850008 schreef:Bij deze ook een reactie mijnerzijds.
1) Bij problemen met een niet goed meer uit te balanceren Rostyl wielen gewoon op zoek gaan naar andere. Er zijn er genoeg in de aanbieding.
2) Inderdaad alleen uitbalanceren op de 4 boutgaten.
3) Als banden monteer ik de laatste jaren Michelin Energy Saver.
Maar heb de laatste tijd het idee dat Continental Michelin aan het voorbij streven is.
4) Als banden spanning[MGB] met de modernere banden hanteer ik voor 2.4 bar en
achter 2.2 bar. Voor de MGC 2.5/2.6bar.
Groet
Hans Geertse
Welkom Hans, "nice to have you on board again":
1) inderdaad, dat slingerwiel lag gisteren al bij Avalex in de afvalbak en een ongebruikt beter exemplaar staat al klaar (even droger weer afwachten om te kijken welke van mijn relatief nieuwere wielen nu het minste slingert, linksvoor kan al niet beter, nu rechtsvoor nog)
2) ja, dat van die boutgaten hoor ik toch het meeste, stond ook in ons blad. Volgens Coen Kymmel speelt ook het perfect vlak zijn aan de achterzijde een (wellicht kleinere?) rol.
3) ik had in eerste instantie Michelin Energy savers in gedachten op 175/70 versie, maar originaliteit is ook wat waard. Dus echte Michelin 155R14 in de klassieke 80 hoogte leken me een leuk aanbod van MGCC mede-lid Frank. Per slot van rekening was en is 155R14 80 de oorspronkelijk bij Tourers voorgeschreven maat vanuit BMC/Leyland. Ik ben er ooit in 1978 mee begonnen en heb daarna de iets hogere XAS 155R14 84 jarenlang ingezet (helaas niet bij te kopen toen er twee lekke banden aan kwamen)
NB Als je de testen zo leest schijnt Continental er bij zomerbanden net iets beter uit te komen, maar Michelin en Continental willen per bandenmaat wel eens stuivertje te wisselen om de eerste plaats
4) Moderne banden vergen inderdaad hogere bandenspanningen. Volgens mij moet de spanning hoger zijn naarmate de band minder hoogte heeft. Mijn wat overmaatse XAS 165R14 84 deden het op voor 1,6 en achter 1,8 al jaren uitstekend. Gevoelsmatig denk ik bij 80 hoogte aan 1,8 rondom of 1,8 voor en 2,0 achter (Michelin zelf adviseert niet meer, maar verwijst helaas alleen nog maar door).
Wat ik me wel afvraag is of de wielophanging van de B met zijn archaïsche armschokbrekers en bladveren achter met die lagere banden niet teveel "voor zijn kiezen krijgt", immers de band zelf veert nauwelijks meer en dus gaan alle hobbels de wagenvering in. M.i. zou je de B dan op de snelst mogelijk werkende schokbrekers moeten zetten, dus voor en achter gasgedempt (SPAX'n dus, helaas met hun Engelse kwaliteit meegeleverd). Vloeistofgedempte KONI's zouden -theoretisch althans- hier geen meerwaarde op Amstrongs + bladveren bieden. Zo'n ombouw heb ik er overigens absoluut niet voor over.
Nog twee zaken die me bij Henze zijn opgevallen: hoewel zij niet meer dynamisch aan de as kunnen stabiliseren, zijn er nog wel degelijk bedrijven die dat nog steeds aanbieden. Bij Engelse wagens met hun grove fabricagetoleranties zal dat een voordeel zijn. Verder viel me op dat de uitlijning opeens naast de bekende rode waarde op het linker wiel er ook twee in rood aangaf op het rechter wiel. Wie weet ten onrechte door lagerspeling + wielkromming? Die haal ik dus beide weg.
Vroeger lijnde Henze uit met units die op de wielen werden gezet, waarbij het wiel tussentijds kon worden verdraaid om te zien hoe de waarden zich gedroegen. Zo kom je stand afhankelijke afwijkingen simpel op het spoor. Nu staat de wagen bij hen gewoon op vaste plateaus en dus met de wielen in een vaste positie, m.i. een slechtere methode.
Wetende dat voorwielaandrijving steeds normaler wordt en oude autoconstructies uitsterven, kan ik wel begrijpen dat zij daar normaliter goed mee kunnen werken, alleen voor onze B's dat een verslechtering.
Rostyles blijven toch mijn wens gezien originaliteit. De duurdere Chrome exemplaren weet ik ook nog nog te koop, maar die kwamen oorspronkelijk pas later in mijn bouwjaar er in. En daar horen ook die RVS quarterlights bij, helaas nooit gekocht toen dat nog héél betaalbaar was
NB Volgens Coen moet hoe stijver de voorwielophanging is, des te minder het toe-spoor moet zijn. Zelf heb ik al jaren de V8 bussen en de rubbers in de trunnion bushes zijn nadien een keer vervangen.