Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#1
Beste MG-vrienden,

Vandaag ben ik lid geworden van de MG Car Club.
Drie maanden terug kocht ik een mooie racing green 2001 MGF met crème interieur en ik ben daar enorm blij mee. Wát een leuke auto is dat!
Past ook goed bij de dagelijkse gebruiks-Brit (Jaguar S-Type) en de twee Britse 900 Triple tweewielers (Triumph Trophy en Daytona). Een mooi Brits voertuigpark!

Van de week was het tijd voor de APK en een beurt. En nieuwe banden, hoewel het qua profiel nog net kon. Maar de DOT-codes wezen uit dat de banden zo’n 8 jaar oud waren en er dus wel eens af mochten.
Ik heb er 16 inch op liggen en ik had 205/45 Continental Sport Contact 2 achter en 195/45 Minerva Radial F105 voor.

Deze zijn vervangen door Toyo Proxes TR1 215/40 rondom (conform fabrieksvoorschrift) en de auto is uitgelijnd.
Vanmiddag opgehaald en helaas moet ik zeggen dat ik nogal underwhelmed ben over de prestaties.
Met het vorige setje kon ik de auto altijd een bocht in gooien en voelde je precies waar de grens lag. Ik heb nu het idee dat met name de voorwielen zoekerig geworden zijn. Ook lijkt er meer flex in de wangen te zitten zodat er iets meer vertraging in zit als je instuurt.

Om kort te gaan, mijn MG stuurt niet meer zo lekker als ie deed.
Kan het zijn dat smallere voorbanden het verschil gaan maken? Ze zijn tenslotte 3 cm per kant breder nu. De spanning was rondom 2,5 bar (wel warm gemeten).

Zijn er mensen met ervaring op dit vlak?

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#2
hoi Rolf,
zelf rijd ik een TF met 16 inch banden. Toen ik mijn TF kocht zaten daar rondom 215/40 Yokohama banden op. Hetzelfde zoekerig effect. Reed waardeloos en ik durfde bochten om die reden niet snel te nemen. Vervangen door nieuwe Toyo's maar dan conform fabriekspecificatie: 195/45 voor en 215/40 achter. Spanning voir 1,8 bar en achter 2,5 bar. Een wereld van verschil!
groet,
Jos

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#3
Ik had 16" Toyo's op mijn F uit 1998, deze waren vrij oud en ik had er al twee keer (bijna) mee achterstevoren gestaan bij vochtig weer. Ik heb ze daarna vervangen voor een set verse Pirelli Zero Nero's, echt hele fijne banden waarbij ik zelfs niet in de buurt van de grens kwam.

Beide sets bij mij overigens in 195/45 vóór en 215/40 áchter, de TF configuratie, dus nadrukkelijk NIET conform boekje. Banden moeten eigenlijk ook niet ouder zijn dan 5-6 jaar. Onder mijn huidige TF nieuwe Toyo's en die bevallen behoorlijk goed.

Ik heb van de Engelse fora wel begrepen dat 215/40-16 rondom vaak een wat zoekerig weggedrag oplevert, zeker bij spoorvorming. Tevens is het zo dat de uitlijngegevens bij sommige apparatuur niet kloppen voor de F en TF.

Het boekje zegt overigens het volgende over de koude bandenspanning bij 215/40-16 banden op de F:
Vóór 1.7 Bar
Achter 1.9 Bar

Mij beviel 1.8 vóór en 2.0 bar achter het best voor allround rijden, inclusief rammelende klinker weggetjes. Die van jou zijn denk ik op de standaard (te hoge) bandenboerenspanning gezet, pas dat eerst aan.
Laatst gewijzigd door Wilfred Zweverink (180092) op 04 aug 2021, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#4
Best Jos en Wilfred,

Hartelijk dank voor jullie adviezen. Mijn idee was inderdaad dat de officiële fabrieksspecificatie van 215 rondom niet lekker werkt. De banden staan nu op 2,5 bar rondom, dus die ga ik eerst aanpassen.

Zolang je de gens niet opzoekt is er niet veel aan de hand en is de auto er comfortabeler op geworden qua vering. Eerst die bandenspanning en dan kan ik eventueel altijd voor nog 195 onder laten leggen. Hou ik die 215’s als reserve voor als ze achter weg zijn.

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#7
120159 schreef:
03 aug 2021, 14:23
leuke discussie.

ik heb 215/40 ZR 16 Continental Sport Contact 2 rondom met voor en achter 2.2 bar. waar ik geen enkel moment het idee heb dat ik grip mis.
dus ik zou er wat lucht uit kunnen laten voor nog meer grip?
Volgens het boekje zou dat echt te hoog zijn, zie mijn vorige post. Dat impliceert dat hij vóór een halve Bar te hoog is wat stuiterig aan zou voelen. Achter zit je "maar" drie tiende te hoog.

Het hangt echter ook af van het merk en type band (compound, hoe stug is de zijwand van de Conti's etc), ik zou echt beginnen ze op de opgegeven fabriekswaarde te zetten, kijken hoe dat bevalt. En dan wat gaan spelen.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#9
Beste Rolf

Zowel de latere MGF'jes en de uiteraard de TF hebben andere banden maten en spanning voor en achter. Deze auto's zijn bijzonder kieskeurig op merk en type band zonder dat je automatisch een bank moet beroven voor de aanschaf.
We hebben contact met Andy Wilkens die bij MG Rover de suspension set-up deed voor de alle MG Rover producten . Zijn relaas is vorig jaar verschenen in het MG blad onder de titel help mijn TF spoort niet. Daarin deed hij dezelfde test met banden die nu op de markt zijn. En daar komen twee merken en types bovendrijven en jouw Toyo banden zitten daar ook bij maar dan wel graag in de goede maat en bandenspanning want echt dat maakt het verschil tussen een dweil en en strak rijdende auto. Verder ga ik er van uit dat de verbollen en het hydragas systeem correct werkt want daar schort het nog al een aan.
Wil je dat artikel alsnog lezen geef een seintje dan stuur ik het door
Iedereen aan de F & TF !!

Re: Splinternieuwe Toyo-banden vallen tegen

#13
Wat betreft het type band, ik had het stuk toen het uitkwam al gelezen.
Toen ik de F kocht zaten de sportcontact er al onder. sindsdien alleen maar dezelfde terug gekocht, dus ik ben eigenlijk niets anders gewend.
dus ben enorm benieuwd naar het verlagen van de bandenspanning.
Het wordt een mooi zonnige dag vandaag dus ik ga vandaag eens spelen met de F. zal eerst eens beginnen met het verlagen van de bandenspanning 1.8 / 1.9.

gr nanning