allerlaatste18ACR alternator in aftermarket versie levert max, 65Watt Eerdere types 17ACR komen niet hoger dan 45 of 55Watt. Reken maar uit hoe dit rond 12-14 Volt op de maximale stroom uitwerkt

Laatste optie is een sluiting op de solenoid van de startmotor, dat kan ook een forse lekstroom opleveren. Had ik zelf ooit op 8Amps
Maar dan loopt de accu in één nacht al leeg en dat wordt niet gemeld

Re: Te lage laadspanning

#3
Achter op je wisselstroomdynamo zitten twee draden, een wat dikkere bruine en een dunnere bruin- gele
Sluit je voltmeter eens aan tussen die dikke bruine aansluiting en een goede massa en kijk wat je dan meet boven de 2000 toeren.
Is die spanning wel in orde , ca 14,5 volt, check dan die dikkere bruine draad, hij gaat naar de aansluiting op het startrelais waar ook de hele dikke draad vanaf de accu is aangesloten

Re: Te lage laadspanning

#4
@Don,
Wanneer toerental veranderd, veranderd de laadspanning niet mee.
M.b.t. het leeg lopen, klopt dit had ik niet gemeld.
Maar nu je het erover hebt, ja de accu loopt vrij snel leeg vandaar dat ik er in het verleden een schakelaar tussen gezet heb die ik uit zet als ik de auto ergens neer zet, zeker als hij in de garage staat.
Dus de solenoid zal ik binnenkort nakijken, ik had hier al mijn twijfels over gezien de staat hiervan.

@Bert,
De draden op de wisselstroomdynamo had ik ook gemeten, en kwam op ongeveer 14,5V.
De aansluiting van de bruine draad zit op de aansluiting die ook op de draad die naar de accu zit.

Re: Te lage laadspanning

#5
050018 schreef:
18 okt 2021, 20:00
@Don,
Wanneer toerental veranderd, veranderd de laadspanning niet mee.
M.b.t. het leeg lopen, klopt dit had ik niet gemeld.
Maar nu je het erover hebt, ja de accu loopt vrij snel leeg vandaar dat ik er in het verleden een schakelaar tussen gezet heb die ik uit zet als ik de auto ergens neer zet, zeker als hij in de garage staat.
Dus de solenoid zal ik binnenkort nakijken, ik had hier al mijn twijfels over gezien de staat hiervan.

@Bert,
De draden op de wisselstroomdynamo had ik ook gemeten, en kwam op ongeveer 14,5V.
De aansluiting van de bruine draad zit op de aansluiting die ook op de draad die naar de accu zit.
Positieve accupool de klem losnemen en eerst -met afgezet contact!- even aantikken: vonkt het dan lekt het fors. Met een multimeter op de 10Amperestand tussen klem en pool kan je ook de lekstroom meten.
Op die manier kwam ik aan die lekstroom van 8 Ampere ooit. Bij een B zonder rustgebruik moet die stroom nul zijn, latere RBB modellen hebben nog een klokje en soms een minieme stroom voor het radiogeheugen.
Allemaal stromen die niet hoger mogen komen 10-20mAmpère. Moderne wagenb stikken van de electronica met ruststromen, volgens mijn acculeverancier zo hoog dat een week stilstand al een lege accu oplevert

Dat je een scheidingsschakelaar tegen ontlading nodig hebt vind ik al een verontrustend signaal: is het de solenoid niet, dan stapsgewijze bruine en purperen draden ontkoppelen tot de stroom bijna nul wordt
Eén van de beruchte verborgen stroomtrekkers kan het lampje in de bagageruimte zijn: schakelt die niet af, zit er een 5 of soms 10Watt lampje constant stroom te trekken ( dus 0,5Amp =500mA of het dubbele)

Re: Te lage laadspanning

#7
050018 schreef:
20 okt 2021, 21:40
Don, bedankt voor dit advies.

Accupool los gehaald en geen vonk te zien.
Toch ook even gemeten met de multimeter, 1.5A.
Ik hoef me de komende tijd niet te vervelen :(
Ga op zoek waar dit vandaan komt.
Wordt vervolgt
Misschienn helpt het volgende: als er op zo'n forse lekstroom van 1500mAmp geen vonken getrokken worden (op onze Citroen Saxo was 20mAmp al voldoende voor kleine vonkjes) dan betekent dat er weinig zelfinductie en capaciteit op die lijn zit en juist een lage weerstand. Dat suggereert mij dat de sluiting niet in de uitlopers achter de zekeringen hoeft te zitten maar eerder in de circuits rondom de startmotor en alternator. Kortom van dikke kabel tussen accu en startermotor en all dikke bruine draden die constant onder spanning staan (en de purperen drdaden via een zekering als die geplaatst is)

Neem eerst eens de dikke bruine draden van de startmotor af en meet opnieuw: als de lekstroom blijft, dan is het de solenoid die lekt. Zo niet trek de onderste zekering naar de purperen draden en de stekker op de alternator. Verdwijnt de stroom dan connector op de alternator terug en opnieuw meten: komt hij terug dan is het de alternator. Zoniet zet de zekering terug en weer meten: komt hij dan pas terug heb je veel zoekwerk te doen; purper loopt bijvoorbeeld naar de claxons en daar had ik ooit een forse sluiting op . Zij het dat in mijn geval de 17/35Amp zekering erop doorbrandde. Andere purperen circuits voeden de sigaretenaansteker, het lichtje op de middenconsole en achter in de bagageruimte het lampje dat aangaat als de klep wordt geopend

PS Het spreekt vanzelf dat de ontstekingsschakelaar steeds af in de nulstand moet blijven zodat alles rond groene en witte circuits niet in deze test meedoet
cron