Douane en invoerkosten van uit de UK

#1
Ik heb in maart voor ca 100 pond aan spullen bij Moss in de UK besteld. Alles keurig en snel geleverd.
Vandaag kwam de grote verrassing om de hoek. TNT heeft deze goederen van buiten de EU ingevoerd en rekent hier 25 Euro voor BTW, en 15 Euro aan douane administratie kosten. In totaal een factuur van 40 Euro.

Ik weet niet of er al meer mensen deze ervaring hebben, in ieder geval goed om te weten en verdacht op te zijn bij toekomstige bestellingen.

Met vriendelijke groet,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Douane en invoerkosten van uit de UK

#2
Gerrit, het is minder dramatisch: voorheen betaalde je in UK de prijs inclusief de VAT (de Engelse BTW). Nu rekent MOSS de kosten exclusief de VAT ( kun je op de factuur zien) en betaal je in Nederland de BTW. Tarieven zijn vergelijkbaar ( 20% 21%). Je betaalt dus maar 1 keer de BTW. Bij Wet is geregeld dat de vervoerder zorg draagt voor de inning van BTW en van de evt douane invoer kosten. Dus in dit geval ben je 15 Euro duurder uit en geen 40 Euro.

Re: Douane en invoerkosten van uit de UK

#3
Klopt helemaal Huib. Mijn leverancier verstuurde in januari gratis[de verzending dan] een pakket onderdelen. Maar had verzuimd hierover een document met de verzendkosten bij te voegen. Was voor de brexit niet nodig, daar na dus wel. Dus de douane voerde in overleg met DHL een bedrag van 118 euro op incl. BTW. Mijn leverancier heeft alsnog een document met de transportkosten naar mij gemaild. Toen bij DHL een teruggave formulier voor de Douane aangevraagd. Alle benodigde informatie ingevuld en opgestuurd naar de Douane in Nederland. Afgelopen zaterdag bericht gekregen van de douane dat al mijn papierwerk correct was ingevuld en dat ik misschien binnen een termijn van 120 dagen mijn teveel betaalde bedrag aan transport kosten terug gestort krijg. Moet ook vermelden dat de behandeling door DHL meer dan correct was. Mijn leverancier en ik hebben weer het nodige geleerd.