Ervaring moderne benzine

#1
Recent onze Midget gestart voor zijn laatste APK. Afgelopen jaar zo goed als niet mee gereden. Dat starten ging zeer moeizaam.Eenmaal een beetje op gang liep de motor min of meer oncontroleerbaar en ging zijn eigen weg.
Deze motor kreeg i.v.m hoog tuning gehalte altijd benzine met 102 octaan .Dacht dat dit spul wat langer houdbaar was.
Dus niet,toen ik de naalden van de carburateurs bekeek schrok ik van de aanslag op deze.
Een beige gekleurde aanslag wat aanvoelde als schuurpapier .
Carburateurs verwijderd en verdere controle liet zien dat met name de vlotterkamers [HIF 4 caburateurs] deze aanslag lieten zien.
Aanslag laat zich ook nog niet zo gemakkelijk verwijderen. Staalwol en remmen reiniger gebruikt.
Daarna de brandstof tank leeg gepompt.
Opnieuw gevuld met oct. 98 i.v.m niet meer te verkrijgen van 102.
Motor liep na montage van de weer schone carb . als vanouds.
Doseer nu in alle auto.s Rislone .Een maal in de tank gedoseerd werkt het 8000 km en beschermt alle brandstof componenten tegen aanslag en corrosie.
En tank vooral oct,. 98.
Hans Geertse

Re: Ervaring moderne benzine

#2
Enige tijd geleden heb ik een aantal uit de USA afkomstige video's op YouTube bekeken die over het gebruik van diverse soorten benzine gaan, zowel naar onderscheid in octaangehalte (zij gebruiken daar een RON/MON gemiddelde voor overigens) en naar diverse percentages in ethanol (de E5, E10 en E85 versies). Opvallend genoeg waren de verschillen in vermogen en in hoevere een motorblok wordt aangetast door ethanol nihil. Héél anders was de analyse op wat brandstoffen kunnen uithalen met de materialen in de benzinetoevoer, van tank tot en met carburateurs. Kortom, wij denken vaak dat het al of niet aantasten van benzineslangen het enige zorgpunt is, maar de werkelijkheid is anders. Met name onze oldtimers hebben materialen aan boord die behoorlijk kunnen worden aangetast. Safety fast is hier om the blijven rijden met ethanolvrije benzine in de hoogste beschikbare octaanversie. De E5 met RON 98 ofwel Super plus zoals men ze elders in EUropa wel noemt van zowel BP met zijn Ultimate en SHELL met zijn V Power zijn èn ethanolvrij èn voldoende in octaangehalte. Vorig jaar merkte ik bij mijn inrijrondtocht in Nederland dat pompen dichterbij de Duitse grens openlijker hun ethanolvrij aanprijzen dan hier in de randstad. Geen wonder want in Duitsland wordt Shell V Power zowel ethanolvrij als in het octaangehalte van 100 uitgeleverd. Hier in Nederland was V Power lang slechts RON 97, maar men schijnt inmiddels op de gebruikelijkere RON98 te hebben gestandaardiseerd

Re: Ervaring moderne benzine

#5
160146 schreef:
03 aug 2020, 12:57
BP Ultimate 98 met octaanbooster erbij en vervroeging 2/ 3 graden teruggedraaid t.o.v. 102 voorheen gaat voorlopig goed.
In principe heeft een B motor geen RON 100 of hoger octaangehalte nodig. Als de eerste motoren kon je zelfs op RON95 afstellen, zie Haynes. Twincam MGA was het laatste model dat minstens 100 nodig had
Ik heb zelf geen enkele moeite om met BP Ultimate een relatief hoge vervroegingswaarde in te stellen (20 graden op 1000 tpm en een maximum van 35 graden op 3500 tpm).

Ooit met die RON 98 versus 95 discussie uit de MKI tijd, zat er twee graden verschil op de statische afstelling (8 ipv 10 graden BTDC bij RON 95 gebruik.....)
Ik heb zelf in de zeventiger jaren ook wel een tijd met 17,5 graden op 1000tpm gewerkt, omdat ik bij gebrek aan een goede strobelamp niet op de hogere toerentallen kon checken

Re: Ervaring moderne benzine

#6
Hans, vrijdag ook Rislone erin gedaan en hij loopt super erop!!! Ook bij 35 graden zonder oliekoeler en met enkel reguliere motorfan niet warmer dan 100 graden! Loopt ook niet meer na en betere power! Ongeveer als 102 octane race benzine!!!! Wel toegevoegd terwijl er al Octane booster in de tank zat.

