Compressie MGB Motor

#1
Hoi Jan en Don

Jan schreef motor met compressie 100/100/100/75
En wat te doen om te rijden op moderne benzine.

Compresiedruk hoge compressiemotor is 160 PSI
Compressiedruk lage compressiemotor is 130 PSI

Je vermeld aanschaf MGB voor onderdelen.Vragen mijnerzijds
Vermoed dat de motor lange tijd niet op bedrijfstemp. is geweest.
Oude olie bevat.Compressiemeting met koude motor.

Is de meting gedaan warme motor[dit moet voor een goede compressiemeting.]
Dan ben ik bang dat de motor rijp is voor een revisie.Drukken zijn te laag en cil.nr 4 is over de datum.
Misschien gebroken compressieveren of gewoon alles versleten.Of defecte/vervuilde klep zoals Don reeds stelde.
Dan ook gelijk hoge compressie zuigers laten monteren.
Cilinderkop is [mits nog de orginele] de uitvoering met de grotere inlaatkleppen.[41,3 mm]
Moet wel worden vervangen door een loodvrije uitvoering.
De export B.s naar de U.S konden op loodvrij rijden omdat ze ver waren terug getuned.
Oftewel flink minder vermogen.

In afwachting van eventuele verdere vragen
Groet
Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 20 dec 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Compressie MGB Motor

#2
850008 schreef:Hoi Jan en Don


Compresiedruk lage compressiemotor is 160 PSI
Compressiedruk hoge compressiemotor is 130 PSI
Even LC en HC omdraaien natuurlijk, die minimum waarde van 120PSI voor LC zo uit mijn geheugen zat in de buurt. Inderdaad zoals Hans stelt, aanpakken die motor is toch het beste zelfs als alles alsnog 100PSI wordt.

Vermoedelijk zijn de hoofdlagers ook al aardig versleten, heb je geluk en is de krukas nog OK, dan kan een motorrevisiebedrijf daar met nieuwe hoofd- en drijfstanglagers best wat moois van maken.. :lol:

Re: Compressie MGB Motor

#3
Bij toeval kom ik je reactie tegen.
Voor mij is de nieuwe website nog vol verassingen.
Vroeger kreeg ik nog een mail als er op mijn tekst werd gereageerd.
Ik heb de motor nu laten starten en de compressie is plotsklaps allemaal naar 160 psi gestegen.
Ik ga deze motor nu verder op reserve leggen, want ik weet nu dat hij goed is.
Dank voor je aanwijzingen.
Jan Borgonjen

Re: Compressie MGB Motor

#5
090003 schreef:Hallo forum leden,
Wie weet wat ik allemaal zou moeten /kunnen doen om de MGB motor optimaal aan te passen qua vermogen.
Ik ben zeer benieuwd.
Jan Borgonjen

Jan,
Ik zou eens met Paul Mol praten. Die heeft een perfect Osselli blokje (B) en de 123 vervangen door een CSI ontsteking. Er ging een wereld voor hem open. De motor werd van juiste naalden voorzien en heeft over het gehele toerenbereik de juiste lucht brandstof verhouding waaordoor je het max eruit kan halen.

Succes Rob

PS Misschien is het wat voor jullie praatavond , CSI komt graag langs en laat je de mogelijkheden zien. Ze zitten in Apeldoorn.
Groet Rob
790007

Re: Compressie MGB Motor

#6
CSI komt graag langs??

Heb gevraagd of ze in Zeeland op een Regio avond uitleg over de CSI wilden geven.

Maar dit was te ver voor de firma.?

Heb overigens toch een goede discussie per e-mail met Wim gehad.
Was in het geheel niet negatief over de 123 . Ik vemoed dat hij zelf ook aan de wieg heeft gestaan van de 123.
En dat de CSI weer een nieuwe variant is.

Hans Geertse

Re: Compressie MGB Motor

#7
850008 schreef:Was in het geheel niet negatief over de 123 . Ik vemoed dat hij zelf ook aan de wieg heeft gestaan van de 123.
En dat de CSI weer een nieuwe variant is.

Hans Geertse

Hij blijft zeer beleeft dat weten we. Maar als je ziet wat hij weet en doet voor een ontsteking zijn goedkeuring kan wegdragen van gode installatie en juiste afstelling zie je het verschil. Hij kiest ook zelf zijn dealers en traint hen en leidt ze op dit in tegenstelling tot gewoon dozen schuiven bij 123.
Hij heeft een enorm marktaandeel in Mini's en de sportive rijders die echt vermogen willen halen uit de goede vonk en afstelling.
En ja te ver kan ik mij iets bij voorstellen, maar ja 123 heb ik nog nergens gezien maar dat zal wel aan mij liggen.
Groet Rob
Groet Rob
790007

Re: Compressie MGB Motor

#8
090003 schreef:Hallo forum leden,
Wie weet wat ik allemaal zou moeten /kunnen doen om de MGB motor optimaal aan te passen qua vermogen.
Ik ben zeer benieuwd.
Jan Borgonjen
`

Wat ik van de CSI-ontsteking vooral waardeer, is dat zij allerlei types leveren, met en zonder vacuumvervroeging en ook in diverse behuizingen (dus voor de B zowel met een 25D als een 45D huis). Daarmee krijg je moderne electronica in een zo klassiek mogelijke verpakking. En op hun site staat een document met de vele, ooit door B(L)MC/Leyland gebruikte vervroegingscurves. Dus kan je zelf een stand op die CSI-unit kiezen die een curve oplevert, passende op je blok. Bij elke oude curve staat hun eigen instellingsnummer vermeld.

Zelf blijf ik nog wel enige jaren met een klassieke 45D rijden, maar àls ik overga dan naar CSI... :P

Correctie mei 2013: tussentijds overgestapt naar de Accuspark oplossing in mijn 45D. Weg klassieke puntjes en hun 10.000km vervanging. Vergt maar 30€ investering en gaat hij onderweg kapot, dan heb je met de oude puntjes bij je een terugvalmogelijkheid. Die je ook nog statisch kan stellen, 123, CSI of Accuspark moet je dynamisch afregelen en vergen dus een stroboscoop of een reserve-unit bij je :o