MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#1
MGB (1967) start niet door problemen met startmotor. Ik hoor alleen de klik van het startrelais en verder blijft het stil. Accu is vrij nieuw en vol. Startrelais lijkt in orde.

Met bougies eruit draait de startmotor de onbelaste motor rustig rond. Zodra een bougie wordt ingedraaid draait startmotor een stukje en stopt zodra deze de compressie in die cilinder moet overwinnen. Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad en/of suggesties hoe dit op te lossen?

Pieter Buijs

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#2
Lijkt op een te hoge overgangsweerstand in de solenoid, of onderbroken wikkelingen in de rotor. Helaas kan je in de oudere wagens niet die moderne startmotoren met permanente magneten gebruiken.
In principe moet je naast de klik van het startrelais ook de beweging van de bendix en de solenoid schakelaar horen, deze starter is immers niet "pre-engaged"...

Ik ben toch bang dat je aan een nieuwe startmotor moet geloven, maar eerst vooraf alle verbindingen nalopen voor zo'n uitgaaf heeft natuurlijk altijd zin. En kijken of de starterkrans en bendix niet beschadigd zijn
Volgens mij kan je revisiesetjes kopen voor de borstels en de solenoid contacten..

PS Misschien weet een ander MGCC lid of er speciale high torque starters voor deze oud configuratie te koop zijn (Hi-Torque zijn altijd behoorlijk prijzig)

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#3
Dag Pieter,
Als je een voltmeter hebt, is het simpel; als je een MG hebt en geen voltmeter moet je er omgaand een aanschaffen.
Meet met één meetklem aan de carrosserie en de andere meetklem aan de motor(massa). Als je hier TIJDENS HET STARTEN een spanning meet van meer dan een halve volt, is je motormassa kabel niet in orde.
Is dit wel in orde, meet dan met één meetklem aan massa en de andere meetklem aan de dikke kabelaansluiting op de startmotor: hier meet je minstens 12 volt en tijdens het starten minstens 9 volt.
Meet je hier 9 volt of meer tijdens het starten en de startmotor draait niet: startmotor reviseren.
Meet je hier aanmerkelijk minder dan 9 volt tijdens het starten: accukabelklem en accu controleren.
Nou, dat is toch te doen hè,  groet, Steef.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#4
Dag Don,
Dag Steef,

Dank voor het meedenken. Ik heb de tests uitgevoerd.
Spanning motor-carrosserie tijdens starten = 0,17 volt. Dus dat lijkt goed
Spanning onbelaste accu = 12,5 Volt
Spanning tijdens onbelast starten (bougies eruit) = 9,85 Volt
Met een bougie gemonteerd stopt de startmotor direct zodra in de betreffende cilinder compressie moet worden opgebouwd en zakt de spanning helemaal naar 7,7 Volt. Wat zegt dit?

In afwachting jullie antwoord, groeten
Pieter

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#6
Dag Steef,

Over de accupolen meet ik tijdens starten 10,6 Volt. Is dat niet te weinig?
Heb daarna de massa-accupool via hulpstartkabel direct aan het motorblok gekoppeld. De spanning over de startmotor wordt dan 9,1 Volt, maar ook dat is nog steeds onvoldoende om de motor met gemonteerde bougie (dus compressie) rond te krijgen. Het klinkt ietsje frisser, maar na enkele omwentelingen stopt de startmotor. Vervolgens accu bij garagebedrijf laten doormeten met als conclusie "goed genoeg", geen schade.

