versnellingspookknop

#1
goedemorgen,

ik heb momenteel een MOMO versnellingspookknop in mijn MG-F (1998) deze is onderhand aan vervanging toe, het is de "houten" versie met een metalen ring.
nu heb ik het liefst natuurlijk weer een MOMO terug, maar helaas is deze nergens meer te vinden, ook de standaard kanalen leveren iets op.

heeft iemand op het forum misschien nog zon knop liggen?

en anders wat zou een mooi alternatief zijn / wat voor een knop hebben andere formum leden.

mvg, Nanning.

Re: versnellingspookknop

#4
Meneer Nanning,

Een advies, gooi de knop NIET weg. Die is van de de fabriek alleen in de "75 Anniversary MGF en de Goodwood Green "80 Anniversary geleverd. Deze is vaak gezocht en onder ons gezegd niet goedkoop laat staan te vinden want veel MGF/TF liefhebbers willen hem graag in hun auto hebben
Een tip De knop kan prima opnieuw worden gelakt/gepolitoerd en het schakelpatroon is nog nieuw te krijgen zodat hij er weer jaaaaren tegen aan kan.
Iedereen aan de F & TF !!

Re: versnellingspookknop

#5
Hoi Peter,

ik had al begrepen dat het een zeldzame pookknop is.
Ik ben nu aan het kijken of het inderdaad gerestaureerd kan worden. want de knop is wel heel alleen ziet het er een beet smoetsig uit.
Helaas heb ik nog geen mooie alternatief gevonden. de zwarte die jonathan vermeld is toch minder mooi dan de houten.

nanning

Re: versnellingspookknop

#6
Meneer Nanning,

De knop is volledig uit elkaar te nemen ( hebben wij en vrienden van ons ook gedaan ). Ik weet niet wat uw vaardigheden zijn maar als u handig bent hoeft u alleen het houten deel te schuren en meerder keren opnieuw te spuiten met een bij voorkeur een 2 componenten lak. Uiteraard kunt u dat ook professioneel laten doen. De metalen ring met de boutjes kunt u gewoon in dezelfde aluminium kleur ( laten ) overspuiten als de boutjes met zijn verwijderd. Mooi klusje voor de winter !!

Succes
Iedereen aan de F & TF !!

Re: versnellingspookknop

#7
Beste Peter,
hier even een update, heb inderdaad de knop uit elkaar gehaald en geschuurd, daarna met blanke lak overspoten. het resultaat is schitterend (al vind ik dat zelf) zie fotos voor en na.

nog een vraagje, ik kan nergens het schakel patroon vinden heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden. mijn hoop was gevestigd op Houten maar dat gaat hem niet woren.

gr nanning.
20220522_142159.jpg
20220521_140119.jpg

Re: versnellingspookknop

#8
Dit is erg mooi geworden Nanning. Leuk om te zien en te lezen dat je met hulp van anderen op deze plaats je eigen project met een mooi resultaat kunt afronden.
Hopelijk kun je het ook snel definitief afsluiten met een nieuw schakelpatroon.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: versnellingspookknop

#9
beste Nanning,

misschien kan ik je helpen aan zo'n schema. Ik ben lang op zoek geweest op het internet. Toen ik het schema voor mijn groene TF 80th anniversary eindelijk vond, heb ik er meteen een aantal gekocht in de veronderstelling dat er wel meer MG rijders daar ooit belangstelling voor zouden hebben. Dat is inmiddels gebleken, zoals Peter al aangaf.

groet,
Jos
Bijlagen
20220727_171630.jpg

Re: versnellingspookknop

#15
Het is gelukt Jos. Ik ontdekte nu wel waarom dat schakelpatroontje bij deze koppen vaak weg is. Het zelfklevende laagje aan de achterkant is niet betrouwbaar, ook al omdat de ondergrond niet geheel vlak is. Ik heb het kleeflaagje verwijderd met wasbenzine en daarna een druppeltje kit gebruikt om het vast te plakken. Uit ervaring wist ik dat je bij dit soort zachte emblemen niet alle lijmsoorten kunt gebruiken. Bijv. secondelijm Bisonkit, polymeerkit, kunnen het materiaal beschadigen of de cijfertjes onleesbaar maken. Ik gebruikte daarom witte acrylaatkit. Als je daar wat te veel van gebruikt, kun je dat direct met water schoonmaken. Het after-market patroontje verschilt iets van het origineel; Het heeft geen witte achtergrond en het is een fractie groter. Op de foto zie je links de houten Momo kop met een opnieuw aangebracht origineel patroontje en rechts een Momo knop met zwart (kunst)leer en het niet-originele patroontje. Zo deel ik mijn ervaring in de hoop dat een ander er wat aan heeft...
Bijlagen
Momo knobs L=wood R=leather.jpg
cron