Adviesvraag nieuwe banden MGF

#1
Hallo F-rijders

Gisteren op weg naar Brabant voor een familieweekend kreeg ik een lekke band rechtsvoor. Doordat ik een stuk door de vluchtstrook moest rijden is de band zo beschadigd dat deze niet meer te repareren is. Na perfecte hulp van de ANWB terug naar huis op het reservewiel en met de gezinsauto opnieuw naar Brabant. (Nog diverse MG's rond Oisterwijk gezien die de Octagon reden. Wat een mooie dag daarvoor.)

Omdat ik nu beide voorbanden moet vervangen overweeg ik om ook gelijk de achterbanden te vervangen. Reden is dat deze relatief oud zijn, volgens de jaarcode 2013. Ook omdat voor en achter verschillende merken band gemonteerd zijn. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar dit destijds zo gedaan. Is het nog steeds zo dat de Toyo Proxes een van de betere en betaalbare banden is voor de MGF?
De MGF is een VVC van 2000 met 16" velgen. De MGF wordt niet extreem gereden. Graag jullie advies.
groet,
Henk

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#2
Niet iedere Toyo is optimaal maar het kan een goede keus zijn. Je initiatief voor de achterbanden is zeker verstandig. Let ook op de bandenspanning. Klubs die banden verkopen zetten je rondom vaak standaard op 2,5 bar. Dat werkt voor een MGF niet. Voor 1,8 bar of wat hoger als dat je voorkeur is (proberen dat kun je voelen) en achter ca 0,3 bar hoger dan voor. Dat verschil moet je echt wel hebben. En inderdaad rondom zelfde merk, zelfde type en uit dezelfde fabriek (dus niet Japan en Maleisie mixen, daar gaat het bij Toyo nog wel eens mis.

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#3
Hallo Kasper,
Dank voor je uitleg. De ANWB wilde me na de wielwissel op pad sturen met 2.3 bar in de voorbanden. Ik rijd altijd met 1.9 voor en 2.3 achter. De ANWB man heeft dus het reservewiel, dat iets te zacht was, keurig op 1.9 gezet. Hij was wel verrast.
Als ik voor de Toyo's ga zal ik opletten dat ze uit hetzelfde fabricage land komen. Een bedrijf gaf aan dat Vredestein ook een optie zou kunnen zijn.
groet,
Henk

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#4
De F EN TF zijn door het middenmotor concept kritisch op de banden, koop het liefst Toyo Proxes TR1 of Falken ZIEX 914 banden. Zelf had ik Pirelli Zero Nero banden op mijn F, nu Toyo's op de TF. De Pirelli banden worden ook veel onder de Toyota MR2 gemonteerd, erg fijne "plakband" maar slijt wat harder.

Banden van 2013 zou ik zeker vervangen, 8 jaar is ronduit bejaard, 5 jaar is al een redelijk kritische grens naar mijn mening. In ieder geval altijd Extra Load banden monteren (ivm de stijvere zijwangen waardoor ze onder belasting minder vervormen). Goedkope Chinese banden zijn legendarisch gevaarlijk.

Officieel zijn alleen de Toyo's en Falken banden goedgekeurd door MG, de originele Dunlop banden zijn al heel lang niet meer verkrijgbaar.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#6
Dank Wilfred voor jouw advies. De banden met stijvere zijwangen zijn een goede tip.
Inderdaad Kasper mijn voorbanden zijn ook Goodyears en het leek altijd of de auto wat zoekerig was. Wellicht is dit met een complete set van hetzelfde merk opgelost.
Vanmiddag sprak ik bij toeval een eigenaar van een F bij mij in de buurt en die reed sinds enige tijd met veel tevredenheid op de Toyo's.

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#7
Tja, ieder zijn voorkeur. ik heb dus wel een foute combi van Toyo's op m'n F en dat zorgt ervoor dat de auto achter erg graag een stapje opzij wil zetten. Na meer dan 20 jaar heb ik ervaringen met verschillende banden, waarvan vele niet meer verkrijgbaar, maar ik ben door deze misser volledig op Toyo's afgebrand. Helaas zijn op 15" mijn favoriete Yokohama's niet meer verkrijgbaar, anders wist ik het wel. Bandenkeuze wordt overigens meer en meer een issue voor zowel de F als TF. wielen worden steeds groter, zeker voor sportievere auto's zorgt dat ervoor dat men de kleine maten uit het assortiment schrapt. Helaas zijn onze auto's gewoon erg gevoelig voor een juiste type band.

Re: Adviesvraag nieuwe banden MGF

#10
Ik heb de garage even gebeld en ze gaven dat als er toch problemen zijn die opgelost worden. De maten zijn 195 en 215. Hoogte maat moet ik checken morgen. Ook contact gezocht met Toyo. Die gaven aan dat de problemen uit het verleden niet meer voorkomen. Ik ga het testen de komende tijd. Overigens rijd ik nooit harder dan wettelijk toegestaan dus de limiet zal ik niet vinden.
cron