Wordt vervolgd, groeten
Pieter

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#7
10,6 Volt accu klemspanning is echt te weinig. Als de accu "goed" getest is moet die eerst worden bijgeladen. Dat je met de hulp massakabel (goed bezig!) een verbetering van 7,7 naar 9,1 volt krijgt, werpt toch ook een lichte verdenking op de motor/chassis massakabel. Dat de startmotor op 9,1 volt de motor niet door de compressie krijgt geeft ook te denken.
Een spannings verlies van 1,5 volt over de kabel is bij deze hoge stroom niet abnormaal. Als de startmotor niet stinkt (bloedheet wordt), zou ik beginnen met de kabel aansluitingen goed te reinigen (plus zowel als min-aan chassis), de accu volledig te laden en het dan nog eens te proberen. Als het dan nog niet lukt met minstens 10 volt aan de startmotor zal je toch de starter moeten reviseren.
Hout moet!

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#9
Dag Steef,

Vandaag weer gemeten
Nieuwe accu volgeladen. Massakabel van accupool direct naar motorblok. Ingang startrelais direct op accupool.
Op accupolen gemeten. Volgeladen 12,98 Volt, starten zonder bougies 11,00 Volt, Starten met bougies (op het moment dat ie vastloopt) 9,68 Volt
Op startrelais gemeten. Volgeladen 12,80 Volt, starten zonder bougies 10,20 Volt, Starten met bougies (op het moment dat ie vastloopt) 8,15 Volt

Welke conclusie kan hier uit getrokken worden?
Ben benieuwd naar je antwoord. Groeten
Pieter

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#10
Was even weg.
Onbelaste accu klemspanning van 12,98 volt is goed. Belaste accu klemspanning van 9,68 volt is onmogelijk laag. Als je accu niet "goed" getest was zou ik zeggen: inwendige weerstand accu veel te hoog (gesulfeerd). De startmotor draait wel begrijp ik, zonder te stinken; kortsluiting in de starter is dus niet aannemelijk.
Als je de mogelijkheid hebt en het aandurft sluit dan een andere accu via twee losse startkabels rechtstreeks op de startmotor aan zonder tussenkomst van het startrelais, maar doe dit UITERST VOORZICHTIG! Als de starter dan nog moeite heeft om door de compressie te draaien is 'ie echt stuk. Draait 'ie dan vlot rond, ga dan met de rode kabelklem terug naar de ingangsaansluiting van het relais, draait 'ie nu niet meer vlot door de compressie, dan is het startrelais de verdachte. Maar doe het asjeblieft erg voorzichtig, want je kunt flinke vonken trekken zo rechtstreeks van de accu.
Geeft dit een goed start resultaat, dan is echt je oorspronkelijke accu kaduuk.
Als dit geen duidelijkheid geeft, weet ik het ook niet meer. Misschien meldt Hennie Beumer zich nog (als hij niet met vacantie is).
Ben benieuwd, Steef.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#11
Beste Pieter, beste Steef,

Oke, of de startmotor of de accu. Een startmotor wordt meestal eerst wat weigerachtig. Je schrijft dat je accu nieuw is. Ik zou eerst simpel starten met een tweede auto en dikke startkabels. Hulpauto laten draaien. Hiermee creeren we voldoende koudstartvermogen. Doet hij dan, accu laten testen. Zo, niet startmotor demonteren (reviseren is vaak de moeite niet) en of vervangen. De GXE4441 is al te koop voor rond de 100 euro. Ik monteer altijd het nieuwe kleine model. En controleer alle massa punten vooraf, Ik heb vaak meegemaakt dat die de problemen gaven.

Groet, Henny Beumer

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#12
Ook met accu van een aantal jaren oud had ik altijd wel minstens 11Volt bij starten op het circuit staan (spanning gemeten op de aansteker). Dan nog: aangezien dit een 1967 wagen betreft, blijf ik erbij de de latere, kleine startmotor hier helaas niet toegepast kan worden. MOSS E geeft voor 1967/3 synchro het type GXE4418Z voor de gereviseerde versie weer en de dure high torque als GXE44418X als alternatief. Alle latere 1968 en verdere modellen zijn GXE4441Z voor de gereviseerde en GXE4441B voor het kleine model. Die laatste met zijn permanente magneten is maar €100, maar past helaas niet op een 3 synchrowagen uit 1967

PS Ik heb bij accuproblemen op onze "andere wagen" ontdekt dat het testen van accu's op hoge startstromen niet meer plaatsvindt met een dik soort koperen band over de klemmen. Men meet tegenwoordig onbelast. Kortom de acculeverancier kàn bij startproblemen fout zitten met zijn analyse, maar gezien de leeftijd van meer dan 50 jaar op de startmotor heb je wel de schijn tegen denk ik zo...

