Eén troost voor MG-bezitters: de Citroën Saxo, "our other car" heeft altijd gedonder met een soortgelijke verbinding tussen de pyrotechnische spanner(s) in de voorstoelen en de bekabeling onder de stoel en deels de vloerbedekking door, richting het dashboard en de overige airbagbesturing. Citroën heeft daar een héél slechte connector tussengeplaatst en ook de zwakke twee-aderige kabel is slecht bestand tegen het heen en weer schuiven van de stoel. Continue knipperend airbag waarschuwingslampje (naam geen srs, maar onbekend) schijnt overigens geen APK-afkeuring op te leveren.
Na twee dure, maar enige jaren respijt gevende garage-ingrepen, zelf maar eens onder de stoel gedoken. Uiteindelijk was hier de beste aanpak om de knijpkoppelingen die de garage ipv de eerdere connector had aangebracht weer te verwijderen.
Astley's MGB Electrical Systems, een m.i. onmisbaar boek bevat ook algemene adviezen over electrische verbindindingen en één daarvan gaat over het vaak niet goed functioneren van knijpkoppelingetjes en draadkoppelaars met snijverbindingen op niet-massieve draden
Kortom deze verbindingen zijn nu goed doorgesoldeerd en ook is er een fiks stuk soepele dubbelkabel tussen de bestaande gezet en zijn de bestaande delen aan stoel en richting het dashboard nu terplaatse mechanisch gefixeerd. Gaat de stoel heen en weer, zijn de nieuwe, vele malen sterkere kabeldelen nu voor de verplaatsing verantwoordelijk
Mocht het probleem tòch nog eens een keer terugkeren, zal ik ook de beide uiteinden van die oorspronkelijke kabel óók door betere stukken kabel vervangen....
Wellicht niet alleen "ter lering ende vermaak" maar ook iets om als voorbeeld voor een MGF ingreep te dienen?
PS O ja, ipv het altijd loslatende gewone isolatieband gebruik ik sinds kort dat speciale spul dat aan zichzelf hecht en door wamte vanzelf steeds vaster komt te zitten