Re: Ervaring moderne benzine

#8
Niet alleen voor oldtimers is het troep! Mijn vriend heeft een audi A5 met inspuiting uit 2012. Omdat de ethanol een hogere temperatuur veroorzaakt werkt de ethanol in combinatie met de inspuiting als een soort snijbrander op de zuigerkop. Helemaal als het aluminium is natuurlijk. Twee zuigers waren al zodanig ingebrand dat er bijna een gat in zat. Hele motor moest worden gereviseerd!
Nog los van de bossen die ze elders kappen om gewassen voor ethanol te verbouwen......zodat wij lekker milieuvriendelijk kunnen rijden met een schoon geweten?

Tot nu toe gooi ik er V-power in met Castrol loodvervanger. Bij onze pomp in Zandvoort staat er expliciet Ohne Ethanol bij voor onze Duitste gasten :-)
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Ervaring moderne benzine

#9
Met 5-10% ethanol? Dat lijkt me sterk. Verbrande zuigers komen voor bij een pingelende motor.

Even gegoogled kom je terecht bij Paul Ireland: https://www.express.co.uk/life-style/ca ... ine-damage, en die heeft wel geinige dingen gedaan met ouwe blokkies en moderne sappies. Het stuk stata bol van de "could be's". Een Audi uit 2012 gaat hier toch niet kapot van?

Anyway, off-topic natuurlijk :-) Ik kieper maar gewoon 98 van de BP in mijn BGT. Pingelt hij gelijk niet meer!

Re: Ervaring moderne benzine

#11
Toch maar weer eens een discussie hierover omdat de prijzen voor Shell Vpower inmiddels de 2 euro gepasseerd zijn.
Ik heb een 74 USA MGB met lage compressie motor (672ZL). Volgens het boekje moet er RON 92 in, dus pingelen is geen probleem met euro 95 E10. Blijft over de ethanoldiscussie maar ik gooi er standaard Castrol Valvemaster loodvervanger bij die ook een ethanol stabiliser is.
Ik rijd minstens een keer per week een rondje in het seizoen dus sta niet lang stil en kan zorgen dat voor de winter de tank is gevuld met Shell V power 98.
Mijn benzinetank is schoon, de pomp is modern (Hardy) en de rubberslangen zijn modern. Alleen de metalen leidingen en de HIF carburateurs blijven over (maar ook daar kunnen moderne rubbers in en die ga ik toch een service beurt geven dit jaar).
Moet ik dan nog bang zijn voor schade door E10? (ook Henny Beumer geeft aan dat de verhalen zwaar overdreven worden (mits je de auto niet een jaar stil zet, maar dat geldt voor een moderne auto ook met E10 want die verouderd nu eenmaal sneller))
Wie heeft er echt aantoonbaar slechte ervaringen met E10 in een MGB als je regelmatig rijdt en genoeg hebt aan RON95?
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Ervaring moderne benzine

#12
De meeste klassieke MG's rijden maximaal 5.000 km per jaar, vaak ook het maximale wat door de verzekering is toegelaten.
5.000 km met een gebruik van 1:10 (mijn B's zijn zuiniger) geeft een verbruik van 500 liter benzine op jaarbasis,
Het prijsverschil tussen E10 en de ethanol vrije 98"s (BP, Shell en Esso) is zo'n E 0,20 per liter is dus circa E 100,00 besparing op jaarbasis met dat 95 mengsel..
Vergeet niet dat je auto beter presteert op deze ethanol vrije benzine, ethanol voegt niets toe in het verbrandingsproces aan de prestatie dus zelfs minder zuinig in het gebruik om dezelfde reden.
Terzijde met een goedgevulde maag presteer je toch zelf ook beter dan op een rijstcrackertje met een plakje Milner ?
Indien die E 100,00 op jaarbasis een probleem zijn is het wellicht een goede reden om je af te vragen of je met de juiste hobby bezig bent.