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#14
Beste Steef, Henny en Don,

Vanavond met amperemeter de stroom gemeten. Deze is bij starten zonder bougies 150 A. Er staat dan 9,5 Volt over de startmotor. Dus levert de startmotor, lijkt mij, veel te veel vermogen. Ik ben bang dat ik naar een mechanische oorzaak moet zoeken. De starterkrans kan ik alleen maar aan de achterkant zien. Mijn type startmotor trekt het tandwieltje naar voren. Wat adviseren jullie? De motor eruit voor inspectie?

Ben benieuwd naar jullie reactie. Groeten,
Pieter

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#15
090125 schreef:
21 jun 2021, 21:16
Beste Steef, Henny en Don,

Vanavond met amperemeter de stroom gemeten. Deze is bij starten zonder bougies 150 A. Er staat dan 9,5 Volt over de startmotor. Dus levert de startmotor, lijkt mij, veel te veel vermogen. Ik ben bang dat ik naar een mechanische oorzaak moet zoeken. De starterkrans kan ik alleen maar aan de achterkant zien. Mijn type startmotor trekt het tandwieltje naar voren. Wat adviseren jullie? De motor eruit voor inspectie?

Ben benieuwd naar jullie reactie. Groeten,
Pieter
150 Amps zonder een te overwinnen compressie is wel erg hoog, deze waarde hoort m.i. bij een motor onder compressie. Het uittakelen van de motor alleen om de starterkrans te controleren is ook zo wat. Zelf heb ik deze klus tweemaal met forse inspanning mijnerzijds en helemaal in mijn eentje uitgevoerd. Gezien die ervaringen zou ik zelf er het geld voor een nieuwe startmotor wel voor over hebben om dit te vermijden Werkt het dan nog niet heb je in ieder geval een goede starter en een reden om opnieuw de discussie met de acculeverancier te beginnen. Nogmaals heb je een 3 of 4 synchrobak in je 1967 MGB, dit bepaalt je startertype?!

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#18
090125 schreef:
22 jun 2021, 16:08
Heb daarvoor een ratel nodig op de poelie. Voelt zonder compressie ook enigszins onregelmatig. Lukt niet met draaien via de V-snaar. Dynamo en waterpomp draaien vrij.
I heb ooit een grote ring/steek sleutel in de juist inch maat voor gekocht en daar met een slijpschijf het steekdeel eraf geslepen, De bedoeling was dan bij kleppenstellen de motor licht te kunnen draaien, zonder aan de fanriem te hoeven trekken, dat me overigens toch niet lukte. Nu stel ik kleppen weer met ingeschakelde versnelling en trekken & duwen aan de wagen. Gaat ook vrij zwaar moet ik zeggen en inderdaad onregelmatig...

Kortom zo licht op de hand vind ik een B motor niet lopen met de bougies eruit; op mijn startmotor draait hij overigens dan als een tierelier bij compressiemetingen op één cylinder per keer

PS Ik zie overigens geen reden om mijn advies te wijzigen om het naar oorzaken raden te staken en gewoon een nieuwe startmotor te monteren; is > 50 jaar levensduur niet lang genoeg?
(Ik heb hier dacht ik ergens in mijn garage nog een 2M100 starter liggen die intermitterend dan weer wel en dan weer niet meteen ontwaakte na elke winterpauze; na 33 jaar gewoon vervangen zo'n 15 jaar terug)

