Gezocht cilinderkop MGB motortype 18GG

#1
Net een MBG aangeschaft en start direct met pech!
De cilinderkop van mijn MGB is gescheurd.
Wie heeft een goed advies voor me?
Kop vernieuwen of laten lassen?
Bij vernieuwen kiezen voor geheel nieuwe kop of gebruikte originele?
Wie heeft een cilinderkop voor me?

Ik zie de reacties graag tegemoet.

Grt,
Frank Schers
06 3003 6453

PS ik wil wel foto toevoegen van de gescheurde cilinderkop, maar weet niet hoe dit moet.

Re: Gezocht cilinderkop MGB motortype 18GG

#2
Beste Frank,

De kop lassen is vaak niet mogelijk en gezien de kosten, inclusief nabewerken, vlakken en revisie, eigenlijk geen optie.
John van MG Cap in Austerlitz kan je zeker aan een nieuwe helpen. Het nummer van de complete kop voor de 18GG is; 48G318LF. (Ivory Searl)
Bestellen in de UK kan ook. MSC parts levert hem erg voordelig,
Je mist dan wel het goede advies van John. Monteer hem met een goede kwaliteit pakking en nieuwe kopmoeren.

Succes, Henny Beumer

Re: Gezocht cilinderkop MGB motortype 18GG

#3
Hoi Henny,

Dank voor je reactie.
Nieuwe kop is inderdaad wat ik ook in gedachte had.
Je geeft aan ook meteen nieuwe kopmoeren te monteren.
Is het verstandig als alles los zit om nog meer onderdelen uit voorzorg te vervangen.
De auto heb ik 1 maand geleden overgenomen en weet natuurlijk niet wat de staat van alles is.
Als ziet het er wel allemaal goed en netjes uit.

Grt,
Frank

Re: Gezocht cilinderkop MGB motortype 18GG

#4
Beste Frank,

Dit is een lastige vraag om zo te beantwoorden. Dat het er onder de motorkap netjes uitziet zegt niet alles. Veel restauraties beperken zich tot het mooi schoonmaken en opnieuw voorzien van een verflaagje.
Vraag aan jou is, hoever jou technische kennis gaat en of je de klus zelf uitvoert?
Ikzelf ben van de leer dat je alles wat je los neemt eerst netjes in orde maakt alvorens je het er weer opschroeft. Denk b.v aan de staat van de carburateurs. Het koelsysteem etc..
Vervang zo wie zo alle pakkingen en borgmiddelen. Monteer de spruitstukken met de originele messing moeren, idem de uitlaatflenzen.

Succes, Henny

Re: Gezocht cilinderkop MGB motortype 18GG

#5
Een nieuwe cil.kop van MSC is een goede keus. Ze leveren 3 types. Alle 3 met de grote inlaatkleppen.
Jammer genoeg zijn ze niet voorzien van de MGC klep seals op de klepstelen. Als je een klepveertang hebt, gemakkelijk
zelf te doen. Klep seals kosten niet veel. Als de kop eraf is demonteer de zijdeksels en inspecteer de stoterstangen en de nokvolgers. Meestal zijn deze geput. Vervang ze door het laatste type van de 18V motoren. Het eerste type van de G motoren zijn net heipalen. Bij vervanging door 18V heb je wel langere stoterstangen nodig. Dit alles is geen dure investering. Verwijder alle tapeinden waarmee de cilinderkop bevestigd wordt. Doe dit netjes en niet met een tang.
2 moeren gebruiken of een speciale klemdop aanschaffen. Maak alles goed schoon. Eventueel na tappen. Met een soevereinboor een schuine kant aan brengen in het draadgat en tevens aan de corresponderende gaten in de cilinderkop. Monteer nadat de het cilinderblokvlak goed schoon is de tapeinden weer. Zet ze niet vast zoals laatst in MG Nieuws stond. Hiermee vervorm je het cilinderblok materiaal. Monteer de nieuwe nolvolgers met cam lube. En smeer de nieuwe koppakking zeker niet in met Blue Hylomar. Dat is daar niet voor bedoeld. Dit alles even in grote lijnen.