Re: Ervaring moderne benzine

#13
In principe moet je dus op die €100 verschil nog zao'n 5-10% in mindering brengen voor de lagere energieinhoud van E10 mengsel, want je gaat méér tanken. Zelfs op "onze andere wagen" een splinternieuwe Citroen C3 tank ik nog steeds E5, omdat hij totnutoe vooral voor korte stadsritjes wordt gebruikt. Zelfs Citroen geeft toe dat E10 prima voor op de grote weg en lange ritten is, maar bij stadsgebruik is E5 ook volgens hun echt beter.
De vorige Citroen, een andere stadsauto, de Saxo 1,4 uit 2000 kon theoretisch al op E10 rijden, maar ook hier gaven diverse deskundigen, ook van de fabrikant toe dat E5 gewoon beter was en is.

Op zich is alleen het feit dat de benzinetank van een MGB van metaal is en dus van een hygroscopisch mengsel als E10 gaat roesten als de tank niet 100% gevuld is voldoende om voorzichtig te zijn. Op zich hebben cylinders en zuigers geen last van ethanol, maar alles wat van rubber en soortgelijke materialen is wel degelijk. Er zijn zelfs video's op YouTube te vinden die het oxideren van sommige carburateurs aangeven :-(

Moderne auto's hebben plastic benzinetanks en hebben van dat roesten ervan dus gelukkig geen last. Overigens valt het vernieuwen van de benzinetank van een B best mee, ik heb dat twee maal moeten doen, omdat de eerste tank uit Canada een fabricagefout had (nummer twee was ook al niet perfect op zijn aanzuigleiding , maar viel op dat punt gelukkig alsnog lekvrij te maken). Dus je weet wat de uiterste consequentie is...
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 09 jun 2021, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Ervaring moderne benzine

#14
Nagekomen bericht a.h.v. deze thread op MG Experience: https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... l.4346215/

Een heldere boodschap over het negatieve effect van ethanolhoudende brandstof op een specifiek onderdeel van de MG, de drijver op de benzinemeter in de tank achterin. Anders dan de van koper gemaakte drijver in andere wagens en de laatste versie plastic drijver schijnt de vroegere drijver voor de meter in de MGB niet tegen ethanol bestand te zijn. Kortom tank je E10 dan moet je zeker zijn van een later model benzinemeter in je tank. E5 van Shell en BP is nog steeds 100% ethanolvrij en dus absoluut safe, theoretisch kan je in E5 van andere leveranciers wel degelijk een lage concentratie ethanoil aantreffen. Op zich is een weigerende benzinemeter geen halszaak als je òf de km teller goed in de gaten houdt òf altijd -zoals ik- een reservetankje met wat liters benzine achterin hebt liggen...

UPDATE: recent een observatie oip MG Experience van iemand gevonden dat de bekende rubber ringetjes op het chokemechanisme van de HIF (AUD 3602) nog steeds niet in ethanolbestendige versie te koop zijn. Ik heb ze ooit, jaren terug al vervangen om zeker te zijn. Maar volgens deze referentie kan zelfs Burlen in de UK ze niet leveren. Daar komen ook mijn laatste set VITON naalden en de dure "Stayup" floats vandaan. Die laatste overigens waren juist géén verbetering op mijn floats van MOSS E, dus die heb ik er twee weken geleden toch maar in gelaten. Opnieuw dus een zorgpunt op nieuwere onderdelen die niet beter zijn dan de oude..

PS Lekkende plastic floats in bv de HIF carburateurs ken ik alleen uit overlevering (verhalen van Gerard de Groot en later Coen Kymmel nog in de vorige eeuw) , maar die waren nooit gekoppeld aan ethanol in onze benzine, omdat dit in die jaren helemaal niet speelde. Dit heeft er toentertijd wel toe geleid dat ik altijd een set HIF drijvers als reserve achterin in mijn B meevoer. Nooit nodig gehad, de meeste onderdelen die je onderweg meeneemt gaan immers dan niet stuk, de bekend kwetsbare SU benzinepomp met punten natuurlijk uitgezonderd. Die SU was mijn eerste onderdeel dat ooit meeging, nu ligt er de Hardi-pomp... :-D on
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 02 jul 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.