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#21
Oei, dat valt tegen, dit wordt een lang verhaal. De starter is goed, als je 100% zeker bent van de accu en de kabelverbindingen moet je, zoals je al vreesde, rekening houden met een mechanische oorzaak.
Ik heb wel eens gehoord over uitgelopen axiale krukaslagers. Dit zijn halve maantjes naast het middelste krukaslager die de axiale speling van de krukas bepalen. Als het ingetrapt houden van de koppeling tijdens het starten duidelijk invloed heeft (verbetering geeft) zou dat een aanwijzing zijn.
Je kunt dan de krukaspoelie voelbaar van voor naar achter bewegen.
Je kunt het altijd even proberen. Erg spijtig, dat het toch niet eenvoudig blijkt te zijn. Het wordt steeds moeilijker om op afstand nog iets zinnigs bij te dragen. We bijven meedenken.
Is het eigenlijk ontstaan tijdens gebruik, of na lange stilstand?
Laatst gewijzigd door Steef van den Brink (110183) op 01 jul 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#22
Wij bezitten onze MG nu 11 jaar. Rijden veel gaan ook met de MG op vakantie.

Vorige week op de terugweg van een ritje, was er een merkwaardige start (voorlopig de laatste). De startmotor stopte ineens met het sleuteltje nog in de start stand, maar net genoeg om de motor te laten draaien. We zijn veilig thuisgekomen. Motor liep prachtig, niks afwijkend gehoord, maar wilde thuis niet meer starten.

Over anderhalve week ga ik bij een vriend met takel de motor eruit halen.

Dank voor meedenken. Ik blijf jullie informeren. Groeten,
Pieter

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#23
Twee vragen/opmerkingen.
1)
Kan het zijn dat je contacten in het contactslot het begeven hebben en een grote overgangsweerstand hebben bij de startstroom?
Dit kan je testen door bij een botenzaak een stevige drukknop te halen en daar twee stukken draad aan te zetten.
de ene aan de bruine draad in het zekering kastje, permanente spanning, de andere op het contact op het startrelais met de rood-witte draad die van het contatctslot komt
Contact aan zodat benzinepomp en bobine spanning hebben, en dan de drukknop indrukken. Je overbrugt nu de startstand van het contatcslot.
2)
Heb je al geprobeerd om de auto met twee man domweg aan te duwen? als dat makkelijk gaat zal er weinig mis zijn met de motor.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#24
Denk dat Bert een goed voorstel heeft. Denk ook dat er met de motor niets mis is. Een drukknop is niet nodig.
Pak een stukje draad van 10 cm. Desnoods monteer je er passende connectors aan. Contact aan en maak verbinding met de door Bert genoemde bruine draad en de rood witte. Zelf heb ik altijd zo.n stukje draad met connectors voor de pak indien nodig in de werkplaats of voor onderweg. Diverse keren meegemaakt dat het start gedeelte van het contactslot defect was met genoemde gevolgen.

Re: MGB startmotor krijgt de motor niet rond

#25
090125 schreef:
20 jun 2021, 13:39
Dag Steef,

Vandaag weer gemeten
Nieuwe accu volgeladen. Massakabel van accupool direct naar motorblok. Ingang startrelais direct op accupool.
Op accupolen gemeten. Volgeladen 12,98 Volt, starten zonder bougies 11,00 Volt, Starten met bougies (op het moment dat ie vastloopt) 9,68 Volt
Op startrelais gemeten. Volgeladen 12,80 Volt, starten zonder bougies 10,20 Volt, Starten met bougies (op het moment dat ie vastloopt) 8,15 Volt

Welke conclusie kan hier uit getrokken worden?
Ben benieuwd naar je antwoord. Groeten
Pieter

Bert,
Startkabels rechtstreeks op de motor massa en op de aansluiting van het startrelais.
Zoals je ziet, zijn we dit station al enige tijd gepasseerd, misschien moet je het hele verhaal toch even lezen. Ook als hetaanduwen lukt, start hij nog niet.